bespreek jouw gsm op bruikbaarheid voor obsmapp / webobs

Gestart door hiskodevries, april 18, 2012, 12:25:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Citaat van: Alex Kwak op december 30, 2012, 20:12:15 PM
Citaat van: jvogels op december 30, 2012, 18:27:13 PM
Ik overweeg zelf niet om er een te kopen (heb net een nieuwe slimtelefoon gekocht, dus ben wel weer even klaar met grote hardware uitgaven), maar als iemand deze heeft gekocht, ben ik erg benieuwd naar de bruikbaarheid voor obsmapp!

fotocamera met android OS

Als er toch een fabrikant zou zijn die het lef heeft om een goeie spiegelreflex met android os op de markt te brengen...

Ben ik even blij dat ObsMapp sinds kort ook met foto's weet om te gaan  ;)
Bizar ding, maar volgens mij draait ObsMapp er prima op.

Hoe is het met de GPS op dat toestel? Ik heb een fototoestel met GPS maar die is vrij onnauwkeurig.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

jvogels

Citaat van: Corryabbink op december 30, 2012, 22:16:45 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 30, 2012, 20:12:15 PM
Citaat van: jvogels op december 30, 2012, 18:27:13 PM
Ik overweeg zelf niet om er een te kopen (heb net een nieuwe slimtelefoon gekocht, dus ben wel weer even klaar met grote hardware uitgaven), maar als iemand deze heeft gekocht, ben ik erg benieuwd naar de bruikbaarheid voor obsmapp!

fotocamera met android OS

Als er toch een fabrikant zou zijn die het lef heeft om een goeie spiegelreflex met android os op de markt te brengen...

Ben ik even blij dat ObsMapp sinds kort ook met foto's weet om te gaan  ;)
Bizar ding, maar volgens mij draait ObsMapp er prima op.

Hoe is het met de GPS op dat toestel? Ik heb een fototoestel met GPS maar die is vrij onnauwkeurig.

Dat zou goed moeten zijn, zeker als je er een sim kaart in stopt (dan heeft ie namelijk veel sneller een fix). GPS nauwkeurigheid hangt bij mijn weten alleen af van de kwaliteit van de ontvanger, en of er ook support is voor bijvoorbeeld GNONASS systeem. Maar zoals ik al zei: ik ben niet van plan om er een te kopen, maar als iemand dit toestel heeft aangeschaft ben ik wel benieuwd naar de ervaringen met obsmapp...



hiskodevries

dat galaxy fototoestel heeft de android techniek aan boord van een volwaardige galaxy S3
je kunt er alleen niet mee bellen.
Als je wat tests leest zijn die niet allemaal even lovend.
Zo`n apparaat is natuurlijk interessant voor mensen met twitter/facebook diarree
(zelf zou ik ook wel zo`n ding willen hebben voor de heb(=testen)) maar beter is om nog even te wachten tot meer keuze komt.
Daalt de prijs ook
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

Citaat van: hiskodevries op december 31, 2012, 15:13:11 PM
dat galaxy fototoestel heeft de android techniek aan boord van een volwaardige galaxy S3
je kunt er alleen niet mee bellen.
Als je wat tests leest zijn die niet allemaal even lovend.
Zo`n apparaat is natuurlijk interessant voor mensen met twitter/facebook diarree
(zelf zou ik ook wel zo`n ding willen hebben voor de heb(=testen)) maar beter is om nog even te wachten tot meer keuze komt.
Daalt de prijs ook

idd, vandaar dat ik em ook niet ga kopen. De tests die ik er van heb gezien waren over het algemeen wel enthousiast, behalve over de prijs ;) Maar de toepassingsmogelijkheden van een volwaardige android + "decent" fotocamera voor wrn.nl lijkt me overduidelijk.

jvogels

Een soortgelijk review artikel heb ik al eerder gepost, bij deze een update naar een recentere: Review voor de basis functionaliteit van smartphones: met name de accuduur is van belang voor gebruik in het veld. Deze verschilt behoorlijk tussen verschillende typen. Schem kwaliteit is iets voor muggenzifters, en snelheid van de telefoon is ook van ondergeschikt belang. (obsmapp stelt geen enorme eisen stellen aan de telefoon). Voor een keuze uit de telefoons: let wel even op dat er niet alleen android telefoons getest zijn (ook iphone).

http://tweakers.net/reviews/2881/1/shoot-out-smartphones-getest-op-accu-scherm-en-meer-inleiding-keuzes-keuzes.html

JRoosma

Heeft iemand hier een (review over)  HTC One S Black?


