Toch geen Taiga- of Kortsnavelboomkruiper?

Gestart door colossus, april 21, 2012, 16:06:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Vanmorgen gezien in de Oostvaardersplassen. Beest was helaas stil (foeragerend).
Foto's zijn niet best, wel onbewerkt (alleen gecropt).

Mijn eigen gedachtengang:
- Bakje lijkt aanwezig.
- Treedje is verschoven.
- Vogel lijkt niet helder wit onderop, wat pleit voor Boomkruiper.
- Achternagel is slecht zichtbaar door overbelichting.
- Qua snavellengte zou hij volgens mij kunnen doorgaan voor Taiga- (lijkt langer door maaltijd).

Graag even hulp.
Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Leuke kruiper Kees die mooi de variatie van gewone Boomkruiper laat zien (is veel variabeler dan Taiga/Kortsnavel in de meeste kenmerken)! Heeft inderdaad een 'bakje' + dat de treedjes nogal rechthoekige eindigen en nauwelijks 'spitsen' hebben + dat inderdaad de snavel nogal kort lijkt. Daarmee is het echter nog geen Taiga/Kortsnavel omdat het 2e trapjeskenmerk, de zgn. overlapformule, niet klopt: duidelijk is te zien dat de overlap van treedje op p8 over treedje op p7 kleiner is dan die op treedje p7 over treedje op p6 en bij Taiga/Kortsnavel moet dat juist andersom zijn! Gewone Boomkruiper kan 1 van de trapjeskenmerken tonen maar nooit (voor zover tot nu bekend..) allebei en vrijwel alle Taiga/Kortsnavels tonen allebei.
Waarmee tegelijk is aangetoond dat de term "verschoven treedje" eigenlijk niks zegt zolang niet duidelijk is wèlk treedje is verschoven + ten opzichte van welk(e) andere treedje(s) + in welke mate.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Frank, hartelijk dank weer voor de haarfijne onderbouwing!
De onderlinge afstanden en verhoudingen van de verschuiving staan in je handleiding helder omschreven, met foto's bij. Ik schaam me er dus voor ze niet te hebben onderzocht ...
Je krijgt nog wel eens een correcte Taiga/Kortsnavel van me te zien! :angel:

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper