oorwurm in Nepal

Gestart door nick w, april 21, 2012, 21:21:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

Kan iemand deze misschien op naam brengen?
http://observado.org/waarneming/view/64559705
Oorworm onbekend - Dermaptera indet. gezien op 2011-10-09 Nepal - Kathmandu Valley
Foto's:




Bedankt, en groet,
Nick W

Arp

#1
Hoi Nick,

Beesten in het gelacht Timomenus hebben vaak zulke lange tangen met een simpel middentandje dus eerst maar eens in de onderfamilie Opisthocosmiinae zoeken. Maar er zijn ongetwijfeld ook nog wel andere? Allodahlia heeft ook lange tangen maar krommer en beesten wat anders gebouwd?

Volgens Nepal-pagina op de blog van Danilio Matzke komen in Nepal de volgende Opisthocosmiinae en Allodahliinae voor:

Opisthocosmiinae
Hypurgus humeralis (Kirby, 1891) - DSF, Fig.6, Burr1911b
Timomenus ares (Burr, 1900:p.100,fig.6)
Timomenus nevilli (Burr, 1904) - DSF Steinmann, 1993 pg.304
Timomenus josephi Srivastava, 1977
Eparchus simplex (De Bormans,1894) - zie Srivastava,1981
Eparchus insignis (deHaan, 1842) - EarwigsOnline
Cordax politus Burr, 1911 - EarwigsOnline

Allodahliinae
Allodahlia macropyga (Westwood, 1836) OudePlaat
Allodahlia martensi Brindle, 1974 Ew.Ol
Allodahlia dineshi Cangola 1965 Brindle Steinmann

Dat zouden mijn eerste zoekrichtingen zijn, maar wellicht zit ik er ook helemaal naast.

Ik heb achter een paar soorten wat links toegevoegd, maar nog niet voor alles - er is vast wel meer te vinden, maar ik moet vannacht ook nog wat anders doen ...  :-X  Helaas nog niks gevonden dat echt lekker past. Timomenus ares en nevilli moeten een zwarte kop hebben en ook wat ik van de tangen tegenkom lijkt niet geweldig te passen. T.aeris en T.ares zijn historisch nogal doorelkaar gehusseld, dus mogelijk is het beest in Nepal ook aeris??. T. ares is beschreven van Sarawak(Borneo) en de forceps lijken niet, terwijl de forceps van aeris beter lijken te passen - maar heeft die een rode kop?

De Eparchus-soorten lijken allemaal een extra tandje nabij de punt van de tang te hebben.

Schiet niet op  :rolleyes: Misschien morgen eens een mailtje naar Danilo gooien.

Het is welicht handig om de volgende literatuur eens bij elkaar te scharrelen (Ze zijn helaas niet online te vinden :( ) :

  • Brindle, A. (1974) The Dermaptera of Nepal. Senckenbergiana biologica, vol.55(1/3), pp.141 164.
  • Brindle, A. (1983) The Dermaptera of Nepal. Senckenbergiana biologica, vol.63(1/2), pp.91-104
  • Brindle, A. (1987) New Dermaptera records from Nepal with descriptions of new species and a review of the Himalayan fauna (Insecta). - Courier Forschungsinstitut Senckenberg (CFS), Vol.93, pp.333-351. (info
Redelijk moderne beschrijvingen van veel soorten, en verspreidingsgegevens die deels in tegenspraak zijn met Danilo's lijst  :rolleyes: in
Steinmann, Henrik (1993) Dermaptera: Eudermaptera II - Bauer & Wermuth (eds) Das Tierreich: eine Zusammenstellung und Kennzeichnung der rezenten Tierformen, vol.108. ISBN:3110122987. Google preview

Srivastava, G.K. (1981) Notes on Bormans syntypes of some species of Dermaptera (Insecta). - Annali Del Museo Civico Di Storia Naturale "giacomo Doria", Vol.83, pp.287-306. PDF=> o.a. Eparchus simplex

Op deze Chineese pagina staat een plaat met een aantal soorten waaronder fig.11 "Timomenus aeris".

