Echte tonderzwam

Gestart door Marian en Bert, december 29, 2006, 17:46:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert


knabenkraut

#1
Hey Marian,

Ik mis de kaboutermuts bij jou :D

Natuurlijk wens ik jou en Bert maar ook verder iedereen op dit forum  een heel voorspoedig en gezond 2007 toe.

Ook wil ik iedereen bedanken voor de hulp die ik het afgelopen jaar van jullie heb gekregen :duim:
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Hoi Marian,

Eerst even over je mooie grote Tonderzwam, is dat niet de Echte vuurzwam? Ik heb tijdens een NMV excursie ook eens zo'n groot exemplaar gezien met precies dezelfde kleuren (zie database).

Verder wil ik ook alvast iedereen unne goeie roetsj wensen en een goed begin van het nieuwe jaar natuurlijk! Dat we allemaal met VEEL PLEZIER weer veel leuke soorten bij elkaar mogen sprokkelen. :)  

Marian en Bert

#3
Hoi Arno,

Het is echt een Echte Tonderzwam, met grotere porieën (3 per mm), dan die van de Echte Vuurzwam en een lichter gekleurd kurkachtig trama. Een kleiner ex. hebben we meer naar huis genomen en met een ex. op berk vergeleken. We hebben er vanwege de grootte nog maar een waarnemnig van gemaakt:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1851751

Voor het algemene publiek:

De E. Tonderzwam groeit vooral op beuk en berk; de E. Vuurzwam vooral op populier, wilg, berk en els.

Op beuk groeit de E. Tonderzwam vooral in horizontale richting uit; op berk vooral in verticale richting en daarop is hij i.h.a. ook donkerder van kleur.

Volgens H. Knudsen en J.H. Pedersen, Paddestoelengids van Europa (een populair boek met mooie foto's) is het Deense breedte-record van een E. Tonderzwam 87 cm; de onze haalde "slechts" 67 cm.

Wie breekt ons record?

Vriendelijke groet,
Bert

Ismael

Citeer
Wie breekt ons record?
Ik zal binnenkort eens eentje meten maar ik denk dat ik dat niet redt!

Een paddenstoelrijk en gezond 2007 gewenst IEDEREEN!!!!!!!!!!!!
Groeten Ismaël Wind

Arno van Stipdonk

Hoi Bert,

Het is misschien niet het record, maar hij is dan inderdaad ontzettend groot voor een Tonderzwam. Mooi exemplaar en bedankt voor de toelichting.

han.endt

#6
Iedereen op het paddenstoelenforum een gelukkig nieuwjaar!

Op dikke beukenstammen zie ik ook regelmatig heel grote exemplaren, maar 67 cm. redden ze denk ik niet. Ze zijn bij mij altijd nogal hoog en rond, dus qua volume...........
Wel indrukwekkend:

Corryabbink

Beste mensen ook allemaal een gelukkig en gezond nieuwjaar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

De "mijne" is 48 cm breed en 25 cm dik ook leuk 3de plaats haha :D  :lol:

Groeten Ismaël Wind

Ismael

breedte

Groeten Ismaël Wind

mcbud

#10
Vanmorgen in regen en storm een nog grotere Platte tonderzwam (Ganoderma lipsiense) gevonden op Velserbeek, de buitenplaats tegenover Oud Velsen.
In totaal 12 exemplaren op de ruïne van een ooit monumentale beuk.
De grootste mat 94 cm tussen de Witte dovenetels links en de Koekoeksbloem rechts (€2 munt als schaal indicatie).
Of doen alleen Echte tonders mee aan de race?

vr gr, marc

zie ook: Grote tonder