Hoofdmenu

bosmuis?

Gestart door P. Kuijper, april 20, 2012, 23:18:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Half maart in onze tuin, rende langs de muur van het huis. Een betere foto heb ik helaas niet.

Gr. Pieter
Met vr. groet,
P. Kuijper

Rob Koelman

Inderdaad een bosmuis. Op grond van de foto is niet te bepalen om welke bosmuis het hier gaat (gewone bosmuis of grote bosmuis = Apodemus sylvaticus of A. flavicollis)). De grote bosmuis komt slechts in bepaalde delen van oostelijk Nederland voor.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

P. Kuijper

Komt de grote bosmuis ook in de omgeving van Kampen voor? Als dat niet het geval is dan kan ik m registreren als gewone bosmuis?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Ik zou het registeren als bosmuis spec.

Als hij in omgeving van Kampen nog niet gesignaleert is, sluit dat in mijn ogen niet definitief uit of die daar ook niet voorkomt.

Daarom zeg ik bosmuis spec.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Theo Linders

Kampen is wel zover westelijk genoeg dat ik durf te zeggen dat grote bosmuis daar nog niet zit, zo snel gaat zijn opmars ook weer niet. Was het in Twente, dan was het een ander verhaal...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Koelman

#5
Vanwege de vindplaats (Kampen) graag invoeren als gewone bosmuis. Gewone bosmuis doet mee voor de geplande landelijke zoogdieratlas. Waarnemingen van bosmuis spec. worden niet gebruikt voor verspreidingskaarten en dan ben je de waarneming min of meer kwijt.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

P. Kuijper

Rob, gedaan.
Gr. Pieter
Met vr. groet,
P. Kuijper

whmvb

Weer zo'n geval van cirkelredenatie: omdat hij er niet zit, zit hij er niet, of: omdat niemand hem daar nog gevonden heeft, kan het hem niet zijn. En dan invoeren als Gewone Bosmuis, want anders telt hij niet mee. Lekker zorgvuldig allemaal. Ben nu al benieuwd naar die Zoogdieratlas.

Wim
Wim van Boekel

Theo Linders

Citaat van: whmvb op april 25, 2012, 07:14:02 AM
Weer zo'n geval van cirkelredenatie: omdat hij er niet zit, zit hij er niet, of: omdat niemand hem daar nog gevonden heeft, kan het hem niet zijn. En dan invoeren als Gewone Bosmuis, want anders telt hij niet mee. Lekker zorgvuldig allemaal. Ben nu al benieuwd naar die Zoogdieratlas.

Wim

Beetje overdreven, van de grote bosmuis is bekend dat hij recent aan een opmars begonnen is vanuit het oosten en pas sinds kort ook in Overijssel gevonden wordt, dus ik denk dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan stellen dat dit een gewone bosmuis is, omdat de opmars van de grote bosmuis niet zo snel zal gaan dat hij nu al in omgeving Kampen zit....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Theo Linders op april 25, 2012, 10:56:07 AM
Citaat van: whmvb op april 25, 2012, 07:14:02 AM
Weer zo'n geval van cirkelredenatie: omdat hij er niet zit, zit hij er niet, of: omdat niemand hem daar nog gevonden heeft, kan het hem niet zijn. En dan invoeren als Gewone Bosmuis, want anders telt hij niet mee. Lekker zorgvuldig allemaal. Ben nu al benieuwd naar die Zoogdieratlas.

Wim

Beetje overdreven, van de grote bosmuis is bekend dat hij recent aan een opmars begonnen is vanuit het oosten en pas sinds kort ook in Overijssel gevonden wordt, dus ik denk dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan stellen dat dit een gewone bosmuis is, omdat de opmars van de grote bosmuis niet zo snel zal gaan dat hij nu al in omgeving Kampen zit....

Met een aan zekerheid grenzede waarschijnlijkheid is nog steeds onzeker, toch?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Theo Linders

Citaat van: Henri van Dodeweerd op april 25, 2012, 12:26:26 PM
Citaat van: Theo Linders op april 25, 2012, 10:56:07 AM
Citaat van: whmvb op april 25, 2012, 07:14:02 AM
Weer zo'n geval van cirkelredenatie: omdat hij er niet zit, zit hij er niet, of: omdat niemand hem daar nog gevonden heeft, kan het hem niet zijn. En dan invoeren als Gewone Bosmuis, want anders telt hij niet mee. Lekker zorgvuldig allemaal. Ben nu al benieuwd naar die Zoogdieratlas.

Wim

Beetje overdreven, van de grote bosmuis is bekend dat hij recent aan een opmars begonnen is vanuit het oosten en pas sinds kort ook in Overijssel gevonden wordt, dus ik denk dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan stellen dat dit een gewone bosmuis is, omdat de opmars van de grote bosmuis niet zo snel zal gaan dat hij nu al in omgeving Kampen zit....

Met een aan zekerheid grenzede waarschijnlijkheid is nog steeds onzeker, toch?

