bespreek jouw gsm op bruikbaarheid voor obsmapp / webobs

Gestart door hiskodevries, april 18, 2012, 12:25:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

hieronder kun je jouw ervaringen kwijt over jouw gsm type en het gebruik van 1 van de mobiele applicaties.
Denk aan batteryduur, of de app goed zichtbaar is op scherm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

henkjanvdkolk

Heb Webobs gebruikt op Nokia E72 (symbian, internet opera).
Het werkte wel maar alles erg traag, gps werkt slecht en is onbetrouwbaar. Ook gaat het invoeren niet snel omdat het geen touchscreen is, maar je moet steeds naar beneden en boven gaan.
Vond het zelf geen succes in ieder geval.

Heb nu obsmapp op Samsung galaxy y, vandaag voor het eerst gebruikt. Tot nu toe gaat het invoeren snel, en heeft de gps buiten vrijwel altijd goed bereik. Nog even afwachten hoe het gaat als ik echt een hele dag op stap ben. Tot nu toe ben ik in ieder geval positief, en het apparaat is niet heel duur.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Maarten Sluijter

Samsung Galaxy Ace S5830

Als ik binnenshuis zit duurt een fix meestal <5 minuten, maar als je buiten gaat staan meestal binnen 10 seconden.
Maar helaas gaat de batterij gaat vrij snel leeg als je heel de tijd de GPS aan laat staan, na een halve dag intensief gebruik is hij wel leeg denk ik..
De app is goed zichtbaar op het scherm, invoeren gaat vrij vlot.
.

hiskodevries

Tot begin deze week heb ik ruim 16 maanden de HTC desire gebruikt

Onverwoestbare gsm is al aardig wat keren op de grond gevallen.
Obsmapp past probleemloos met alle velden op het scherm
De batterij gaat met gemak een hele dag mee.
Als je deze tweede hands kan kopen ben je spekkoper
Puntjes waar je dan even op moet letten:
- Stof achter het glas
- Nog geen upgrade beschikbaar voor ICS (android versie 4) kans is groot dat die ook niet komt
De batterij is te vervangen.

Ik heb nu een HTC one X, is de eerste andoid telefoon met een quadcore processor en een gigantisch scherm die nog wel met gemak in mijn borstzak past.

Device is nog heel nieuw zodat nog wel wat bugjes aanwezig zijn, waarvan voor ons de belangrijkste is:
- de batterij loopt onder je handen leeg

Daarvoor gisteravond de eerste OTA update ontvangen dus maar eens kijken wat dat oplevert.
Later meer.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

de batterij gaat nu gewoon goed mee.
Gps fixes halen met gemak een precisie van 1 meter.
Kortom ik beveel hem aan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2012, 09:53:44 AM
Tot begin deze week heb ik ruim 16 maanden de HTC desire gebruikt

Onverwoestbare gsm is al aardig wat keren op de grond gevallen.
Obsmapp past probleemloos met alle velden op het scherm
De batterij gaat met gemak een hele dag mee.
Als je deze tweede hands kan kopen ben je spekkoper
Puntjes waar je dan even op moet letten:
- Stof achter het glas
- Nog geen upgrade beschikbaar voor ICS (android versie 4) kans is groot dat die ook niet komt
De batterij is te vervangen.


Voor de knutselaars onder ons:
Een tweedehands desire heeft ook geen garantie meer, en dan is het geen slecht idee om het ding te "rooten". Als je er vervolgens een custom android versie op gooit, heb je een doorgaans snellere telefoon, met meer functies, die ook nog eens meer ruimte op het interne geheugen heeft voor apps. Dat laatste is m.i de grootste drawback van de desire, android icm HTC sense liet nauwelijks ruimte over voor apps, ook niet al je het meeste spul op je SD kaart parkeert. Voor wat en hoe: zie bijvoorbeeld dit forum.

Waarschuwing 1: niet voor volledige nidwits geschikt (al ben ik zelf ook zeker geen whizzkid).
Waarschuwing 2: Als je op zo'n manier aan je telefoon gaat zitten klooien, mag je er vanuit gaan dat je je garantie kwijt bent, mocht er iets mis gaan.

Ik heb mijn apparaat nu al weer een hele tijd (2 jaar of zo), en sinds ik er een ander systeem op heb draaien kan ie weer een aardige tijd mee. Er zijn ontwikkelaars bezig op android 4.0 op die manier ook op de desire draaiende te krijgen, maar dat is vooralsnog work in progress. Wel kun je android 2.3 op je device draaiende krijgen, wat ook zeker niet alle telefoons op dit moment hebben draaien.

aweggens

Ik heb zelf sinds 2 mei ook de beschikking over de HTC One X, en ik moet zeggen deze bevalt heel goed. mooi groot scherm (misschien te groot voor sommige mensen) snelle GPSfix en op een meter nauwkeurig. ik hoef niet te scrollen om alles te kunnen zien in het invoervoer scherm.
wanneer ik een tijdje op een plek blijf gebruik ik mijn oude smartphone (HTC HD2) ernaast (zonder simkaart) om mijn batterij te sparen van de One. de waarnemingen upload ik dan pas thuis via wifi. bijzondere soorten upload ik direct met de One.

