onwijs blij met me nieuwe camera Canon eos 550D

Gestart door G.Eding, april 21, 2012, 21:06:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

G.Eding

 ;D heb vandaag een canon eos 550D aangeschaft bij camera land in Alkmaar met een 70-300mmcanon ultrasonic tele echt heel gaaf snel ding voor een prikkie de hele set 1500eu plus zonnekl en nieuwe body etc super geholpen in de winkel heeel blij nu lekker mooie fotos maken. p.s. morgen is er een kijkerdag in castricum de waterleidingduinen door hun georganiseerd klink goed voor de liefhebbers van cameras en kijkers :D

ArjenDrost †

Citaat van: edingg op april 21, 2012, 21:35:46 PM
iemand nog tips om nog mooiere amateur fotos te maken?
Goed richten en dan op het knopje drukken...

Mocht je wat specifiekere tips willen hebben, zul je je vraag iets uitgebreider moeten stellen. Wat wil je bijv. gaan fotograferen?

Groeten, Arjen

Melchior van Tweel

Citaat van: edingg op april 21, 2012, 21:35:46 PM
iemand nog tips om nog mooiere amateur fotos te maken?
Vooral veel doen en kritisch blijven.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Arthur

Groeten, Arthur

Antonie Blom

Citaat van: ArjenDrost op april 22, 2012, 09:33:07 AM
Citaat van: edingg op april 21, 2012, 21:35:46 PM
iemand nog tips om nog mooiere amateur fotos te maken?
Goed richten en dan op het knopje drukken...

Mocht je wat specifiekere tips willen hebben, zul je je vraag iets uitgebreider moeten stellen. Wat wil je bijv. gaan fotograferen?

Groeten, Arjen

Werkelijk briljant Arjen, hieruit blijkt dat je al heel wat jaren ervaring hebt  ;) ;D

Overigens ben ik het wel met je eens, zomaar een vraag stellen hoe je betere foto's kan maken schiet niet op. Ik heb zelf veel gelezen (zowel in boeken als op internet) en veel geëxperimenteerd en dat afwisselen; informatie lezen, uitproberen, kritisch het resultaat bekijken en vaak door anderen laten bekijken en becommentariëren om vervolgens deze cyclus nog vele keren te herhalen. Dus doen, maar ook veel van anderen leren door gezamenlijk op pad te gaan en commentaar / kritiek op je foto's te vragen (en dat laatste is echt niet altijd leuk). Ik ben nu 9 jaar bezig met fotografie en ik ben nu regelmatig tevreden met de foto's die ik maak, maar leer ook nog steeds nieuwe technieken en trucjes om de kwaliteit van mijn foto's te verbeteren. Het maken van goede foto's kost veel tijd en energie, maar ik vind het nog steeds erg leuk en doe het met veel plezier.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

G.Eding


G.Eding

Citaat van: Antonie Blom op april 23, 2012, 20:29:06 PM
Citaat van: ArjenDrost op april 22, 2012, 09:33:07 AM
Citaat van: edingg op april 21, 2012, 21:35:46 PM
iemand nog tips om nog mooiere amateur fotos te maken?
Goed richten en dan op het knopje drukken...

Mocht je wat specifiekere tips willen hebben, zul je je vraag iets uitgebreider moeten stellen. Wat wil je bijv. gaan fotograferen?

Groeten, Arjen

Werkelijk briljant Arjen, hieruit blijkt dat je al heel wat jaren ervaring hebt  ;) ;D

Overigens ben ik het wel met je eens, zomaar een vraag stellen hoe je betere foto's kan maken schiet niet op. Ik heb zelf veel gelezen (zowel in boeken als op internet) en veel geëxperimenteerd en dat afwisselen; informatie lezen, uitproberen, kritisch het resultaat bekijken en vaak door anderen laten bekijken en becommentariëren om vervolgens deze cyclus nog vele keren te herhalen. Dus doen, maar ook veel van anderen leren door gezamenlijk op pad te gaan en commentaar / kritiek op je foto's te vragen (en dat laatste is echt niet altijd leuk). Ik ben nu 9 jaar bezig met fotografie en ik ben nu regelmatig tevreden met de foto's die ik maak, maar leer ook nog steeds nieuwe technieken en trucjes om de kwaliteit van mijn foto's te verbeteren. Het maken van goede foto's kost veel tijd en energie, maar ik vind het nog steeds erg leuk en doe het met veel plezier.

Wow jongens rustig was gewoon in de breedste zin van de vraag bedoeld, ben net begonnen met experimenteren... later kom ik met specifieke vragen ;)

G.Eding

wie heeft er ervaringen met fotogr.cursussen in de buurt van Schagen of cursussen die cameraland Alkmaar aanbied?

DuQues

Een cursus is niet echt nodig.

Ik zag dat de link naar Rollin gepost was, die is perfect.
Wat er nu komt is een tijd van experimenteren en leren, en vooral veel kijken naar de fotos en met welke instellingen die genomen zijn.

Er is eigenlijk maar 1 ding dat echt begrepen moet worden, en dat zijn de f-stops. En alles dat ermee samenhangt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragmagetal Het stuk in Engels is vele malen beter, en de moeite waard om enige malen te lezen.