Ik zie het meer als een beleidsterm dat het wel zeker bosmuis is, maar dat je officieel niet kunt uitsluiten dat het iets anders is.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Theo Linders op april 25, 2012, 12:33:44 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op april 25, 2012, 12:26:26 PM
Citaat van: Theo Linders op april 25, 2012, 10:56:07 AM
Citaat van: whmvb op april 25, 2012, 07:14:02 AM
Weer zo'n geval van cirkelredenatie: omdat hij er niet zit, zit hij er niet, of: omdat niemand hem daar nog gevonden heeft, kan het hem niet zijn. En dan invoeren als Gewone Bosmuis, want anders telt hij niet mee. Lekker zorgvuldig allemaal. Ben nu al benieuwd naar die Zoogdieratlas.

Wim

Beetje overdreven, van de grote bosmuis is bekend dat hij recent aan een opmars begonnen is vanuit het oosten en pas sinds kort ook in Overijssel gevonden wordt, dus ik denk dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan stellen dat dit een gewone bosmuis is, omdat de opmars van de grote bosmuis niet zo snel zal gaan dat hij nu al in omgeving Kampen zit....

Met een aan zekerheid grenzede waarschijnlijkheid is nog steeds onzeker, toch?

Ik zie het meer als een beleidsterm dat het wel zeker bosmuis is, maar dat je officieel niet kunt uitsluiten dat het iets anders is.

Daarom zeg ik bosmuis spec. OF onzekere gewone bosmuis.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rob Koelman

Wat een roomser-dan-de-paus-discussie...   :angel:

Als je altijd 100% zeker wilt zijn dat een bosmuis echt een gewone bosmuis is en niet een grote, dan kunnen we 95% van waarnemingen van gewone bosmuis wel weggooien!

Bij 'algemene soorten' is het verantwoord om minder kritisch zijn dan bij 'bijzondere' soorten, zonder dat dat het verspreidingsbeeld significant beinvloedt.

Een bosmuis bij Kampen die toevallig de allereerste grote bosmuis van deze regio zou zijn, maar foutief ingevoerd wordt als gewone bosmuis geeft geen duidelijk ander beeld als het gaat om de verspreiding van de gewone bosmuis in Nederland. Een gewone bosmuis bij Kampen die foutief wordt ingevoerd als grote bosmuis geeft wel een duidelijk foutief verspreidingsbeeld van de grote bosmuis in Nederland. Daarom wordt er in dit soort gevallen pragmatisch omgegaan met zichtwaarnemingen van gewone bosmuizen en worden deze buiten het bekende verspreidingsgebied van de grote bosmuis min of meer automatisch geaccepteerd als gewone bosmuis.

Nog even een parallel met vogels: als je bij iedere gemelde zilvermeeuw 100% zeker wilt zijn dat het geen Amerikaaanse zilvermeeuw is, dan kun je alle waarnemingen van de zilvermeeuw wel weggooien. De verspreidingskaart van de zilvermeeuw in Nederland zou dan blanco zijn. Toch is er niemand die twijfelt aan de juistheid van al die ingevoerde zilvermeeuwen... Laten we dat vooral zo houden en niet verzanden in theoretische discussies.

Rob Koelman
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

@Rob  :duim: .

Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Rob Koelman op april 26, 2012, 00:41:30 AM
Wat een roomser-dan-de-paus-discussie...   :angel:

Als je altijd 100% zeker wilt zijn dat een bosmuis echt een gewone bosmuis is en niet een grote, dan kunnen we 95% van waarnemingen van gewone bosmuis wel weggooien!

Bij 'algemene soorten' is het verantwoord om minder kritisch zijn dan bij 'bijzondere' soorten, zonder dat dat het verspreidingsbeeld significant beinvloedt.

Een bosmuis bij Kampen die toevallig de allereerste grote bosmuis van deze regio zou zijn, maar foutief ingevoerd wordt als gewone bosmuis geeft geen duidelijk ander beeld als het gaat om de verspreiding van de gewone bosmuis in Nederland. Een gewone bosmuis bij Kampen die foutief wordt ingevoerd als grote bosmuis geeft wel een duidelijk foutief verspreidingsbeeld van de grote bosmuis in Nederland. Daarom wordt er in dit soort gevallen pragmatisch omgegaan met zichtwaarnemingen van gewone bosmuizen en worden deze buiten het bekende verspreidingsgebied van de grote bosmuis min of meer automatisch geaccepteerd als gewone bosmuis.

Nog even een parallel met vogels: als je bij iedere gemelde zilvermeeuw 100% zeker wilt zijn dat het geen Amerikaaanse zilvermeeuw is, dan kun je alle waarnemingen van de zilvermeeuw wel weggooien. De verspreidingskaart van de zilvermeeuw in Nederland zou dan blanco zijn. Toch is er niemand die twijfelt aan de juistheid van al die ingevoerde zilvermeeuwen... Laten we dat vooral zo houden en niet verzanden in theoretische discussies.

Rob Koelman
(op persoonlijke titel)

Duidelijk verhaal.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd