Wie weet de naam van deze mooie bladwesp?

Gestart door Gerrit Reitsma, april 16, 2012, 18:28:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/64460251
Bladwesp onbekend - Symphyta indet. gezien op 2012-04-16 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:


bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

jck

Hallo,

Ik denk niet dat dit een bladwesp is, meer iets van een sluipwesp. Bladwespen hebben een antenna met een beperkt aantal leden (onder de 12 meen ik uit mijn hoofd) en deze heeft duidelijk meer. Ook hebben ze geen versmalling aan het begin van het achterlijf.

Succes,

James

Gerrit Reitsma

Hallo James,

Bedankt voor je reactie.

Misschien weet iemand anders de juiste naam?

Groet Gerrit Reitsma


thijsdegraaf

Als je naar deze site kijkt is Ichneumon extensorius een mogelijkheid. Maar ik ben helaas geen expert op dit gebied. en dat moet je wel zijn om zekerheid te geven.  ;)

Gerrit Reitsma

Hallo Thijs,

Bedankt voor je reactie en de link, zal er eens goed in neusen.

Groet Gerrit Reitsma

gko

#5
extensorius is onzeker, de Ichneumon confusor die erboven staat lijkt me ook te kunnen,
dus stuur hem liever naar een sluipwespenexpert (Camille, of naar hymisforum voor sluipwespen),
Thijs kan natuurlijk ook gewoon gelijk hebben, maar beter via expert op naam te brengen
met vr gr gkoopman

thijsdegraaf


Gerrit Reitsma

Mijne heren hartelijk dank,

Ik zal mijn broer eens vragen voor hulp, ben niet zo handig met de pc.

Groet Gerrit Reitsma

thijsdegraaf

Je kent het forum wel Gerrit? Het aanmelden was als ik me goed herinner niet lastiger, dan het het aanmelden op waarneming. Alleen het wachten op het bericht, dat je aanvraag is goedgekeurd schijnt soms wat lang te duren. Sluipwespen zet ik altijd op dit forum. Voertaal is Engels.
Hier is de afdeling sluipwespen.

Gerrit Reitsma

Hallo Thijs,

Hartelijk dank hiervoor, we gaan het proberen.

Groet Gerrit Reitsma.