Geelpoot + rare meeuw Groningen 11-04

Gestart door Henri25, april 12, 2012, 22:17:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Hallo allemaal!

Na een wat uitgebreide zoektocht naar de Kleine burgemeester in Groningen, die gelukkig ook gevonden werd. Zijn er ook 2 andere verdachte meeuwen op de foto gezet.

Allereerst, het vermoeden gaat dat bij onderstaande foto we te maken hebben met de Geelpootmeeuw die al een aantal keer in Groningen (Selwerd) werd gemeld. Ben even kwijt waarom dit vermoeden door mijn collega vogelaar werd opgewekt, maar ik meende dat het iets met de intensiteit van de kleur van de 'mantel' te maken had, de schijnbare zwarte vlek bij het oog en de vorm van de snavel. Ik hoop dat iemand meer kan helpen.

Verder werd deze rare meeuw nog gezien die ogenschijnlijk kleiner lijkt dan de overige aanwezige zilvermeeuwen en daardoor erg opvalt. Wat zou dit kunnen zijn en wat is er aan de hand?

Alvast bedankt,

Henri Zomer
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Mark Zevenbergen

Voor de Geelpootmeeuw houd ik mij afzijdig  :angel:  De Zilvermeeuw zou zomaar een vrouwtje kunnen zijn, want die zijn kleiner dan de mannen. Wel een beetje vreemd dat zij zich niet op/in de buurt van haar broedplaats bevind..

grts Mark

PS: heb je de Nijlgans afgelezen een doorgegeven aan Frank Majoor??

maartenwielstra

Beste kenmerk voor Geelpoot/Pont is hier de rui. Zoveel nieuwe veren, en nauwelijks nog juveniele veren (zie grote dekveren voor juveniele 'vleugelrest'. Een 2KJ dus, terwijl Zilvers op de vleugel nu nog geen/nauwelijks rui vertonen. Het koppie wijst naar Geelpoot i.p.v. Pont; stompe snavel, donker masker.

Rudy_Offereins

Je hebt in de onderste serie foto's de 2e kj Pontische meeuw al opgemerkt Henri?

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

maartenwielstra

Ik wel Rudy, maar mijn gedachte was dat die grote dekveren zien er niet zo lekker uit voor een 100% zekere Pont, toch?

Klaas van Dijk

Citaat van: Mark Zevenbergen op april 13, 2012, 16:51:16 PMDe Zilvermeeuw zou zomaar een vrouwtje kunnen zijn, want die zijn kleiner dan de mannen. Wel een beetje vreemd dat zij zich niet op/in de buurt van haar broedplaats bevindt. grts Mark

hoi Mark,

Er zitten op het moment meer adulte Zilvermeeuwen in -en rond- de stad Groningen. Volgens mij zijn dat gewoon broedvogels van de Waddeneilanden (vermoedelijk vooral Schiermonnikoog en Rottumeroog/plaat) die heen en weer pendelen tussen de eilanden en het binnenland. En dus hier in en rond de stad op zoek zijn naar eten. Ik durf te betwijfelen of Zilvermeeuwen op Schiermonnikoog al begonnen zijn met de eileg.

Er zitten op dit moment nog veel meer adulte Kleine Mantelmeeuwen in de stad. Ook dat zullen, op een enkele uitzondering na, lokale broedvogels van de Waddeneilanden zijn die heen en weer pendelen en hun voedsel in en rond de stad vinden. Dat is in ieder geval op dit moment ons idee.

De Nijlgans is inderdaad een vogel die vorig jaar door Frank Majoor is geringd. Frank is altijd blij met iedere aflezing van een door hem gekleurringde Nijlgans. E-mail adres is f.majoor5@upcmail.nl

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Rudy_Offereins

Citaat van: maartenwielstra op april 14, 2012, 13:44:56 PM
Ik wel Rudy, maar mijn gedachte was dat die grote dekveren zien er niet zo lekker uit voor een 100% zekere Pont, toch?

