Hoofdmenu

bunzing???

Gestart door yoyo24, januari 06, 2007, 18:07:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

yoyo24

Hallo waarnemers!
Ik ben nieuw op deze site en zou graag antwoord en goede raad van jullie krijgen.
Sinds 4 weken verdwijnen er bij ons uit de buitenren cavia's en een konijn.
De ren is "ondergaasd" en geheel gaasdicht aan alle kanten.
Sinds de verdwijningen zaten er wel gangen van ong. 4 cm doorsnede aan de buitenzijde die de ren inliepen via kleine openingen.
We zijn gaan graven en de gangen kwamen uit bij een soort voorraadkamer waar we de lijkjes van 5 cavia's en een konijn borgen.....
De 5 overgebleven konijnen vertoonden wondjes op de neus.
We hebben de jachtopziener erbij gehaald en die opperde dat het wellicht om een grote bruine rat gaat.
We hebben de overgebleven dieren opgehokt gedurende de nachten en tot nu toe is alles nog in leven.
Zelf denk ik dat het hier een bunzing of marterachtige betreft.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het beestje is beschermd maar aangezien ik mijn dieren datzelfde gun zou ik de bunzing graag verhuizen......
Wie kan mij helpen?
We wonen in een woonwijk aan de rand van Ede, dichtbij het bos.

Pim

Wat mij betreft is het simpel:

Je bent zelf verantwoordelijk voor goede behuizing / bescherming (hekwerk /gaas) voor je huisdieren. Er zijn echt wel mogelijkheden dat je huisdieren veilig zijn (dichter gaas?)

Als dat niet lukt is een mogelijkheid om zelf te verhuizen.

Als je aan de rand van een bos gaat wonen moet je ook de consequenties aanvaarden.

Ook dat is natuur....

Trouwens gelieve berichten te ondertekenen met eigen naam.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

yoyo24

Beste Pim,
ik wil wel ondertekenen met Karin maar ben met de natuur beter dan met apparatuur....ik ga er aan werken!
Ik ben het helemaal met je reactie eens en geniet er ook iedere dag van dat ik zo dicht bij het bos woon!
We hebben inmiddels pogingen gedaan om alles "inbraakvrij" te krijgen en denken er sterk over de hele boel af te breken en opnieuw ( met fijner gaas) op te bouwen.
Het gaat mij er meer om hoe ik het hier onaantrekkelijk kan maken voor zo'n, voor ons, ongewenste bezoeker en om te horen/ zien of het echt een bunzing betreft.
Bedankt voor je reactie!
Karin geensen

Gert Kremer

Hallo Karin,
Ik denk ook dat het een Rat is geweest.
Bij mij zijn er diverse vogel uit Volieres gehaald zonder dat ik het eerst door had, de Rat ging onder de stenen muur in de grond door gangen te graven en namen de vogel geheel mee, zonder sporen.
Oplossing: Neem "dubbeltjes" Gaas en graaf dit dubbel gevouwen op 50cm in de grond met opstaande randen naar boven tegen de bovenkant van de Ren.
Van uit de grond is dan vaak het probleem verholpen en je doet geen dier er kwaad mee.
Met diervriendelijke groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

mlahaye

Hallo Karin en anderen,

Of een bunzing of rat de cavia's en konijnen heeft gepakt zou ik niet durven zeggen. Het bewaren van prooien lijkt mij meer werk van een marter, dus ik denk niet dat het een rat geweest is. De diameter van 4cm wijst in de richting van hermelijn of een kleine bunzing. Voor zekerheid over de dader is een 'zichtwaarneming' vereist: hermelijn heeft een bruine vacht ('s winters compleet wit of deels wit) met een witte buik en half lange staart met zwarte punt. Bunzing is geheel donker met een witte maskertje op de kop. Na alle graverij verwacht ik echter niet dat de dader nog zal opduiken, maar wie weet. Overigens is boommarter (geheel donker met een gele keelvlek) ook niet 100% uit te sluiten in Ede, deze soort vertoond zich echter zelden in de bebouwde kom.
De enige juiste maatregelen zijn inderdaad fijner gaas aanschaffen en de ren helemaal opnieuw opbouwen. Een hele klus, maar de enige manier om van de overlast af te geraken.

Succes!
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Gert Kremer

Sinds de verdwijningen zaten er wel gangen van ong. 4 cm doorsnede aan de buitenzijde die de ren inliepen via kleine openingen.

Bij mij de Rat waren de gangen ook 40mm rond. sporen waren niet te zien dit komt door het slepen met het slachtoffer.
Als de Ren aan en Nachthok zit is er de mogelijkheid om daar onder eerst naar het nest te zoeken.

Veel succes, Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.