Jaring Roosma


JRoosma

Citaat van: jvogels op januari 21, 2013, 16:59:21 PM
Altijd beginnen met hier te zoeken

http://tweakers.net/reviews/2561/htc-one-s-als-de-gesmeerde-bliksem.html


Uiteraard al aardig wat rondgezocht, maar ik vroeg me af of hier op het forum iemand deze telefoon heeft en daar wat over kan vertellen mbt bv ObsMapp/gpsfix of algemeen.
Jaring Roosma

jvogels

#38
Op alle "mainstream" android telefoons die tegenwoordig op de markt komen draait obsmapp zonder problemen. Zo lang je geen rare aldi androids met vreemd vertimmerde chinese android versies er op aanschaft kun je je daar geen bult aan vallen. Volgens mij moet je minimaal android 2.1 hebben, vrijwel alle telefoons die nu nieuw verkocht worden hebben hogere versies dan deze. Zie ook de handleiding: http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html

Sommige mensen schijnen last te hebben van problemen met GPS fix, ik heb hier tot nu toe geen last van, en ik weet ook niet of dit probleem telefoon-type specifiek is... Als het goed is moeten de nieuwere telefoons een nauwkeurigere fix kunnen verkrijgen, want die kunnen ook het signaal van de russische satellieten ontvangen. Check voor deze vraag ook het obsmapp forum op GPS issues zou ik zeggen.

Voor obsmapp is het van belang of deze in het veld een beetje lekker te gebruiken is, wat dan belangrijk is:

1. Batterijduur: hangt niet alleen af van de capaciteit van de batterij, uiteraard is ook het energieverbruik van de hardware hier van belang. Als je veel in het veld zit met het scherm actief, lopen de meeste smartphones onder je handen leeg. Ook hier zijn reviews van, links te vinden in dit topic.
2. Niet te klein scherm. scheelt je een hoop gescroll, maar wat de een handig vindt, vindt de ander weer erg onhandig. Ikzelf vind een wat groter scherm fijner, niet alleen voor obsmapp, maar ook voor al het andere waar je je telefoon voor kunt gebruiken.
3. Beetje redelijke camera; kun je ook je telefoon gebruiken om bewijsplaatjes te schieten.

hiskodevries

Citaat van: JRoosma op januari 20, 2013, 21:14:58 PM
Heeft iemand hier een (review over)  HTC One S Black?
waar je bij de htc one S en V even op moet letten is dat jij bij aanvang de menu knop niet kan vinden bij gebruik van apps
http://www.htc.com/help/nl/howto_iframe.aspx?id=218452&type=1&p_id=438
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JRoosma

Citaat van: jvogels op januari 22, 2013, 23:10:52 PM
Op alle "mainstream" android telefoons die tegenwoordig op de markt komen draait obsmapp zonder problemen. Zo lang je geen rare aldi androids met vreemd vertimmerde chinese android versies er op aanschaft kun je je daar geen bult aan vallen. Volgens mij moet je minimaal android 2.1 hebben, vrijwel alle telefoons die nu nieuw verkocht worden hebben hogere versies dan deze. Zie ook de handleiding: http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html

Sommige mensen schijnen last te hebben van problemen met GPS fix, ik heb hier tot nu toe geen last van, en ik weet ook niet of dit probleem telefoon-type specifiek is... Als het goed is moeten de nieuwere telefoons een nauwkeurigere fix kunnen verkrijgen, want die kunnen ook het signaal van de russische satellieten ontvangen. Check voor deze vraag ook het obsmapp forum op GPS issues zou ik zeggen.

