Grauwe Gans met kastje om de hals

Gestart door Maarten Hotting, april 22, 2012, 12:17:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag in de Ooijpolder deze Grauwe Gans gefotografeerd.
Opvallend was dat deze vogel een stuk touw om de hals heeft hangen met een kastje eraan.
Zoiets heb ik nog nooit bij Grauwe Ganzen gezien, iemand enig idee wat dit is? GPS-zender

http://waarneming.nl/waarneming/view/64571821


Groet,
Maarten

Cygnus

Hoi Maarten,
Dit lijkt een satellietzender. Oorspronkelijk moet die op de rug van de gans hebben gezeten. Omdat een zender doorgaans maar een paar jaar werkt zijn de touwtjes waarmee de zender op de rug wordt vastgemaakt zodanig geconstrueerd dat ze na verloop van tijd loslaten. Omdat dat niet voor alle touwtjes tegelijk gebeurd kun je dan een vogel tegenkomen waar maar een deel van de touwtjes los heeft gelaten. Hopelijk zal de zender snel afvallen. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Dat is inderdaad een GPS Datalogger. Deze zat door middel van een leren "rugzakje" op zijn rug. In 2009 is een klein deel van de ganzen uitgerust met zo'n datalogger. Dit type is al gebruikt bij andere soorten, maar omdat nog niet geheel zeker was dat Grauwe Gans ook positief zou reageren is maar een kleine steekproef uitgerust met dit type.
Zoals je zelf al ziet hangt ie niet meer zoals hoort, daarom is deze methode ook niet voortgezet.
Het uitlezen van de dataloggers gebeurde op afstand, het kon tot ik meen 300 meter afstand. Daarvoor moest je dus wel weten waar zo'n vogel was. Die informatie kwam onder andere van ingevoerde aflezingen in Geese.

De vogel oogt overigens niet ongezond. De vogel lijkt me vanaf de foto gepaard met een man. Ook het verenkleed en alles lijkt goed in orde. Om de gezondheid van de vogel maak ik me dus geen zorgen. Mocht ze overigens vast komen te zitten, dan zou door achteruit te lopen waarschijnlijk de zender wel verliezen.

Heb je de halsband(en) ook afgelezen en gemeld via Geese? Verder is het nuttig om Berend Voslamber er even extra alert op te maken door middel van een mailtje met foto. Zo kan dit vrouwtje in de gaten gehouden worden en als ze in de rui is worden teruggevangen om de datalogger te verwijderen. Zijn mailadres is berend.voslamber@sovon.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Hotting

Jeroen en Trinus, bedankt voor jullie reactie!!

Ik heb beide vogels afgelezen en gemeld via Geese.org, het zijn ZHH en RRZ.
ZHH (met datalogger) is in 1999 geringd als jong en in 2009 opnieuw geringd en heeft toen dus die datalogger gekregen.
Ik zal Berend Voslamber even een mailtje sturen, bedankt voor zijn e-mailadres.

Iemand enig idee waarom deze vogel in 2009 ook een nieuwe kleurring en metalenring heeft gekregen?
Groet,
Maarten

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Maarten Hotting op april 22, 2012, 13:41:17 PM
Jeroen en Trinus, bedankt voor jullie reactie!!

Ik heb beide vogels afgelezen en gemeld via Geese.org, het zijn ZHH en RRZ.
ZHH (met datalogger) is in 1999 geringd als jong en in 2009 opnieuw geringd en heeft toen dus die datalogger gekregen.
Ik zal Berend Voslamber even een mailtje sturen, bedankt voor zijn e-mailadres.

Iemand enig idee waarom deze vogel in 2009 ook een nieuwe kleurring en metalenring heeft gekregen?

Ik heb haar even ingevoerd en verwijderd. Nu blijkt dat ik haar ook in handen heb gehad bij deze vangactie.

Alle ringen hingen er al 10 jaar om, dan is er al flinke slijtage. Tot 2011 waren er voor Grauwe ganzen alleen aluminium ringen beschikbaar, deze slijten ook redelijk. Omdat Grauwe Ganzen best 20 jaar of ouder kunnen worden wil je niet dat ie zijn metalen ring verliest. Zou de metalen ring dus nog 10 jaar blijven zitten, dan kan ie zomaar vanzelf afvallen. Dat geldt ook voor de kleurringen.

Om het probleem van afvallende metalen ringen te voorkomen zijn er sinds 2011 Stalen ringen in gebruik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com