Vleermuizen Cevennen

Gestart door Homer, maart 29, 2012, 17:34:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Homer

Hallo allemaal,

Iemand ervaring met vleermuizen in de Cevennen?

Zou mooi zijn als ik tijdens mijn vakantie in mei wat bijzondere soorten kon zien.

Homer

Heeft echt niemand kaas gegeten van vleermuizen in de Cevennen?
Is er dan soms een franse vleermuiswerkgroep die ik kan benaderen voor info ?

Ik dank jullie

joostheeremans

#2
Ik kom jaarlijks in de Cevennen, er is een natuurvereniging in die regio die excursies organiseert. Ik geloof dat die zich vooral richt op vogels, planten, libellen en vlinders, maar wellicht weten ze ook veel over vleermuizen. Ik zal eens kijken of ik het adres nog ergens heb.




Volgens deze website: http://www.naturedugard.org/atlas.php?id_groupe=1   zitten er in de Cevennen Kuhls, gewone en kleine dwergvleermuis, bulvleermuis, kleine, grote en paarse hoefijzerneus, grijze grootoorvleermuis, bosvleermuis, vale vleermuis, ingekorven vleermuis, watervleermuis, langvleugelvleermuis, Savi's dwergvleermuis en laatvlieger.


MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rene Janssen

langvleugelvleermuis = Schreibers' vleermuis ;)
René Janssen

joostheeremans

Citaat van: Rene Janssen op april 09, 2012, 12:21:55 PM
langvleugelvleermuis = Schreibers' vleermuis ;)


Aha :duim: , ja ik zat te hannesen met Franse namen, wikipedia en een vrij omslachtige website om ze om te sleutelen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Homer

Heb je nog een contact van die natuurvereniging voor me, Joost?
Bedankt!

joostheeremans

In mijn herinnering stelde het meer voor, maar het gaat dus om de plaatselijke VVV. Aangezien de omgeving van Mejannes le Clap, waar mijn ouders zitten, niet veel meer heeft te bieden dan prachtige natuur en petanque, hebben ze daar wel veel aandacht voor natuur bij de VVV. De tijden van excursies kunnen ze je daar verstrekken, maar of er aandacht is voor vleermuizen zou ik niet weten, ze worden o.a.a geleid door de heer Thayolle uit Tharaux (heb geen contactgegevens van hem helaas). Overigens ga ik hier uit van mijn locatie, ik weet niet waar jij zit, maar kan me voorstellen dat de VVV van Alés meer te bieden heeft. Ik ben daar zelf nooit met een groep op excursie gegaan, vooral omdat ik nauwelijks Frans spreek.
Wat je ook nog zou kunnen doen, is contact opnemen met Office National des Forêst, de Staatsbosbeheer van Frankrijk die ook excursies organiseert. Ik denk dat je het beste dan voor regio languedoc-roussilion kan kiezen, al weet ik nooit goed alle grenzen. Ik kan me ook goed voorstellen dat die organisatie wel een vleermuizen expert heeft die je kan helpen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb het meeste uit tweede hand, kan je dus niet goed mijn eigen ervaringen meedelen, ik heb me daar altijd meer met vogels, libellen en vlinders bezig gehouden. Overigens ben ik wel zeer benieuwd naar je waarnemingen daar van vleermuizen, ik zou het leuk vinden als je die tezijnertijd hier kan posten .
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-