Pontische/geelpoot >2e kj?

Gestart door WimJ, april 21, 2012, 22:30:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

WimJ

Hallo,
Gisteren trok deze meeuw mij de aandacht (niet alleen aan de vorm maar ook het feit dat deze meeuw diverse ganzen/eenden-eieren verschalkte). Een "slimme" meeuw dus. Maargoed nu nog de vraag wat het kan zijn.
- Op #1 zie ik een kenmerkende staartband/tertials die bij geelpoot/pontische passen. Ik vind hem te donker en het patroon afwijkend van zilvermeeuw.
- De vogel lijkt een lang,schuin voorhoofd te hebben met de ogen flink naar voren in de kop (kenmerk Pontische)
- algeheel lichte vogel, een zilvermeeuw zou donkerder zijn.

- op #2 lijken de ondervleugels redelijk licht, dat is dacht ik ook een kenmerk voor pontische
- op p10 lijken twee vage witte stippen te zitten.. ik weet niet of dit nog een kenmerk is.

Vriendelijke groet,
Wim

caliprobola

Handpennen en staartpennen zijn in elk geval 2de generatie dus is het een 3de kalenderjaar.

maartenwielstra

3KJ Zilvermeeuw. o.a. Bruinige, diffuuse staartband (Zilver), bruinige oksels (Geelpoot/Zilver), mirror P10 (Zilver/Pont), bruinige buik (Zilver), Weinig grijs op mantel (Zilver).

caliprobola

Citaat van: maartenwielstra op april 22, 2012, 10:48:15 AM
3KJ Zilvermeeuw. o.a. Bruinige, diffuuse staartband (Zilver), bruinige oksels (Geelpoot/Zilver), mirror P10 (Zilver/Pont), bruinige buik (Zilver), Weinig grijs op mantel (Zilver).
Met de kans dat ikzelf compleet de mist in ga; denk ik dat je hem wat snel afserveert als zilver. Laat me duidelijk zijn dat ik geen soort bij mijn eerdere commentaar geplakt heb omdat ik het zelf niet weet. De vogel heeft immers inderdaad wel wat weg van een pont. Een spiegel op p10 komt bij pont (pakweg 90%+ van de 2de winters) bijvoorbeeld veel meer voor dan bij zilver (eerder uitzondering dan regel); een dergelijke staartband is bij 2de generatie staartpennen niet vreemd, ook niet bij pont (zie bijvoorbeeld); die ondervleugel en zeker die oksel zijn m.i. bleek en het kopprofiel past m.i. meer op pont dan op zilver (bemerk ook het "sjaaltje"). Ik heb voor pont echter wel een groot probleem met de mate van rui op de mantel en dekveren.

maartenwielstra

De grote bur/pont-achtige kop/snavelvorm associeer ik met sommige (scandinavische?) zilvers. Ik zie in dat de kop erg op (man) Pont lijkt,(bij het bovenaanzicht-fotootje althans). De sjaal in contrast met witte kop is bij Zilver-slijtage niet zo vreemd denk ik nu zover in het voorjaar. Ik verdedig de kop van de vogel als Zilver omdat ik de rest van het kleed behoorlijk Zilver vindt. 2e gen. staartpennen zijn bij de soorten diffuser inderdaad, maar ik zou toch wat dieper zwart verwachten, zo ook op de armpennen. De stuit is ook donker getekend, en mantel en bovenvleugel maken een vrij vaal, contrastloos geheel. De rui is zelfs voor (argenteus) zilvermeeuw aan de trage kant. De oksel is aardig betekend, er ontbreken wat 'okseldekveren' waardoor een bleke veerbasis zichtbaar wordt. Er is i.e.g. veel contrast met ongetekende buik. De bruine zweem over de buik vindt ik voor een (zeker bij 3KJ, maar zelfs bij 1e winter) Pont toch wel erg vies!

Folkert Jan

Bedankt voor de bijdragen. Leerzaam topic!  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ruud_altenburg

Zeker, maar waarom geen Grote Mantel?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mark Zevenbergen

Citaat van: ruud_altenburg op april 22, 2012, 23:14:38 PM
Wat ben ik blij dat je dat typt... Dat was ook mijn eerste ingeving  :angel:

caliprobola

Citaat van: ruud_altenburg op april 22, 2012, 23:14:38 PM
Dit was een antwoord waaraan ik gedacht heb maar niet durfde te geven. Ik heb wat foto's van grote mantels bekeken maar de weinige vluchtfoto's die je terug vindt van 3de kj in het voorjaar tonen dieren die ook al verder doorgeruid zijn. Deze vogel deed me er wat aan denken maar toont ook meer adultachtige zwarte veren op mantel en dekveren: http://gull-research.org/gbbg/gbbg3cy/gbbg3cy11.htm
Maar in tweede instantie zie je bij de vogel gepost door Wim inderdaad enkele donkere veren centraal op de mantel.

maartenwielstra

Vanwege de kop en enkele donker lijkende mantelvlekjes heb ik grote mantel wel overwogen, maar eigenlijk verworpen door de staarttekening. Mijn beperkte aandacht voor Grote Mantels zegt mij dat zo'n uitgebreide, bruinachtige, en voor die soort tamelijk solide staartband niet o.k. is?

edit: maar inderdaad Ruud, daar heeft hij veel van weg nu ik hem opnieuw in die richting ga bekijken, wetende dat jij die naam heb genoemd. Weet je zelf met zekerheid of het een Grote Mantel is?

ruud_altenburg

Zo'n kop voor een Zilver lijkt me een groter probleem dan zo'n staart voor een Grote Mantel.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

haha je hebt wel gelijk, ik wilde net mijn laatst gevormde mening gaan geven over de kop. IK zag de foto met het onderaanzicht; klein oogje in zo'n gigantische kneiter, met zo'n krachtig voorhoofd. Ik ga mee met Grote Mantel. Leerzaam inderdaad, niet de eerste keer dat ik Grote Mantel als optie over het hoofd zie bij een determinatie vanaf een foto overigens!

WimJ

Om een of andere vreemde manier werkte foto #2 niet.. die zou nu weer zichtbaar moeten zijn.
Ook ik vindt dit weer een reuze leerzaam topic.

Wanneer ik in de ANWB vogelgids kijk zie ik veel overeenkomst in de 2e winter (3kj) vogel die daar staat afgebeeld. Een grote snavel met donkere punt trekt mij de aandacht en dat lijkt hier wellicht ook een goed kenmerk voor grote mantelmeeuw.
De reden waarom ik in eerste instantie vooral de geelpoot/pontische in gedachten nam was door de opvallende staartbandering, die ik engizins af vindt wijken van zilvermeeuw.

Misschien bieden deze foto's meer uitkomst?:
Een poos vloog er ook een 2e meeuw naast.. wellicht ook dezelfde soort?

De lengte van de poten:
Vriendelijke groet,
Wim

Bram Rijksen

Citaat van: maartenwielstra op april 23, 2012, 10:16:08 AM
haha je hebt wel gelijk, ik wilde net mijn laatst gevormde mening gaan geven over de kop. IK zag de foto met het onderaanzicht; klein oogje in zo'n gigantische kneiter, met zo'n krachtig voorhoofd. Ik ga mee met Grote Mantel. Leerzaam inderdaad, niet de eerste keer dat ik Grote Mantel als optie over het hoofd zie bij een determinatie vanaf een foto overigens!
Dat gebeurt regelmatig, en niet alleen op foto's: vorige week zaterdag werd op een 'gerenomeerde telpost' een langsvliegende vergelijkbare vogel met droge ogen als 2e kj Geelpootmeeuw genoteerd..