Groet,

Albert
Met vriendelijke groet,

Albert

hiskodevries

ik ben nu niet zo blij meer met die htc one x. is van een hoogte van 50 cm gevallen. Glas kapot.
Als je garantie wilt houden moet je hem via htc laten herstellen. gisteren kwam de prijsopgave binnen 280 euro. Net nog een berichtje dat 1 onderdeel niet op voorraad is dus dat wordt ook nog flink wachten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: jvogels op mei 07, 2012, 18:27:09 PM
Voor de knutselaars onder ons:
Een tweedehands desire heeft ook geen garantie meer, en dan is het geen slecht idee om het ding te "rooten". Als je er vervolgens een custom android versie op gooit, heb je een doorgaans snellere telefoon, met meer functies, die ook nog eens meer ruimte op het interne geheugen heeft voor apps. Dat laatste is m.i de grootste drawback van de desire, android icm HTC sense liet nauwelijks ruimte over voor apps, ook niet al je het meeste spul op je SD kaart parkeert.

Het interne geheugen van de HTC Desire is inderdaad een bekende achilleshiel, als ik mij niet vergis bleef er slechts 150MB over data van de gebruiker (dus inclusief apps en foto's en adresboek en dergelijke) er is de moelijkheid om een micro-sd kaartje in te doen maar daar kunnen (zonder te rooten) je apps niet op, dus blijf je aan die 150MB vast zitten. Sorry maar ik zou deze telefoon (zelfs 2de hands) niet meer aanraden (tenzei je laatste telefoon nog een monochrome scherm heeft, of ObsMapp echt het enige is wat je erop wilt doen, want het draait er prima op).

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:11:44 PM
ik ben nu niet zo blij meer met die htc one x. is van een hoogte van 50 cm gevallen. Glas kapot.
Als je garantie wilt houden moet je hem via htc laten herstellen. gisteren kwam de prijsopgave binnen 280 euro. Net nog een berichtje dat 1 onderdeel niet op voorraad is dus dat wordt ook nog flink wachten.

Garantie is er toch juist voor om dit soort ongeluktjes op te vangen?... wat heb je aan garantie als dit niet gedekt wordt?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

bij de htc desire kun je net als bij andere android telefoons apps naar de sd kaart moven. alleen mag dat niet bij alle app`s maar dat is des androids en niet des gsm`s
maar het klopt het geheugen van de desire is snel vol, die heb ik nu maar weer even in gebruik genomen
valschade valt niet onder garantie maar onder je inboedelverzekering.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

Citaat van: hiskodevries op mei 24, 2012, 07:34:21 AM
bij de htc desire kun je net als bij andere android telefoons apps naar de sd kaart moven. alleen mag dat niet bij alle app`s maar dat is des androids en niet des gsm`s

dat deed ik in het verleden ook, als je dan je interne geheugen weer vol hebt, moet je maar eens proberen om je apps te updaten... geen beginnen aan, kan ik je vertellen. alles weigert te updaten met die oplossing.

nadeel van volledige apps op sd te parkeren (wat ik nu gedaan heb) is dat je telefoon soms blijft hangen. maar dat vindt ik veel minder vervelend dan een telefoon die constant ligt te miepen dat zijn geheugen vol is en niet wenst te updaten.

FrankK

Samsung Galaxy Y (pro) is bruikbaar?
Ik weet niet of dit a eerder aan de orde is geweest.
M vr gr
Frank

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Alex Kwak

Citaat van: FrankK op mei 27, 2012, 16:45:19 PM
Samsung Galaxy Y (pro) is bruikbaar?

Klein scherm en traag, maar zeker bruikbaar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan vH

Citaat van: Alex Kwak op mei 28, 2012, 12:46:41 PM
Citaat van: FrankK op mei 27, 2012, 16:45:19 PM
Samsung Galaxy Y (pro) is bruikbaar?

Klein scherm en traag, maar zeker bruikbaar.

Klopt, zie ook het 2e bericht in dit topic.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

FrankK

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze


Alex Kwak

Citaat van: martinharskamp op mei 29, 2012, 20:08:15 PM
Nu zit ik te kijken naar een Samsung S5360 Galaxy Y, kan ik daarmee wel invoeren in binnen- en buitenland?

