Een bankje maar welke?

Gestart door Ismael, december 27, 2006, 18:23:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Deze zat op een berkenstomp erg taai verder geen bijzondere kenmerken

1
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

#3
Niemand een idee wat deze of de andere posts van mij kunnen zijn? Ik had toch graag gezien dat er dan een berichtje kwam waarin wordt vermeld door een expert dat deze te lastig is ofzo. Dan hoef ik niet de hele tijd te verwachten dat iemand het weet, das lastig :unsure: Kan ik daar een blauw vraagteken voorzetten hoef ik en iedereen niet meer te kijken haha  ;)  :rolleyes:  :D Das een grapje hoor ik weet dat achter de schermen door sommigen doorgezocht wordt. Alleen jammer dat ik de laatste tijd zo weinig reacties krijg (lees geen  ;) ) Maar dat zal wel komen omdat het lastigen zijn dus, houtzwammen en dergelijke. Nou ja ik probeer t te leren, die houtzwammen bedoel ik, wie weet....
Groeten Ismaël Wind

wim veraghtert

Ismael,

Ik reageer niet vaak op houtzwammen omdat ik in die groep niet goed thuis ben. Net hetzelfde voor ascomyceten overigens. Heeft dus niets met jou te maken.
Je kaaszwam (zie elders bij de recente vragen) kan ik ook niet op naam brengen. Voor kaaszwammen wordt nog wel eens microscopie aanbevolen.

Dit elfenbankje lijkt me op basis van de onregelmatige poriën nogal bizar voor een gewoon (dat regelmatige gaatjes heeft). Er bestaat ook een Doolhofelfenbankje (Cerrena unicolor) maar met die soort heb ik geen ervaring. De foto's op het net zijn niet overtuigend (maar weinige van redelijke kwaliteit). Heb Breitenbach e.a. hier niet bij de hand.

Groetjes,
Wim  
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Ismael

CiteerDit elfenbankje lijkt me op basis van de onregelmatige poriën nogal bizar voor een gewoon (dat regelmatige gaatjes heeft).
Dat vond ik dus ook. Het bracht mij in verwarring, vandaar. Bedankt voor de reactie, ik dacht ook niet dat t persoonlijk was. Alleen de posts die ik doe geven weinig reactie en dat is daardoor dat realiseer ik mij wel.
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#6
Dag Ismael,
I.v.m. ziekenhuisopname van mijn man ontbreekt me momenteel de tijd.......
De poriën van Gewoon elfenbankje kunnen volgens Breitenbach "rund-eckig bis länglich gebogen" zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

CiteerDag Ismael,
De poriën van Gewoon elfenbankje kunnen volgens Breitenbach "rund-eckig bis länglich gebogen" zijn.
Dat lijkt mij dan duidelijk! Bedankt!
Groeten Ismaël Wind

Ismael

CiteerDag Ismael,
I.v.m. ziekenhuisopname van mijn man ontbreekt me momenteel de tijd.......
Heel veel sterkte!!
Groeten Ismaël Wind

Arno van Stipdonk

CiteerNiemand een idee wat deze of de andere posts van mij kunnen zijn? Ik had toch graag gezien dat er dan een berichtje kwam waarin wordt vermeld door een expert dat deze te lastig is ofzo. Dan hoef ik niet de hele tijd te verwachten dat iemand het weet, das lastig :unsure:
Hoi Ismael,

Het probleem is een beetje dat we behalve Corry niet echt veel kennis hebben van de houtzwammen. En als je geen idee hebt welke soort het is, is het ook zo vervelend om heel te tijd te moeten schrijven; 'Ik heb geen idee', of 'Ik weet het niet'.
Ga er maar vanuit dat als er iemand is die je kan helpen, je echt een antwoord krijgt.
Maar blijf gewoon doorgaan met je posts, we proberen je te helpen en kunnen er ook wat van leren. Als je geen antwoordt krijgt, probeer je het over een tijdje weer als Corry of iemand anders met meer kennis van houtzwammen wat meer tijd heeft. :)  

Ismael

Dit is ook een doolhofelfenbankje

http://static.flickr.com/3/3333457_d2c8859601.jpg

Hij lijkt wel erg op bovenstaande. Inmiddels is de buitenste rand aan de onderkant vergeeld. Ik heb er helaas nog geen foto van. Hij staat overigens, maar ik moet dit nog dubbelchecken, op naaldhout. Hoe kom ik zeker te weten dat het doolhof is? Toch een interessante soort. Moet ik het opsturen naar bijv. nationaal herbarium oid?

Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#11
Ismael,

In Breitenbach staat bij Doolhofelfenbankje(Cerrena unicolor):
Karakteristiek voor de soort zijn de asgrauwe, bij druk niet verkleurende, fijn labyrintachtige poriën en de duidelijk zwarte lijn die het hoedvilt van het trama scheidt(doorsnede). Verder komt de soort opvallend veel voor op Paardekastanje in parken en lanen. Als boomsoorten worden genoemd: Esdoorn, Beuk en Eik. Geen naaldhout dus. Het is een wondparasiet van levende en afgestorven loofbomen.

Ik zou zeker iets bewaren voor verdere determinatie door jezelf of iemand anders.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

Citeerde duidelijk zwarte lijn die het hoedvilt van het trama scheidt(doorsnede)

Ik zou zeker iets bewaren voor verdere determinatie door jezelf of iemand anders.
Dankjewel Corry. Ik weet niet of je die zwarte lijn met het oog kunt zien? Die ik meegenomen heb in elk geval niet. Ik had inderdaad gelezen van die zwarte lijn. Ik kon nergens vinden waar die op groeide dank daarvoor! Ik zal het exemplaar bewaren en bij Dini bekijken bijvoorbeeld.

Mijn dank  :duim:  
Groeten Ismaël Wind

han.endt

#13
Om ook een duit in het zakje te doen: vooral de onderkant heeft erg veel van de Toefige Labyrintzwam.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=109053

Ismael

Ojee nog een duit haha Die van jou lijken erg ja. De andere foto's van de soort met veel guttatie helemaal niet...... Zucht lastig ik denk dat ik het gewoon opstuur nu wil ik het zeker weten ook!!!!!!!!!
Groeten Ismaël Wind