Hoofdmenu

Hol graven

Gestart door Gert Kremer, april 15, 2012, 19:47:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Kwam tijdens mijn wandeling deze 3 grote uitgegraven holen tegen.
Is te zeggen waar ik mee te doen heb?  Geprobeerd een foto te maken van een pootafdruk in de hoop dat het iets meer zegt. Hoor graag jullie mening.
De laatste foto is van deze dag de anderen van 6-4-2012.
Zelf denk ik aan een Das, i.v.m. het vele zand wat verplaatst is.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rob Koelman

#1
Dit is inderdaad een (typische) dassenburcht. Ook de prenten zijn 100% das.

Graag vervaagd invoeren. Dassenburchten zijn nogal kwetsbaar (verstoring door recreanten / te fanatieke fotografen / stroperij).


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Norman

Mooie storthopen bij deze Dassenburcht.

Zou je de locatie willen doorgeven via PM aan mij de lokale Dassenwerkgroep of rechtstreeks aan Das & Boom? 

Zoals Rob Koelman al schreef, graag vervaagd invoeren of helemaal niet. Er zijn al te veel burchten openbaar via wrn.nl te vinden.
Met alle risico's van dien, zoals dichtgraven, volstorten, gif uitleggen, etc. Helaas kom ik dit meerdere malen per maand tegen.




Maarte5n

#3
hele mooie dassen burcht, idd vervagen is wel handig vanwegen fotograven en mensenlijke verstoring

Norman,rob. hoe krijgen dassen voor elkaar om verschillende pijpen bj elkaar uit te doen laten komen? net als hier op de foto 2pijpen en als goed is zullen die na een meter(paar meter ) bij elkaar uitkomen.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Norman

Dassenburchten zijn zeer complex. Maar ze beginnen met een eerste pijp die ongeveer een meter diep gaan en daarna gaat de Das naar links of rechts. Van hieruit kan de Das zich nog makkelijk oriënteren naar buiten toe en een tweede pijp ontstaat. Hoe Dassen zich ondergronds oriënteren is weinig tot niets van bekend.

Wel aardig om te weten is dat wat 2 burchten lijken te zijn, soms ook wel 1 burcht is die toch onderling verbonden is.
Ook kunnen burchten bijzonder groot zijn. In Engeland hebben ze ooit bij een onderzoek naar rundertuberculose een paar burchten afgegraven omdat een Cyanidegas injectie de Dassen niet om zeep hielp. Ze wilden weten hoe groot de burchten nu waren qua inhoud om bij andere burchten een betere inschatting te kunnen maken hoeveel gas er in de burcht geblazen moest worden om de Dassen om zeep te helpen. Dassen zouden namelijk bij kunnen dragen aan de verspreiding van deze door de agrarische sector veroorzaakte tuberculose.

Er is toen een burcht afgegraven met een oppervlak van 525 men een inhoud van circa 15 m3. Deze burcht had 16 ingangen, 57 kamers en een tunnellengte van 310 meter.  Een 2de burcht had een oppervlak van 740 m2 en een inhoud van circa 25 m3. Deze burcht had 38 ingangen, 78 kamers en een tunnellengte van 360 meter. Deze tweede burcht was voor wetenschappelijke doeleinden eerder eens deels afgegraven. Geschat word dat deze burcht een totale inhoud had van circa 39 m3. En een totaal van 178 ingangen, 50 kamers en een tunnellengte van 879 meter.

Maar over de oriëntatie kom ik weinig tegen in de literatuur en de beschikbare artikelen.

Overigens is nog heel veel informatie terug te lezen in de Dassenbijbel van dit moment; 'Badger' van Timothy J. Roper.
Echt een aanrader voor alle Dassenliefhebbers, voor eigenlijk heel weinig geld.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Norman op april 16, 2012, 10:37:53 AM
Er is toen een burcht afgegraven met een oppervlak van 525 men een inhoud van circa 15 m3. Deze burcht had 16 ingangen, 57 kamers en een tunnellengte van 310 meter.  Een 2de burcht had een oppervlak van 740 m2 en een inhoud van circa 25 m3. Deze burcht had 38 ingangen, 78 kamers en een tunnellengte van 360 meter. Deze tweede burcht was voor wetenschappelijke doeleinden eerder eens deels afgegraven. Geschat word dat deze burcht een totale inhoud had van circa 39 m3. En een totaal van 178 ingangen, 50 kamers en een tunnellengte van 879 meter.

In Nijmegen zit een grote rioleringsbeheerfirma; "van der Velden". Ze hebben wel een toepasselijk logo  :blink: :
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman



Zo is er ook Meles meles techniek.
En er is ook nog een duitse firma Grund und Tiefbau AG.