Ehh Martin, kijk eens een of twee berichten terug. Daar wordt precies jouw vraag beantwoord  :huh:  :police:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

martinharskamp

Citaat van: Alex Kwak op mei 29, 2012, 20:14:23 PM
Citaat van: martinharskamp op mei 29, 2012, 20:08:15 PM
Nu zit ik te kijken naar een Samsung S5360 Galaxy Y, kan ik daarmee wel invoeren in binnen- en buitenland?

Ehh Martin, kijk eens een of twee berichten terug. Daar wordt precies jouw vraag beantwoord  ??? :police:
Alex, dat had ik wel gelezen maar voor jou is het misschien logisch dat een Samsung S5360 Galaxy Y dus een Samsung Galaxy Y is, ik weet niet wat die S5360 betekent dus vraag ik het voor de zekerheid. Ik heb geen zin om weer een verkeerd toestel aan te schaffen. Maar bedankt!

Jan vH

Citaat van: martinharskamp op mei 29, 2012, 20:35:18 PM
Citaat van: Alex Kwak op mei 29, 2012, 20:14:23 PM
Citaat van: martinharskamp op mei 29, 2012, 20:08:15 PM
Nu zit ik te kijken naar een Samsung S5360 Galaxy Y, kan ik daarmee wel invoeren in binnen- en buitenland?

Ehh Martin, kijk eens een of twee berichten terug. Daar wordt precies jouw vraag beantwoord  ??? :police:
Alex, dat had ik wel gelezen maar voor jou is het misschien logisch dat een Samsung S5360 Galaxy Y dus een Samsung Galaxy Y is, ik weet niet wat die S5360 betekent dus vraag ik het voor de zekerheid. Ik heb geen zin om weer een verkeerd toestel aan te schaffen. Maar bedankt!

Klopt. Ik heb al een paar duizend waarnemingen ingevoerd met de Samsung (S5360) Galaxy Y dus, het werkt zeker.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

henkjanvdkolk

Meer uitgebreide beschrijving samsung galaxy y:

Ik gebruik op het moment ook de samsung galaxy y. Omdat ik nogal veel goed en snel wil invoeren gebruik ik hem dan ook alleen voor obsmapp. In het veld heb ik dan ook (behalve uiteraard de gps) alles uitstaan. Geen gezoek naar wifi netwerken, geen dataoverdrachten en ook de weergave minimaal. De batterij gaat dan makkelijk 12-14 uur mee als je vrij intensief aan het invoeren ben en obsmapp (en dus ook de gps) constant aan laat staan).

Invoeren gaat snel, en kan bijvoorbeeld ook tijdens het fietsen, met een beetje handigheid en 'slimme' zoekcombinaties tot max 10-12 waarnemingen per minuut.


Voordelen:
- Vrij klein, stop je makkelijk weg in je zak.
- Obsmapp functioneert prima
- Door niet teveel andere functies naast obsmapp te gebruiken werkt obsmapp snel
- Geschikt om op een volle batterij een hele dag in te voeren, moeiteloos 300-400 waarnemingen
- GPS werkt goed en snel, buiten meestal in 10 sec een goede fix die vrijwel nooit wegvalt (als je de gps aan laat staan)
- Goede prijs/kwaliteit verhouding

Nadelen:
- Toetsenbord aan de kleine kant waardoor je regelmatig een verkeerde letter aantikt
- Mischien werkt obsmapp minder goed als je hem ook als telefoon en voor andere functies gebruikt???


Ik vind hem in ieder geval erg handig
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Alex Kwak

Mooi review van zo'n goedkoop toestel. Wellicht trekt dit meer mensen over de streep?  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Ik heb een samsung galaxy S. Ondertussen al een oud toestel, want je hebt al de SII en SIII

Maar geen reden tot klagen:

voordelen:
goedkoop want oud toestel
Werkt snel
niet te groot (SIII vind ik echt te groot)
Obsmapp werkt uitstekend
Batterijduur lijkt me ok. Intensief gebruik van obsmapp, internet, eens bellen enzo en je haalt gemakkelijk een dag. Laat je internetten achterwege, haal je vaak 2 dagen. ALs je nog eens vliegtuigstand instelt op (doe ik op reis, dus geen telefoon en internet verbinding) haal je gerust enkele dagen ook al staat obsmapp constant aan.
robuust: al paar keer gevallen, zandbestendig (duinen) en vochtbestendig (regenwoud).

Nadelen:
gps fix: is vergeleken met de nieuwere toestellen minder snel en iets minder nauwkeurig. Terwijl nieuwe toestellen vaak nauwkeurigheid aangeven van 5 meter of minder, blijft hij bij mij vaak hangen tot 30 meter. In werkelijkheid is die 30 meter nauwkeurigheid eigenlijk wel altijd 5 meter. Dus valt nog mee.
Oud android versie en er komt geen nieuwe meer (officieel dan). Via rooten zou het wel moeten lukken, maar ik ken der niets van.

