asco nitrofiel

Gestart door bruggeman, april 20, 2012, 21:03:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Dit piepkleine dingetje staat massaal tussen de algen, maar ze vallen niet erg op. Hij heeft gesteelde asci met dikke wanden en indien jong ook een erg dikke top. Met lugol kleurt een deel eerst roestbruin en de rest is groen en vervolgens  blauwgroen. Hij heeft in elk geval aan de onderkant een bruin excipulum, maar het is allemaal moeilijk te zien vanwege de algen. Er zijn pararfusen waarschijnlijk vertaklt en zeker deels roestbruin aan de top. De sporen zijn elliptisch, nogal variabel van grootte en vaak met een druppel, 12.5 - 16 X 7-8.5 um, 80 -88 X13 - 16um
groet,
Ida

Gulistan

Kan je proberen onder de  :micro: een foto met oplicht te nemen van het gevalletje? Is het operculaat of niet? Heb je voldoende rijpe sporen gevonden, om te zeggen dat het volgroeid is?
Groeten van Christiane

bruggeman

#2
Volgens mij opent hij met een porie en wel een porie met enorm verdikte wand. Foto met opvallend onder de mi geen groot succes en geeft maar weinig meer details, maar hier is ie. En let op alle details die je denkt te zien kunnen plukjes alg zijn. Het is is karakteristiek voor dit (overigens zeer algemene) ding dat hij tussen, op en onder de algen groeit.
groet,
Ida

bruggeman

Met zeer algemeen bedoel ik natuurlijk: zeer algemeen waar zicht de juiste omstandigheden (stikstof!) voor doen, maar dan dan echt wel zeer algemeen
groet,
Ida

Gulistan

#4
Ik kom er helaas ook niet uit. Maar probeer het eens bij ascofrance.fr. Die weten er meestal wel raad mee.
Groeten van Christiane

bruggeman

Bedankt voor de tip Christiane
groet,
Ida

Ismael

volgens mij in deze groep te zoeken

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103627.msg706065#msg706065

t was ff zoeken maar wist dat marian ook eens zoiets had
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

#7
Dank Ismael.

Ik vind dit ding al jaren en ik wist dat ik ergens iets dergelijks gezien had (en er toen niets meegedaan had). Dat moet dit topic geweest zijn of anders een Buxbaumiellanummer. Hij zit in elk geval ecologisch in die hoek en zo te zien sytematisch ook. Maar het is niet dezelfde soort. Ik ga me er opwerpen en als ik zelf niet uitkom vraag ik het Laurens S, gr Ida
groet,
Ida

Ismael

In ieder geval te maken met lichenen. Zet hem elk geval op blwg forum en hier op het mossenforum

http://www.blwg.nl/mosforum/

Ben benieuwd
Groeten Ismaël Wind