Meestal zijn die donkerder met een blekere eindzoom (vleugelstreep, zo u wil). Nu lijken ze egaal bleek, maar we zijn ook al een heel eind in het seizoen. Ik vermoed dat er al wat sleet in het spel is. Of variatie natuurlijk.  De rest is wel perfect, dus ik zou dit beest niet daarop willen afserveren.

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

maartenwielstra

Op mij maakt de vleugel eerder een te verse indruk. Zullen we het voorlopig maar op een Heuglins houden? ;)

Henri25

Bedankt iedereen!

Als ik het allemaal dus goed begrijp mag ik zeggen dat we op foto 1 te maken hebben met een Geelpootmeeuw (kan iemand me uitleggen hoe ik dan aan de kop zie dat het een Geelpoot is, en geen Pontische). De andere foto is dus hoogstwaarschijnlijk gewoon een zilvermeeuw vrouw.

P.S: Nee, de nijlgans heb ik niet afgelezen, maar die zit daar altijd, dus kan nog wel even teruggaan komende week om hem helemaal te kunnen aflezen. Ik zal iig even een foto doorsturen naar hem die ik heb.
Groeten Henri Zomer

georgetanis

Henri,
Laat je hier ook even weten, wanneer je de Nijlgansring hebt afgelezen waar hij vandaan komt.
Merci!
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Henri25

Ik heb de foto reeds doorgestuurd, hoop dat hij er zo wat mee kan, want ring lijkt me duidelijk leesbaar. Heb hem ook om extra info gevraagd... en zal het hier plaatsen als ik reactie heb!  :duim:
Groeten Henri Zomer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: georgetanis op april 18, 2012, 10:31:19 AM
Henri,
Laat je hier ook even weten, wanneer je de Nijlgansring hebt afgelezen waar hij vandaan komt.
Merci!
Toevallig weet ik het van deze vogel, De code is meen ik WFYN. Deze is hier geringd, volgens mij zelfs als adulte man... Of ie elders is gezien durf ik zo niet te zeggen.

Vorig jaar hebben we (Frank Majoor, Rob Voesten en ik) ruim 400 Nijlganzen gekleurringd door heel Nederland. Daarvoor had Frank in 2009 en 2010 als zo'n 100 vogels in Arnhem gekleurringd. Komend jaren worden er wederom enkele 100-en per jaar geringd. Ze vliegen makkelijk 100 KM en er is dus door geheel Nederland kans op gekleurringde Nijlganzen. Het checken van groepjes Nijlganzen kan zeker lonen. Afgelopen winter zelf een broedpaar uit Amsterdam afgelezen in Limburg. Een afstand van ruim 150 kilometer! Dit paar is ook weer terug in Amsterdam.

Zie ook http://frankmajoor.nl/indexnijlgans1-nl.shtml

Frank is de komende dagen in het veld, zijn reactie zal dus over enkele dagen pas komen. Klaas van Dijk, leest vast mee, kent deze veel beter als Groninger. Hij kan er dus vast ook al meer over vertellen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri25

Kijk! Bedankt Jeroen! Mag ik ook vragen waarom de dieren geringd zijn? Dus, wat is de achterliggende vraag?  :duim:
Groeten Henri Zomer

ruud_altenburg

Heren, heren, Nijlganzen in het meeuwenforum? 

:-X
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Henri25

Groeten Henri Zomer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Henri25 op april 18, 2012, 10:46:34 AM
Kijk! Bedankt Jeroen! Mag ik ook vragen waarom de dieren geringd zijn? Dus, wat is de achterliggende vraag?  :duim:
Zie onder andere ook www.frankmajoor.nl en dan Nijlgans.

Doel van de kleurringen is om te kijken wat de vogels doen. Hoe verspreiden ze zich, hoe oud worden ze etc etc.
Een metalen ring is in de stad met wat moeite nog prima af te lezen, de kleurringen kunnen tot op maximaal 250 meter afstand onder goede omstandigheden en flink wat ervaring ook worden afgelezen. Zo zijn de vogels dus ook buiten de stad prima te volgen. Zo hebben we meerdere vogels die uitstapjes hebben gemaakt van rond de 100km en daarna weer terug zijn gegaan naar de ringplaats.

