Gallenexcursie Amersfoort: 15 september 2012

Gestart door Jan vH, april 17, 2012, 16:44:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Ik ben al een tijdje van plan om een gallenexcursie in Amersfoort te organiseren. Ik heb nu alvast een datum geprikt waarop deze excursie kan plaatsvinden: 8 (of 15?) september 2012 m 10:00 uur. De bedoeling is om twee grote parken in Amersfoort te bezoeken (Waterwingebied Liendert en Park Schothorst), en daarnaast mogelijk nog een paar andere leuke stukjes in de buurt. Dit is allemaal perfect te bereiken met het openbaar vervoer, de excursie start en eindigt bij station Schothorst in Amersfoort.

Vanaf daar kunnen we eerst naar het Waterwingebied. Dit is een voormalig waterwingebied, met veel afwisseling qua bomen, en met verder ook grasland, ruigte, vijvers en sloten. Opvallend zijn de grote aantallen Andricus-gallen, waaronder ook Ramshoorngallen. Daarna lopen we naar Park Schothorst, ook een afwisselend gebied. Er is een stuk oud bos te vinden, educatieve tuinen, vijvers, moeras, graslanden, enz.

Zijn er mensen die zin hebben om mee te gaan? Het is ook mogelijk om alleen 's ochtends, of alleen 's middags mee te gaan, doordat we halverwege ook langs het station komen. In totaal is het waarschijnlijk iets minder dan 10 km lopen.

Meer informatie over de gebied is te vinden op http://stadsparkschothorst.nl/ en http://www.waterwingebied.nl/.

Als er nog vragen zijn kun je ze uiteraard in dit topic stellen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

MC

Hé!
Het lijkt mij leuk, zo'n gallen-excursie. Maar mocht een week eerder of later ook uitkomen dan zou dat mij goed uitkomen...
groetjes, Matthijs
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Jan vH

Mij komt een week later ook goed uit, dus ik verplaats de excursie naar 15 september. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar Jojanneke Bijkerk met de vraag of de excursie ook aangekondigd kan worden op Plantengallen.com.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

MC

#3
top man. Hoe laat het je ongeveer in gedachten te beginnen? En zal ik wat bekenden van me die ook met gallen bezig zijn mailen?
En wellicht is het leuk om Roelof-Jan Koops en Jojanneke Bijkerk te vragen het naar de mensen die hun gallennieuwsbrief krijgen te mailen?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

ejslootweg

Ik zal de 15e reserveren voor gallen. Goed idee zo'n excursie.

groeten, Erik
groeten, Erik

Jan vH

Leuk dat jullie ook enthousiast zijn!

Ik denk dat 10:00 wel een goede starttijd is.

Ik heb Roelof-Jan Koops en Jojanneke Bijkerk al gemaild, maar nog geen reactie teruggekregen. Als je andere mensen kent die het misschien leuk vinden mag je ze uiteraard mailen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

marcel123

Het wordt 15 september, 10:00 uur op Station Amersfoort Schothorst?
Wordt er gewacht op de trein van 10:08 uit Utrecht?
Wordt er gewacht op de trein van 10:09 uit Zwolle?

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Citaat van: wouteren3 op augustus 23, 2012, 09:40:40 AM
Grote kans dat ik ook kom!

Leuk!  :duim:

Citaat van: optilete op augustus 21, 2012, 00:56:43 AM
Het wordt 15 september, 10:00 uur op Station Amersfoort Schothorst?
Wordt er gewacht op de trein van 10:08 uit Utrecht?
Wordt er gewacht op de trein van 10:09 uit Zwolle?

Het lijkt me ook wel handig om op de treinen te wachten. Het wordt dus 10:10 uur, aan de oostkant van het station.

Ik heb ondertussen ook een reactie gehad van Roelof Jan. Als er een nieuwe nieuwsbrief uitkomt voor 15 september zal hij zorgen dat het erin komt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

MC

#9
Citaat van: wouteren3 op augustus 23, 2012, 09:40:40 AM
Grote kans dat ik ook kom!


leuk wouter!

voor Jan: ik begreep van de Wageningse insecten Facebook-groep dat Mirthe ook komt...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Marinka


Jan vH

Citaat van: MC op augustus 31, 2012, 12:27:53 PM
voor Jan: ik begreep van de Wageningse insecten Facebook-groep dat Mirthe ook komt...

Citaat van: Marinka op september 04, 2012, 15:30:35 PM
Ik probeer ook te komen.

Leuk!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

henkjanvdkolk

Ik kom zeer waarschijnlijk ook. Mensen kunnen meerijden vanuit Wageningen, Bennekom, Ede, Barneveld. Even een PB sturen dan.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Wouter van der Ham

Het is trouwens zeker dat ik kom.

En Matthijs, komt Kees ook nog?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

MC

pfoe, daar zeg je wat. heb hem weinig gesproken recent, allebei druk... ik ga er eens achteraan want hij moet wel mee idd!
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Jan vH

Gisteren heb ik even gezocht naar Ramshoorngallen vlakbij het station, en zoals verwacht ook gevonden. Die soort zullen we dus met zekerheid wel zien. De bermen waren ook nog niet gemaaid, dat zou dus ook nog wel iets leuks op kunnen leveren.

Ik heb er in ieder geval zin in!

Citaat van: henkjanvdkolk op september 05, 2012, 20:32:27 PM
Ik kom zeer waarschijnlijk ook. Mensen kunnen meerijden vanuit Wageningen, Bennekom, Ede, Barneveld. Even een PB sturen dan.

Leuk!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

MC

Supergoed initiatief Jan. Vond het een erg leuke dag en aan iedereen die het gemist heeft: zorg dat je erbij bent op de gallenexcursie in Wageningen binnenkort!
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Hetty Soetekouw

Dit is balen! Helaas gemist  :'(  Ik wist van niets.
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Jan vH

De excursie was zeker geslaagd. De leukste gallen waren Ramshoorngalwesp (in Amersfoort algemeen, maar de meesten hadden de soort nog nooit gezien), Kruikgalwesp, Stompe schorsknopgalwesp, Gesteelde knopgalwesp, Elzenblaasschimmel, Schimmelende rietgalmug en Appelbladgalmug. Mij heeft het vooral veel nieuwe soorten mineerders opgeleverd. We hebben ook een paar zeldzame planten gezien, waarvan Graslathyrus het bijzonderst was, zover ik weet was die nog nooit in de provincie Utrecht gevonden!

Ik denk dat we volgend jaar weer een excursie kunnen organiseren in Amersfoort of omgeving. Park Schothorst hebben we bijvoorbeeld gisteren niet bezocht. Ik zal dan wel van te voren een PM sturen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Hetty Soetekouw

CiteerIk denk dat we volgend jaar weer een excursie kunnen organiseren in Amersfoort of omgeving. Park Schothorst hebben we bijvoorbeeld gisteren niet bezocht. Ik zal dan wel van te voren een PM sturen.
Dat zou fijn zijn Jan  ;D  dan kan ik mijn Amersfoortse contacten ook inseinen  ;)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Grada Menting

Wat leuk te lezen dat het een geslaagde excursie was. Was er graag bij geweest maar had de volgende dag een zware plantenexcursie.
Goed initiatief!