Ik zou zo weer dezelfde kopen!

Davy De Groote

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Corryabbink

#23
Ik heb een Samsung galaxy Gio.
Gaf nogal problemen met de fix. Dat is nu opgelost. Geeft goede fix(4m) maar duurt erg lang. Ook het invoeren gaat goed hoewel dat vrij traag is door de niet te sterke processor.
Nadeel vind ik het kleine scherm en batterijen die snel leeg zijn.
Ik ben van plan een andere aan te schaffen omdat het invoeren met ObsMapp me goed bevalt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Andre321

Klopt, ik heb ook een GIo en die is vrij traag met GPS (En nadat ie in de zon gelegen had ultra traag). NietSpitten had voor 90 euro bij de Kijkshop een ALcatal Onetouch en die had in no time een fix

jvogels

#25
hier een mooie review over het belangrijkste voor ons veldinvoerders:

De batterijduur.

Let wel op, niet alle in de review behandelde smartphones zijn android toestellen, en de test is al weer een beetje gedateerd. De HTC one X komt hier slecht uit de bus, maar de One X+ is hier sterk in verbeterd. Deze telefoon heeft ook support voor het russische Glonass systeem, wat betekent dat je meer GPS satellieten tot je beschikking hebt, wat dan weer voordelen moet opleveren voor de accuraatheid, met name waar veel obstakels in de weg staan (steden, bossen?). Dit is een vrij nieuwe functie, de iphone 4s, sony Xperia en andere toestellen hebben dit ook (en vanaf nu vast alle telefoons die nieuw op de markt komen, want de concurrentie is moordend).  Voor gebruik in het veld is het wellicht een pluspunt. De One X+ is wel het vlaggenschip van dit bedrijf en dus duur, en voor enkel gebruik van Obsmapp kun je zeker ook met goedkopere toestellen wegkomen. Voor goeie mid range smartphones is deze review wellicht handig. Uiteraard gaan ze niet in op de bruikbaarheid voor obsmapp, maar je kunt hier uit opmaken wat de meerwaarde voor jou voor een eventuele duurdere telefoon zou kunnen zijn.

edit: wat info toegevoegd over GPS e.d.

hiskodevries

#26
Dit is de Android telefoon met de langste adem in de accu http://tweakers.net/pricewatch/301353/motorola-razr-maxx-zwart.html slechts 1 leverancier in Nederland
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bas de Maat

Ik heb sinds ongeveer een maand de HTC one x in gebruik. Tot dusver ben ik erg tevreden. Bij zeer intensief gebruik gaat de accu één dag mee. GPS is mijns inziens erg precies. In open veld precisie ± 1 meter, met wat lichte hindernissen (open bos, vogelkijkhut) ± 4 meter, in dicht bos ± 10 a 12 meter. Een groot voordeel vind ik het grote scherm (4,7 inch, hoge resolutie) waardoor obsmapp, maar ook andere apps goed zichtbaar zijn. Een nadeel zou kunnen worden dat het geheugen niet uitbreidbaar is. Aan de andere kant heb ik wel 30GB opslagruimte in Dropbox beschikbaar en bijvoorbeeld foto's kunnen daar rechtstreeks naar worden weggeschreven. Ondanks grote voorzichtigheid heb ik hem toch al twee keer laten vallen, maar er is geen krasje te bekennen. Het scherm lijkt voorlopig zo sterk te zijn als ze beloven. (Ik heb nog niet geprobeerd hem als hamer te gebruiken)
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

jvogels

Ik overweeg zelf niet om er een te kopen (heb net een nieuwe slimtelefoon gekocht, dus ben wel weer even klaar met grote hardware uitgaven), maar als iemand deze heeft gekocht, ben ik erg benieuwd naar de bruikbaarheid voor obsmapp!

fotocamera met android OS

Als er toch een fabrikant zou zijn die het lef heeft om een goeie spiegelreflex met android os op de markt te brengen...

Alex Kwak

Citaat van: jvogels op december 30, 2012, 18:27:13 PM
Ik overweeg zelf niet om er een te kopen (heb net een nieuwe slimtelefoon gekocht, dus ben wel weer even klaar met grote hardware uitgaven), maar als iemand deze heeft gekocht, ben ik erg benieuwd naar de bruikbaarheid voor obsmapp!

fotocamera met android OS

Als er toch een fabrikant zou zijn die het lef heeft om een goeie spiegelreflex met android os op de markt te brengen...

Ben ik even blij dat ObsMapp sinds kort ook met foto's weet om te gaan  ;)
Bizar ding, maar volgens mij draait ObsMapp er prima op.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!