Voor obsmapp is het van belang of deze in het veld een beetje lekker te gebruiken is, wat dan belangrijk is:

1. Batterijduur: hangt niet alleen af van de capaciteit van de batterij, uiteraard is ook het energieverbruik van de hardware hier van belang. Als je veel in het veld zit met het scherm actief, lopen de meeste smartphones onder je handen leeg. Ook hier zijn reviews van, links te vinden in dit topic.
2. Niet te klein scherm. scheelt je een hoop gescroll, maar wat de een handig vindt, vindt de ander weer erg onhandig. Ikzelf vind een wat groter scherm fijner, niet alleen voor obsmapp, maar ook voor al het andere waar je je telefoon voor kunt gebruiken.
3. Beetje redelijke camera; kun je ook je telefoon gebruiken om bewijsplaatjes te schieten.


Tnx Joost. De eerste 2 punten die je aanhaalt zijn voor mij idd het belangrijkst samen met email voor alerts, een goede camera is mooi meegenomen.

Ik heb nu nog een HTC Desire, die bevalt uitstekend. Echter wil ik nu een iets groter scherm hebben, maar niet te groot zoals de HTC One X. Omdat HTC al jaren goed bevalt heb ik het liefst die weer, maar mogelijk dat ik me ook nog in Samsung ga verdiepen.

Citaat van: hiskodevries op januari 23, 2013, 08:09:06 AM
Citaat van: JRoosma op januari 20, 2013, 21:14:58 PM
Heeft iemand hier een (review over)  HTC One S Black?
waar je bij de htc one S en V even op moet letten is dat jij bij aanvang de menu knop niet kan vinden bij gebruik van apps
http://www.htc.com/help/nl/howto_iframe.aspx?id=218452&type=1&p_id=438

Goeie tip Hisko!
Jaring Roosma

marcel123

#41
Citaat van: jvogels op januari 22, 2013, 23:10:52 PM
Zo lang je geen rare aldi androids met vreemd vertimmerde chinese android versies er op aanschaft kun je je daar geen bult aan vallen.
Sommige mensen schijnen last te hebben van problemen met GPS fix, ik heb hier tot nu toe geen last van, en ik weet ook niet of dit probleem telefoon-type specifiek is... Als het goed is moeten de nieuwere telefoons een nauwkeurigere fix kunnen verkrijgen, want die kunnen ook het signaal van de russische satellieten ontvangen. Check voor deze vraag ook het obsmapp forum op GPS issues zou ik zeggen.
Welke negatieve ervaringen zijn er met Ali telefoons anders dan een GPSfix probleem?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

#43
Citaat van: optilete op januari 24, 2013, 12:05:44 PM
Citaat van: jvogels op januari 22, 2013, 23:10:52 PM
Zo lang je geen rare aldi androids met vreemd vertimmerde chinese android versies er op aanschaft kun je je daar geen bult aan vallen.
Sommige mensen schijnen last te hebben van problemen met GPS fix, ik heb hier tot nu toe geen last van, en ik weet ook niet of dit probleem telefoon-type specifiek is... Als het goed is moeten de nieuwere telefoons een nauwkeurigere fix kunnen verkrijgen, want die kunnen ook het signaal van de russische satellieten ontvangen. Check voor deze vraag ook het obsmapp forum op GPS issues zou ik zeggen.
Welke negatieve ervaringen zijn er met Ali telefoons anders dan een GPSfix probleem?

Je hebt gelijk, de telefoons van de aldi zijn best ok (het was bij wijze van spreken)... Er komen tegenwoordig wel steeds meer rare android apparaten op de markt, waarvan sommige op software vlak zeg maar "voor de hobyy klusser" bedoeld zijn. Als je je bij de gevestigde namen houdt heb je daar geen last van, voor obsmapp maakt het niet meer uit, dat draait er dan wel op.

Citaat van: hiskodevries op januari 26, 2013, 14:58:26 PM
Een stof zand en waterdichte Samsung http://www.samsungmobilepress.com/2013/01/25/Samsung-GALAXY-Xcover-2

Ziet er leuk uit, vraag me wel af of de accu duur nu echt zo spectaculair is als ze beloven. Een 1700 mAh accu is nu ook weer niet enorm veel, maar misschien hebben ze de hardware lekker zuinig gehouden.

ejslootweg

Een stof- en waterdichte Sony; http://tweakers.net/nieuws/87239/sony-introduceert-xperia-v-in-nederland.html
"Het toestel beschikt net als de Xperia Z over een IP57-certificering, is stofdicht en kan zonder schade een half uur onder water worden gehouden tot een diepte van een meter." ca. 450 euro (100 euro duurder dan de adviesprijs voor de samsun xcover2).

