Welke zwam -> Arrhenia lobata (moerasmosoortje)

Gestart door blame, april 22, 2012, 16:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

blame

Hallo,

Zwammen is normaal niet mijn stiel, maar ben erg benieuwd welke soort dit is. Ik heb geprobeerd met Gerhardt en kom dan uit op een Trilzwam. Zit ik in de buurt?

Groeide in vochtig grasland in nieuw natuurgebiedje tussen Utrecht en Houten. Foto van 15 april 2012.

Bij voorbaat dank voor hulp of hint.

Wessel

ratje

het lijkt wel op trilzwam, maar ik vind het een vreemd model. Ben benieuwd wat er echt uitkomt.  :)

loest

 
Wessel,

Als vindplaats geef je grasland aan. Groeide de zwam daar op dood hout? Dan is het misschien de Bruine trilzwam - Tremella foliacea
Groet, Loes

grietaf

In de eerste plaats, wat een prachtige foto van een prachtige paddenstoel!
Wat het is weet ik niet, maar ik denk dat hij iets te maken heeft met het mos dat daar staat.
Grieta.

loest

 
Grieta,

Wat goed van je! Je opmerking over het mos zette me aan het denken.
Ik zag Christiane ooit Gerimpelde mosoortjes vinden, maar die is het niet.
Maar misschien wel het familielid Gesteeld Mosoortje - Arrhenia spathulata  ?

Groet, Loes

Gulistan

Inderdaad mooie foto's. Heeft wel wat van mosoortjes, maar lijkt me hier erg groot voor. Kan het niet een korstmos zijn?
Groeten van Christiane

Nico Dam

Leuke vondst. Arrhenia lobata, een voorjaarssoort. Arrhenia spathulata is een najaarssoort. Volgens de FAN (deel 3) heeft A. lobata gespen en A. spathulata niet.
Groet,
Marjo & Nico

blame

Hartelijk dank voor op naam brengen allen!

Melchior van Tweel

Leuk. Deze soort lijkt langzaam wat toe te nemen. Ik heb deze soort de laatste jaren ook op twee nieuwe locaties gevonden. (Of kijken we beter ?)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl