Belang van bevers voor aanwezigheid otters

Gestart door marcel123, april 21, 2012, 15:37:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Het lijkt me niet waarschijnlijk. Otters zijn eind jaren 80 van de vorige eeuw uit Nederland verdwenen, de bever begin 19e eeuw. Ik zeg niet dat het de otter daarna voor de wind is gegaan maar hij heeft het toch lang genoeg volgehouden om aan te nemen dat het verdwijnen van de bever daarbij geen rol heeft gespeeld. Waarom zou het ook? Otters leven van vis, bevers van plantaardig materiaal.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

whmvb

Ik heb wel eens gehoord dat Bevers in de (strenge) winter zorgen voor open water rond hun burcht, waar de Otter dan ook van profiteert. Daarom zoekt de Otter liefst een omgeving met bevers op. Wat daar van waar is, weet ik niet.

Wim
Wim van Boekel

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: whmvb op april 21, 2012, 16:35:18 PM
Ik heb wel eens gehoord dat Bevers in de (strenge) winter zorgen voor open water rond hun burcht, waar de Otter dan ook van profiteert. Daarom zoekt de Otter liefst een omgeving met bevers op. Wat daar van waar is, weet ik niet.

Wim

Zover ik Bever ken in het Limburgse kunnen ze gewoon overwinteren onderwater. Zodra de eerste vorst er is gaan ze takken verzamelen en zorgen dat deze onder water blijven. Zo blijft er ook voldoende voer als er ijs is en ze niet meer uit het water kunnen. In Limburg zitten ze veelal in stromende wateren dus hebben van dichtvriezen weinig last.

Ik kan me wel voorstellen dat Bever een positief effect kan hebben, zeker als er dammen worden aangelegd, met als gevolg meer oppervlakte water, en veelal ondiep en dus geschikt voor vis.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

In Nederland bouwen bevers zelden dammen. Dat doen ze alleen om de waterstand zodanig te reguleren dat de ingang van hun burcht onder water blijft, en dat wordt in Nederland al door de waterschappen geregeld.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

marcel123

Citaat van: whmvb op april 21, 2012, 16:35:18 PM
Ik heb wel eens gehoord dat Bevers in de (strenge) winter zorgen voor open water rond hun burcht, waar de Otter dan ook van profiteert. Daarom zoekt de Otter liefst een omgeving met bevers op. Wat daar van waar is, weet ik niet.
Voor Zweedse bevers geldt iig dat er geen open water is rond de burcht...

Rob Koelman

Otters kunnen ook voorkomen in een gebied zonder bevers. Wel zorgen bevers in bepaalde landschappen voor een significante toename van de oppervlakte aan waterpartijen en oeverlengte (inclusief een toename aan vis), wat gunstig is voor de otter.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

weer een fabel de wereld uit geholpen dus.

Wim
Wim van Boekel

tekenaar

Mee eens, ik ken in Slovenie een aantal gebieden waar wel otter voorkomt (Cerknica meer; Bloška planota & beken in omgeving van Ljubljana) maar al heel lang geen bevers meer.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Landschapsbeheer

In het open landschap van Flevoland zouden bevers wel een belangrijke rol kunnen spelen voor de otter. Oude burchten van de bever vormen dan een goed toevluchtsoord voor trekkende otters. Het aantal plekken waar otters langdurig kunnen schuilen in de oever is namelijk vrij  beperkt. Jammer dat nu de otter vooral in de Noordoostpolder zit en de bever in de twee andere delen van Flevoland.


Jeroen Reinhold