Hele oude beschrijvingen van een paar (vergelijkbare) soorten vind je in:

Burr, Malcolm (1910) Dermaptera (Earwigs) - The Fauna of British India, Including Ceylon and Burma (@BHL, Pl.8 - o.a. Timomenus)

Burr, Malcolm (1911b) Contribution to our knowledge of Indian Earwigs - Journal and proceedings of the Asiatic Society of Bengal, vol.7, pp.771-800 @BHL/PDF == p.799 Hypurgus humeralis variety vittatus

Burr, Malcolm (1900) Notes on the Forficularia - VI. On a Collection of Forficularia from Sarawak - Annals and Magazine of Natural History Series, including Zoology, Botany, and Geology, Ser.7, Vol.6, pp.88-101, (Plate IV. figs. 1,2,4,6) @BHL/PDF(Notes V&VI) => p.100 Forficula ares

Burr, Malcolm (1904) Observations on the Dermatoptera, including revisions of several Genera, and descriptions of New Genera and Species. - Transactions of the Entomological Society of London, Vol.1904 pp.277-322 @BHL/PDF => p.309 - Opisthocosmia nevilli
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nick w

Hoi Arp, goeie research weer! Ik denk dat T. aeris inderdaad een optie is met dat rode hoofd. De rest past inderdaad of qua forceps of qua kleuren niet lekker voorzover ik kan beoordelen als leek op dit gebied. Ik heb gemaild naar het Naturkundemuseum in Stuttgart waar Earwig Online vandaan komt, ik ben benieuwd of ik een reactie krijg.

Groet,
Nick W

Arp

Nick, ik meen op de flanken iets van bulten/doornen te zien? Die zijn soms diagnostisch - heb je daar een grotere/betere kijkhoek of uitsnede van?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nick w

Hoi Arp, ik heb alleen deze twee foto's, maar ik zal de flanken eens uitvergroten en erbij doen als close-up.

Groet,
Nick W

nick w


nick w

ik had de Earwig Online benaderd maar die verwijzen me naar Danilo, dus die ga ik nu mailen.

Groet,
Nick W

nick w

en al heel snel antwoord  :rolleye: :

Sie haben da ein sehr schönes Männchen von
Eudohrnia metallica (Dohrn, 1865).
Diese Tiere sind für diese Region recht markant und nicht selten. Nicht nur ihr metallisches Aussehen macht sie so auffällig auch wirkt das 1. Fühlerglied dreikantig und das Pygidium (Teil zwischen den Zangenarmen a. Basis) ist auch charakteristisch.
Sie haben Glück den ich arbeite gerade an einer ,,kleinen Fauna der Dermapteren Nepals". Da gibt es leider auch Arten die nicht so auffällig sind und eine Bestimmung nur mit Bild recht schwierig macht.

Mit freundlichen Grüssen
Danilo Matzke

Arp

#8
Duh ... geen wonder dat ik er niet uitkom met de ingeslagen zoekrichting  :rolleyes:  ;D

Fantstisch dat het beest een naam heeft  :duim: Ga straks eens kijken wat ik over die soorten kan vinden, had ze totaal niet in beeld ...

Edit: Hang alvast de originele beschrijving erbij.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nick w

Ha goeie Arp, ik had wel een stukje van dat boek gevonden maar niet de goeie bladzij :-) Krijg de indruk dat er maar een soort of vijf in zitten maar kan me vergissen, zo diep heb ik niet gespit op internet.

Groet,
Nick W

Arp

#10
Het is pagina 90-91 van het deel in Vol.26 (1865):

Dohrn, H. (1863-65) Versuch einer Monographie der Dermapteren - Entomologische Zeitung: Vol.24 (1863), pp.35-66 & pp.309-322 (1&2-PDF); Vol.25 (1864) pp.285-296(3-PDF) & pp.417-429(4-PDF); Vol.26(1865) pp.68-99(5-PDF). Stettin: Entomologischer Verein.

Dohrn H. (1867) Versuch einer Monographie der Dermapteren (Nachtrag zu pag. 99 des Jahrgang XXVI) - Entomologische Zeitung, Vol.28, pp.341-343(PDF). Stettin: Entomologischer Verein.

Ik heb PDFs laten genereren, maar kwam er te laat achter dat in Vol.25 twee delen stonden, dus dat zijn 2 PDFs geworden (had ook in één gekund, maar zo werkt het ook).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nick w

dank je wel Arp :duim: . Ik pas de naam van het dier ook aan nu  :)

Groet,
Nick W