Vuile koolmees?

Gestart door huysse, december 29, 2006, 14:59:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Heeft deze koolmees een vuile borst/buik?

Groet,
Marijke

JohanvantBosch

IK dacht even dat je ging schelden... :P

Lijkt veel zwart op de buik te hebben. Op het eerste gezicht zou ik denken dat het geen vuil is maar veren.
Ik durf je uit mijn hoofd niet te zeggen dat dit niet vaker voorkomt. Lijkt me kwestie van veel foto's kijken.

teunvankessel

is dat geen melanist of zoiets
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Rinie van Reenen

#3
CiteerOp het eerste gezicht zou ik denken dat het geen vuil is maar veren.
Op het eerste gezicht zou ik juist vermoeden, dat het wél om vuil gaat. Immers, de witte veertjes lijken veel pluiziger dan de zwarte, die strak tegen de buik geplakt lijken te zijn.
Aan de andere kant: het feit dat de uitstekende veertjes in het 'zwarte gebied' als ik het goed zie vrijwel zonder uitzondering wit zijn, en niet geel, zou juist inderdaad wel weer op afwijking in de veren zelf kunnen wijzen.
En er bestaat inderdaad een afwijking die zorgt voor extra (zwart) pigment: melanisme (; Blauwe Reiger met melanisme: [URL=http://members.lycos.nl/zouweboezem2/2004dec01.htm)]http://members.lycos.nl/zouweboezem2/2004dec01.htm).
Alleen wel twee bezwaren:
- Het lijkt me vreemd, dat het dan alleen de borst zou betreffen (maar goed, leucisme treedt natuurlijk ook wel eens tamelijk plaatselijk op).
- Is de aanwezigheid van veel witte veren wel te rijmen met een overdosis pigment? (Nu ja, geel wordt natuurlijk veroorzaakt door caroteen, niet door melanine, maar dat wijst nog niet op een zinvol verband tussen veel zwart en veel wit.)
Groet, Rinie van Reenen

huysse

Hier nog 2 foto's.

Marijke

huysse


carel

ik heb het vermoeden dat de dekveren verdwenen zijn.
en het donsveren zijn die je ziet
\deze zijn zwart bij een koolmees als ik me niet vergis
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Rinie van Reenen

Dat klinkt wel als een goede oplossing ja, als die donsveren inderdaad zwart zijn. Vooral op de derde foto lijkt het er behoorlijk op dat de buik 'dunner' wordt op de plek waar het zwart is.
Groet, Rinie van Reenen

gerdwichers8

"Zwart op de buik, ventrale zone en dij is vaak gedeeltelijk verborgen door gele veren op de zijkant van de buik en de flank"
BWP.

huysse

Nu heb ik een Pimpelmees met hetzelfde fenomeen.
Verklaring?

Groet,
Marijke

RWester

Van wanneer (datum) zijn deze foto's?

Lijkt een behoorlijke slijtage van borst en buikveren, iets wat je in de zomer wel eens ziet bij broedende vogels (broedplekken)

Of zou het een vorm van winterkleed zijn die nu extra goed opvalt...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


huysse

Koolmees van begin januari maar hij zit er nog steeds, de pimpelmeesfoto is van vandaag.

Groet,
Marijke

Kaja

Dat van die pimpelmees is bij ons ook, volgens mij vrij normaal.

teunvankessel

Bij 'onze' pimpel- of koolmezen is me dat nooit opgevallen..
altijd gewoon in de 'top-verenkleed'
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

eline1234

en is de buik van de koolmees ook nog steeds donker, of is deze inmiddels bijgekleurd? geen idee hoe snel dat gaat, de eerste foto is nu bijna 3 weken geleden geplaatst, waarschijnlijk nog te kort geleden om verschillen te kunnen zien?
Eline

huysse

Nee, hij is nog precies zo, eerder zwarter dan geler.

Marijke