Dankzij de kleurringen hebben we ook al broeddispersie vastgesteld naar Duitsland. Een geval over zo'n 100km. In dit geval was het een 2kj man die succesvol een broedsel groot bracht. Normaal komen 2kj vogels niet tot een broedsel, dit maakt dit geval extra bijzonder!

Ik zou vooral zeggen neus eens rond op Frank's website.
Zie ook deze kaarten over de verspreiding. http://www.petervanhorssen.nl/RAS2/
De kaarten zijn nog incompleet en bevatten nog maar de data van ongeveer het eerste half jaar

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri25

Super bedankt! Helemaal duidelijk, echt heel vet die afstanden en helemaal die 2kj :D. Ik hoop dat mijn waarneming zeker genoeg is, en anders fiets ik nog wel eens langs  :duim:
Groeten Henri Zomer

Klaas van Dijk

Yep, het gaat om een mannetje Nijlgans (links wit F / rechts geel N) die op 8 juni 2011 op precies dezelfde locatie door Frank Majoor is gekleurringd. Zijn vrouwtje is een paar weken later hier gevangen en gekleurringd (links rood J / rechts wit 0). Dit vrouwtje heeft vorig jaar bijna vier maanden vruchteloos zitten te broeden op een nest met 8 eieren, maar kuikens zijn nooit geboren. Later in dat jaar hebben beide vogels bij de Oostersluis (ook dus in de stad Groningen) de slagpenrui doorgebracht, zie  http://www.avifaunagroningen.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1605&p=7296&hilit=nijlgans#p7244 voor details.

Begin maart 2012 doken beide vogels weer op. Het vrouwtje zit al weer een tijdje te broeden, op precies dezelfde locatie als vorig jaar. Twee uur geleden ben ik er nog langsgefietst en toen dobberde het mannetje in het water. Het vrouwtje was niet te zien, en zal dus nog wel zitten te broeden.

De kleurringen worden dus aangebracht om meer te weten te komen over Nijlganzen. We maken ze hiermee individueel herkenbaar en grote kleurringen maken dat ze goed gevolgd kunnen worden. Het onderzoek heeft onder andere ook al uitgewezen dat in Nederland geboren Nijlganzen ook wel in Duitsland kunnen gaan broeden (èn omgekeerd), zie http://frankmajoor.nl/PDF/LIM842-4_Vandijk-Nijlganzen.pdf

En er is -zeker in de stad Groningen- een boeiende link tussen Nijlganzen en grote meeuwen (Zilvermeeuw, Kleine Mantelmeeuw en noem maar op). Het zal je wel zijn opgevallen (en de foto spreekt ook boekdelen) dat tijdens de zomermaanden regelmatig forse aantallen (tientallen, tot wel meer dan 50) hongerige grote meeuwen op diverse parkvijvers zitten. Het zijn broodeters, maar een jong kuikentje gaat natuurlijk ook wel naar binnen. Maar niet een nijlganskuikentje. Tot nu toe weten de stadse Nijlganzen probleemloos hun kuikens in kleine stadsvijvers groot te brengen, terwijl er soms tientallen grote meeuwen vlakbij staan te kijken.

Is het zo allemaal wat duidelijker? Vraag anders rustig verder.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Henri25

Klaas, supergeweldig en van harte bedankt voor je informatie! Echt zeer intressant! Zal de Nijlganzen ook eens beter in de gaten houden hier, echt fun! Kameraad van mij heeft gezegd eens de Nijlganzen bij Heerenveen te bekijken, omdat daar ook geringd is. a

Alles duidelijk!

Greetz Henri
Groeten Henri Zomer

WimJ

Ik (de kameraad) heb de laatste tijd in Heerenveen e.o. wat meer op de nijlganzen gelet. Echter tot dusverre nog geen geringde vogels tegengekomen. Er zijn hier overigens wel een aantal locaties waar ik geregeld (dezelfde) nijlganzen terugzie. Mocht er belangstelling zijn in deze locaties, stuur dan gerust een PM.
Wim
Vriendelijke groet,
Wim