Hybride Dwerggans

Gestart door Martijn Bot, april 14, 2012, 16:17:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Bijgevoegde vogel zit al jaren in maart/april steevast in de Bantpolder, en wordt regelmatig weggezet als hybride Dwerggans x Brandgans (ook door mij in het verleden), maar ik kan die lichte kin/hals niet verklaren; lijkt me niet echt iets voor een Dwerg x Brand. Maar wat er dan wel doorheen zit... Iemand een idee?

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Martijn Bot

Jeroen, ik wil het graag van je aannemen, maar ik zie bij foto's van "bewezen" hybride Dwerg x Brand, zoals ik in mijn eerste post aangaf, bij geen enkele vogel een dergelijke tekening op kin/hals, en kan dat ook niet verklaren uit een van de ouders. Ik zie ook dat deze vogel het meest van Dwerg x Brand weg heeft (en in ieder geval Dwergganzenbloed heeft), maar m.i. klopt er iets niet.

JohanvantBosch

Ik snap de gedachte, maar ik kan zo snel niet bedenken  wat er aan de hand moet zijn. Die zwarte borst moet volgens mij duiden op Brandgans bloed.
Als je er dan vanuit gaat dat er inderdaad Dwerggans in zit, kom ik ook uit op Dwerggans x Brandgans. Of er moet weer een kruising met nog een andere soort inzitten. Die zou ik zo niet direct durven benoemen.
Het is natuurlijk regelmatig zo dat er variatie in hybriden zit en dat niet alle onderdelen in het uiterlijk van de hybride vogel direct terug te leiden zijn tot een kenmerk van een van de ouders.... misschien is dat hier ook het geval.

Als je hier wel iets zou willen herleiden tot een oudersoort, ga je bijna denken aan een Hawaii gans of zo. Daar klopt de borst niet voor en het lijkt me vrij onwaarschijnlijk (maar da's geen kenmerk).

Ik blijf ook het meest neigen naar Brandgans x Dwerggans.

Martijn Bot

OK, dan hou ik het hier ook op. Juist omdat het zo'n strakke witte kin/halsvlek is, zou ik haast denken dat dat ergens vandaan moet komen, maar blijkbaar gaak min keer min is plus soms ook op bij hybriden. 

JohanvantBosch

Citaat van: Martijn Bot op april 16, 2012, 13:29:56 PM
OK, dan hou ik het hier ook op. Juist omdat het zo'n strakke witte kin/halsvlek is, zou ik haast denken dat dat ergens vandaan moet komen, maar blijkbaar gaak min keer min is plus soms ook op bij hybriden.

Van mij is het ook maar theorie hoor..... wil niet zeggen dat het waar is.
Ik ben zelf ook wel benieuwd wat Jörn over deze vogel zegt.

Je zou hem een berichtje kunnen sturen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=profile;u=2113

Martijn Bot

Dank, berichtje gestuurd. Laat de uitkomst wel weten.

Jeroen Nagtegaal

#7
Van een aantal vogels op http://waarneming.nl/soort/photos/7739?from=1980-01-01&to=2012-04-16&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=0&page=4 zou ik Roodhals x Dwerggans maken gevoelsmatig. Verder staat er minimaal één hybride bij met invloed van Keizergans en ook diverse met iets van Canadees.

De oranje poten geven aan dat het een Branta x Anser zou zijn. De snavel lijkt erg klein. De witte kol hoeft niet te ontstaan van Dwerg of Kolgans. De vogel doet me iets denken aan Hawaiigans. Echter zou Hawaii x Brand een hybride zijn tussen 2 Branta's met als resultaat donkere poten. Mijn mening sluit dus volledig aan bij Johan.

Het nalopen van de hybriden-schermen ga ik voorlopig niet doen. Er staat nog een hele lijst gemelde, soms >4x in de afgelopen 2 jaar... fouten bij veelal escapes en hybriden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

#8
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 16, 2012, 16:33:09 PM

De oranje poten geven aan dat het een Branta x Anser zou zijn. De snavel lijkt erg klein. De witte kol hoeft niet te ontstaan van Dwerg of Kolgans. De vogel doet me iets denken aan Keizergans. Echter zou Keizer x Brand een hybride zijn tussen 2 Branta's met als resultaat donkere poten. Mijn mening sluit dus volledig aan bij Johan.


Ik heb dezelfde gedachten over de hele serie foto´s onder dwerg- x brand.
Eens dat het een branta x anser zou moeten zijn. Maarrrr.... Keizer is geen Branta, maar een Chen (blijkbaar, ik dacht een Anser) en heeft oranje poten. Dat zou dus moeten kunnen.... Maar ik zou niet zo snel aan Brand x Keizer denken...

Jeroen Nagtegaal

Daar waar Keizergans staat doelde ik op Hawaii. Verder wordt voor Keizer zowel Anser als Chen gebruikt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 16, 2012, 16:55:33 PM
Daar waar Keizergans staat doelde ik op Hawaii.

Ah... dan helemaal mee eens.