(Logo's zijn klikbaar)



Maarte5n

Citaat van: Norman op april 16, 2012, 10:37:53 AM
Dassenburchten zijn zeer complex. Maar ze beginnen met een eerste pijp die ongeveer een meter diep gaan en daarna gaat de Das naar links of rechts. Van hieruit kan de Das zich nog makkelijk oriënteren naar buiten toe en een tweede pijp ontstaat. Hoe Dassen zich ondergronds oriënteren is weinig tot niets van bekend.

Wel aardig om te weten is dat wat 2 burchten lijken te zijn, soms ook wel 1 burcht is die toch onderling verbonden is.
Ook kunnen burchten bijzonder groot zijn. In Engeland hebben ze ooit bij een onderzoek naar rundertuberculose een paar burchten afgegraven omdat een Cyanidegas injectie de Dassen niet om zeep hielp. Ze wilden weten hoe groot de burchten nu waren qua inhoud om bij andere burchten een betere inschatting te kunnen maken hoeveel gas er in de burcht geblazen moest worden om de Dassen om zeep te helpen. Dassen zouden namelijk bij kunnen dragen aan de verspreiding van deze door de agrarische sector veroorzaakte tuberculose.

Er is toen een burcht afgegraven met een oppervlak van 525 men een inhoud van circa 15 m3. Deze burcht had 16 ingangen, 57 kamers en een tunnellengte van 310 meter.  Een 2de burcht had een oppervlak van 740 m2 en een inhoud van circa 25 m3. Deze burcht had 38 ingangen, 78 kamers en een tunnellengte van 360 meter. Deze tweede burcht was voor wetenschappelijke doeleinden eerder eens deels afgegraven. Geschat word dat deze burcht een totale inhoud had van circa 39 m3. En een totaal van 178 ingangen, 50 kamers en een tunnellengte van 879 meter.

Maar over de oriëntatie kom ik weinig tegen in de literatuur en de beschikbare artikelen.

Overigens is nog heel veel informatie terug te lezen in de Dassenbijbel van dit moment; 'Badger' van Timothy J. Roper.
Echt een aanrader voor alle Dassenliefhebbers, voor eigenlijk heel weinig geld.

er is in verleden en groot hol volgestort met beton en afgegraven toch toen kon je ook zien hoe al die gangen liepen en telkens weer verbonden waren. ze zijn daar wel iets groter dan in nederland de holen  maar de famillie groep is ook veel groter dan hier.

Groet M
Maarten vd Berg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Maarte5n op april 16, 2012, 21:17:53 PM
er is in verleden en groot hol volgestort met beton en afgegraven toch toen kon je ook zien hoe al die gangen liepen en telkens weer verbonden waren. ze zijn daar wel iets groter dan in nederland de holen  maar de famillie groep is ook veel groter dan hier.

Euh... die kon familiegroep wel nog zitten nadat volgestort in waren hol met beton? En ja zo, waar Nederland buiten?  :rolleye:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman

In Engeland worden ivm de rundertuberculose verschillende wreedheden uitgevreten. Een burcht volstorten met beton zou me niets verbazen. Ik gok dat Maarten ook over een Engelse situatie spreekt.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Norman op april 16, 2012, 21:40:58 PM
In Engeland worden ivm de rundertuberculose verschillende wreedheden uitgevreten. Een burcht volstorten met beton zou me niets verbazen. Ik gok dat Maarten ook over een Engelse situatie spreekt.

25 M3 beton? In het open veld ergens ver van de weg weg? Dat zijn twee Molenwagens vol! (@ € 200,- per M3). En dan nog groter dan in Nederland? En daarna vrijgegraven? Dat geloof ik pas als ik het zie... urletje voor me?  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman

In Engeland liggen veel burchten vlak naast de (plattelands)wegen, een andere optie kan zijn dan het een burcht op een bouwplaats betrof. Ik ken het voorval niet, en zou ook zeer geïnteresseerd zijn in een url en nog liever foto's.

Micha van den Boogerd

http://www.badgerland.co.uk/help/last_resort/sett_destruction.html

Het is in ieder geval iets dat op meerdere plekken op het net wordt aangehaald.

Maarte5n

#13
ik weet ook niet zeker of het een dassen hol betreft het was in elkgeval ondergronds netwerk van gangen die ze na het hebben volgestort hebben uitgegraven.

dit was het denk ik alleen ik kan hem niet openen www.tumblr.com/tagged/mieren
Betrefd dus een mierenhol......

Groet Maarten
Maarten vd Berg