Les 1: f-stops zijn breuken.
Dus f/4 is vele malen groter dan f/22.

Ik gebruik soms de vergelijking met kaboutertjes. Als de lens wijd open staat (f/4) komen de kabouters heel snel naar binnen rennen en is de camera snel vol met ze. De sluiter sluit, en de kabouters van ver af zijn te laat. De foto heeft dus heel veel informatie over dichtbij, maar zo goed als niets van veraf.
Als de lens een stuk is dichtgeknepen (f/16) komen de kabouters moeilijk naar binnen. Dus de kabouters van ver weg hebben een goede kans om ook in de camera te komen voordat hij dichtgaat. De foto heeft veel informatie over dichtbij en ver weg.
De eerste instelling is goed voor vogels, de tweede voor landschappen.
Duco & Santie Quanjer
Birders in Nederland en zuidelijk Afrika.

ArjenDrost †

Citaat van: DuQues op mei 06, 2012, 23:17:00 PM
Ik gebruik soms de vergelijking met kaboutertjes. Als de lens wijd open staat (f/4) komen de kabouters heel snel naar binnen rennen en is de camera snel vol met ze. De sluiter sluit, en de kabouters van ver af zijn te laat. De foto heeft dus heel veel informatie over dichtbij, maar zo goed als niets van veraf.
Als de lens een stuk is dichtgeknepen (f/16) komen de kabouters moeilijk naar binnen. Dus de kabouters van ver weg hebben een goede kans om ook in de camera te komen voordat hij dichtgaat. De foto heeft veel informatie over dichtbij en ver weg.
De eerste instelling is goed voor vogels, de tweede voor landschappen.


Vind de vergelijking niet helemaal opgaan (al snap ik wat je bedoelt). Je kunt namelijk prima met f/4 een foto maken waarbij het ver weg scherp is, en dichtbij onscherp. Het is maar waar je op scherpstelt.


Om de breuk even te negeren, hoe groter de f-waarde (waarbij 22 dus groter is als 4), hoe meer scherptediepte.


Groeten, Arjen

Harm Roelofzen

Misschien een rare vraag -ben net overgestapt op spiegelreflex - mbt het verwisselen van lenzen. Kun je beter 1 lens gebruiken of lenzen in het veld verwisselen? Bij mijn compact (lumix) hrb je lenzen die je er voorop zet. Bij deze SPR zie je alles open en bloot als je de lens eropschroeft. Is het niet gevaarlijk als er een stofje of mug zo de body invliegt? Ik ben altijd bang er er iets in vliegt. Ik gebruik mijn Lumix voor macro en Nikon voor zoom. Hou je de lenzen op de camera of schroef je de lens er telkens af?

ArjenDrost †

Mugjes zou ik me niet zo druk over maken, daar heb ik nog nooit over gehoord. Stof is wel degelijk een probleem. Dit kan op de sensor komen en dat zie je dan weer terug als vlekjes op de sensor. Aan de andere kant is dit ook weer niet een heel groot probleem. Je kunt in de meeste gevallen het stof er met een blaasbalgje vanaf blazen, dan is je sensor weer schoon (veel spievelreflexen hebben ook al een zelfreinigend systeem). Mocht je het zelf niet lukken (gebeurt soms), dan kan de fotograaf om de hoek het ook zo voor je doen.
En bij foto's waar de sensorvlekken storend aanwezig zijn, kun je ze vaak makkelijk wegklonen.

Zelf wissel ik wanneer ik het nodig vind. Bij voorkeur niet te vaak, bij voorkeur op een plek waar het niet te hard waait en met de camera zo kort mogelijk open. Maar als ik een andere lens nodig heb, dan heb ik een andere lens nodig en dan ga ik die erop zetten. Je zult je camera er echt niet mee beschadigen.

Groeten, Arjen

SlechtValk

#12
Citaat van: ArjenDrost op juni 30, 2012, 01:31:26 AMStof is wel degelijk een probleem.
Dus vooral niet bij windkracht 10 op een droge dag op het strand (of in de woestijn) :P

Heel raar... elke keer dat ik mijn "utopia verlanglijstje" bij cameraland in het winkelwagentje leg dan kom ik rond de 30.000 euro uit :P helaas... beetje doorsparen dus ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rene de Ruijter

Lenzen zijn ook te wisselen binnenin  een pedaalemmerzak.
Het zijn, vanaf het rolletje gescheurd,steriele zakken.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Bart van Hoogstraten

Citaat van: G.Eding op april 21, 2012, 21:06:03 PM
;D heb vandaag een canon eos 550D aangeschaft bij camera land in Alkmaar met een 70-300mmcanon ultrasonic tele echt heel gaaf snel ding voor een prikkie de hele set 1500eu plus zonnekl en nieuwe body etc super geholpen in de winkel heeel blij nu lekker mooie fotos maken. p.s. morgen is er een kijkerdag in castricum de waterleidingduinen door hun georganiseerd klink goed voor de liefhebbers van cameras en kijkers :D

Hoi g.eding,

Kun je wat specifieker zijn over die lens? (die wil ik graag even bekijken op internet).

Bedankt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/