groeten, Erik
groeten, Erik

Margreet Kwh

Ik wil graag in het veld waarnemingen digitaal opslaan. Nu vraag ik me af wat handiger is, een tablet of een telefoon?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Alex Kwak

Hoe kleiner hoe makkelijker meenemen. Hoe groter hoe makkelijker bedienen...
Probeer het gewoon uit met een toestel van een kennis of zo.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Margreet Kwh

Dank voor je reactie, Alex. Helaas heb ik nog niet iemand dichtbij die zoiets heeft.
Ik ben gisteren en vanmiddag in een paar winkels geweest en heb verschillende apparaten bekeken.
Nu overweeg ik een tablet te kopen, maar ik weet niet goed aan welke voorwaarden dat moet voldoen.
Wel of geen internetverbinding in het veld?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hiskodevries

Margreet deze http://tweakers.net/pricewatch/321626/google-nexus-7-32gb-zwart.html
geen internet in het veld mogelijk, heb je ook niet nodig.
heb zelf ook zo`n ding, laat hem nooit meer los.
Als je thuis draadloos internet hebt ben je spekkoper
het ding is wel groot, probeer hem eerst even uit of je die makkelijk wegstopt

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Margreet Kwh

Dank voor je reactie, Hisko.
Kun je daar ook tekst op lezen? Ik overweeg een digitale Heukels Flora erop te zetten.
Of moet je dan een groter scherm hebben dan 7 inch?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ejslootweg

Je kunt er goed op lezen, maar er is (nog) geen digitale Heukels voor Android.
http://www.eti.uva.nl/products/apps.php

groeten, Erik
groeten, Erik

Margreet Kwh

Dank je wel, ook voor de link naar ETI. Is er kans dat er een digitale Heukels komt voor android?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op februari 20, 2013, 16:29:49 PM
Margreet deze http://tweakers.net/pricewatch/321626/google-nexus-7-32gb-zwart.html

Mooi apparaat, maar ik ben al aan mijn tweede toe. De eerste had ik ook gekocht om waarnemingen mee in te voeren. Tussen de waarnemingen stopte ik deze in mijn (grote) broekzak (zoeentje die aan de zijkant van je dijbeen zit). Na het fotograferen van een paddenstoel wilde ik deze invoeren en kwam ik erachter dat deze klem gezet had tussen mijn broek en mijn been en dat het glas gebarsten was  :'( :'( . Toch niet zo heel handig dus. Nu heb ik een nieuwe gekocht voor het overzicht én een smartphone om mijn waarnemingen mee in te voeren.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Margreet Kwh

Goede toevoeging, Melchior! :duim:
Ik ken een waarnemer die op haar telefoon stukken tekst heeft ingescand, die ze gebruikt bij het determineren.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Reest

http://tweakers.net/pricewatch/317548/samsung-galaxy-note-2-n7100-16gb-titanium.html

Ik heb weliswaar de Note 1, maar dit is geen tablet maar wel iets meer dan een telefoon.
Laat hem ook nooit meer los.

Rinus
Beter gewist dan gemist.

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Reest

zelden
met nikonspul gaat dat beter
maar af en toe een kiekje: ja hoor. prima
note is prima apparaat, voor telefoon. waarnemingen. navigatie. even vlug internet. email. e-reader.
Handig voor alles en net even groter dan een gewone smartphone. Mijn vaste telefoon-abo is de deur uit.
groet, Rinus

Beter gewist dan gemist.

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Pieter Stolwijk

#58
Gebruik sinds een half jaar Samsung Nexus Google met Android 4.1.1 Smartphone geen tablet
Bevalt me uitstekend. Wel een extra accu bijgekocht. Wel alle twee opladen als ze beide gebruikt zijn.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Margreet Kwh

Inmiddels heb ik de Nexus7 aangeschaft. Het is even wennen (heb zelf nog een "ouderwetse" mobiel en een "ouderwetse" desktop computer).
Maar de GPS werkt zelfs binnenshuis. Mijn huisgenoten vinden het ook een leuk "speeltje".
Invoeren van een waarneming gaat heel snel, maar ik ben nog aan het worstelen met het zichtbaar maken van de kaartjes.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven