Gedrag/kleed bij vogels - invoer formulier

Gestart door Botervlieg, april 14, 2012, 17:11:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik vind de keuze uit de lijst van gedrag van vogels soms onduidelijk, ik weet niet altijd wat nou juist is.

Zoals "baltsend/zingend" of "roepend". Als ik een vogel hoor zingen, weet ik niet of het een "zang" of "roep" is. (in het kader van alarmroep, zang, etc)

Nu kom ik regelmatig meerkoeten met nesten tegen. Nou als de meerkoet sleept met takjes is het nestbouw? Maar als ik beide meerkoeten zie waarvan ik denk dat ze beide bij het nest horen, is het dan nogsteeds nestbouw of "paar in broedbiotoop" ? (wat ik als leek opvat als een paartje op een plek waar ze gaan broeden, wat ik als zeer waarschijnlijk acht als ze een nest bouwen).
Maar wat is dan weer het verschil met "waarschijnlijke nestplaats". Als je het nest niet ziet maar denkt dat het er wel zit?

Dit zijn een paar voorbeelden van dingen die ik niet goed weet.

Misschien is er al een topic over maar ik heb het niet gezien.

En een vraagje over het kleed. Ik lees als het lukt graag ringen af bij vogels. Nou gaat het kleed maar tot 4e kj. Begrijpelijk ergens want je kan niet oneindig doorgaan met 83e kj etc.
Maar stel dat ik nou een vogel kom wat volgens de ringgegevens 5e kj is, wat vul ik dan in?
Zou het misschien een idee zijn om iets te verzinnen als "tussen 5e kj en 10e kj" en "tussen 10e kj en 15e kj" ?
Of (liever niet maar beperkt wel de keuze): "5e kj en ouder" ofzoiets?

Ik zou het erg leuk vinden om bij de geringde vogels te kunnen kijken naar "de oudst ingevoerde vogel" van bepaalde soort ofzo. Nou snap ik best dat, wat ik net al zei, je niet t/m 100e kj alle getallen erin kan zetten, maarja... Het is wel leuk als je dergelijke foto's kunt bekijken dus van oude(re) vogels.

Als andere mensen nog vragen hebben over kleed/gedrag bij vogels, voel je vrij ze ook in dit topic te stellen.

Groetjes, Marleen


frankmeer

#1
Citaat van: M. Baltus op april 14, 2012, 17:11:31 PM
Als andere mensen nog vragen hebben over kleed/gedrag bij vogels, voel je vrij ze ook in dit topic te stellen.

Ja, het hele rijtje 'overvliegend' is recent naar beneden verplaatst in het invoerscherm bij activiteit/gedrag, waardoor deze veel gebruikte opties (meer iig dan 'recent gebruikt nest' of 'vogel met broedvlek' om maar wat te noemen) moeilijker te kiezen zijn. Dat is irritant. Graag dus de nieuwe nestgerelateerde opties lager in het uitklapmenu opstellen. Daarbij vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van vele van deze opties, en hoe vaak ze gebruikt zullen worden vergeleken met de andere gedragsopties.

Marleen, wat mij betreft kan 5kj nog net (4e winter jan-mei), maar de hogere leeftijden zijn niet meer als zodanig herkenbaar in het veld, dus deze hoeven van mij ook niet toegevoegd te worden. Adult voldoet dan, ook als je het precieze kj d.m.v. ringaflezing wel weet.
Frank van der Meer

HPM

#2
Citaat van: frankmeer op april 14, 2012, 17:16:11 PM
Citaat van: M. Baltus op april 14, 2012, 17:11:31 PM
Als andere mensen nog vragen hebben over kleed/gedrag bij vogels, voel je vrij ze ook in dit topic te stellen.

Ja, het hele rijtje 'overvliegend' is recent naar beneden verplaatst in het invoerscherm bij activiteit/gedrag, waardoor deze veel gebruikte opties (meer iig dan 'recent gebruikt nest' of 'vogel met broedvlek' om maar wat te noemen) moeilijker te kiezen zijn. Dat is irritant. Graag dus de nieuwe nestgerelateerde opties lager in het uitklapmenu opstellen. Daarbij vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van vele van deze opties, en hoe vaak ze gebruikt zullen worden vergeleken met de andere gedragsopties.

....

Ik vind het juist een verbetering. Eindelijk eren paar relevante aanduidingen, en nog binnen binnen handbereik ook.  Vliegrichting heeft eventueel alleen maar enige waarde voor trektellers.

Voor Marleen: Zang is zang en roep is roep. Zang wordt veelal opgevat als uiting van territorialiteit. Roep niet. De aanduidingen over nest e.d. geven graden van zekerheid voor het broeden. Een paar in geschikt biotoop zegt nog niets over het broeden. Nestbouw al meer.

Overiigens denk ik dat allle nieuwe aanduidingen zijn toegevoegd ten behoeve van de tellers van SOVON. Het zijn namelijk de gebruikelijke aanduidingen die gebruikt worden bij broedvogelmonitoring
Herman van der Meer

frankmeer

Lang niet alleen trektellers gebruiken de optie overvliegend hoor! Bij een groot deel van de vogelwaarnemingen is deze optie van toepassing, bij enkele soorten zelfs het overgrote deel van de waarnemingen. Buiten dat, waarom zou er meer waarde gehecht worden aan aanduidingen voor SOVON-tellers dan aan die voor trektellers?
Frank van der Meer

Botervlieg

Citaat van: frankmeer op april 14, 2012, 17:16:11 PM
Citaat van: M. Baltus op april 14, 2012, 17:11:31 PM
Als andere mensen nog vragen hebben over kleed/gedrag bij vogels, voel je vrij ze ook in dit topic te stellen.

(...)

Marleen, wat mij betreft kan 5kj nog net (4e winter jan-mei), maar de hogere leeftijden zijn niet meer als zodanig herkenbaar in het veld, dus deze hoeven van mij ook niet toegevoegd te worden. Adult voldoet dan, ook als je het precieze kj d.m.v. ringaflezing wel weet.

Bedankt voor je reactie. Het gaat mij idd niet om herkenning in het veld, ik snap dat dat (meestal/nooit) kan. Maar met behulp van ring aflezen vind ik dat juist wel interessant gegeven wat je hebt door het ringen.

Is er veel bekend over leeftijden van vogels? (en ook met betrekking tot hun kleed?)

HPM

Citaat van: M. Baltus op april 14, 2012, 17:52:42 PM
Citaat van: frankmeer op april 14, 2012, 17:16:11 PM
Citaat van: M. Baltus op april 14, 2012, 17:11:31 PM
Als andere mensen nog vragen hebben over kleed/gedrag bij vogels, voel je vrij ze ook in dit topic te stellen.

(...)

Marleen, wat mij betreft kan 5kj nog net (4e winter jan-mei), maar de hogere leeftijden zijn niet meer als zodanig herkenbaar in het veld, dus deze hoeven van mij ook niet toegevoegd te worden. Adult voldoet dan, ook als je het precieze kj d.m.v. ringaflezing wel weet.


Bedankt voor je reactie. Het gaat mij idd niet om herkenning in het veld, ik snap dat dat (meestal/nooit) kan. Maar met behulp van ring aflezen vind ik dat juist wel interessant gegeven wat je hebt door het ringen.

Is er veel bekend over leeftijden van vogels? (en ook met betrekking tot hun kleed?)

Er is veel bekend over kledcen van vogels.
De meeste vogels zijn in hun eerste voorjaar al volwassen en vaak in het eerste najaar in het veld al niet van volwassenen te onderscheiden. Alleen bij groepen als meeuwen en roofvogels zijn er meerdere jaarklassen te zien.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 14, 2012, 17:59:27 PM
Citaat van: M. Baltus op april 14, 2012, 17:52:42 PM
Citaat van: frankmeer op april 14, 2012, 17:16:11 PM
Citaat van: M. Baltus op april 14, 2012, 17:11:31 PM
Als andere mensen nog vragen hebben over kleed/gedrag bij vogels, voel je vrij ze ook in dit topic te stellen.

(...)

Marleen, wat mij betreft kan 5kj nog net (4e winter jan-mei), maar de hogere leeftijden zijn niet meer als zodanig herkenbaar in het veld, dus deze hoeven van mij ook niet toegevoegd te worden. Adult voldoet dan, ook als je het precieze kj d.m.v. ringaflezing wel weet.


Bedankt voor je reactie. Het gaat mij idd niet om herkenning in het veld, ik snap dat dat (meestal/nooit) kan. Maar met behulp van ring aflezen vind ik dat juist wel interessant gegeven wat je hebt door het ringen.

Is er veel bekend over leeftijden van vogels? (en ook met betrekking tot hun kleed?)

Er is veel bekend over kledcen van vogels.
De meeste vogels zijn in hun eerste voorjaar al volwassen en vaak in het eerste najaar in het veld al niet van volwassenen te onderscheiden. Alleen bij groepen als meeuwen en roofvogels zijn er meerdere jaarklassen te zien.

Waarom moet het perse aan het kleed te onderscheiden zijn?

Bij veel andere soortgroepen is de soort niet eens zonder microscoop te herkennen, maar de soorten staan wel op waarneming en wie wel een microscoop heeft kan de werkelijke soortnaam eraan plakken.

Met leeftijd zie ik het net zo. Dat je het niet aan het kleed kan zien, prima. Maar met de ring aflezen kan het wel en dat vind ik erg leuk/interessant om te weten.

Nou snap ik dat waarneming niet alleen voor mij is en dat het niet "alleen voor mij" zal worden toegevoegd.

Maar dat het niet aan het kleed te zien is, vind ik verder geen reden om het dan maar niet te doen, want met de ringen aflezen weet je het wel. En voor vogels zonder ring kan je gewoon adult oid doen.
Met de ring heb je een extra/interessant gegeven wat je zonder de ring niet hebt. Je kunt het gegeven alleen beperkt kwijt op waarneming.

Groetjes, Marleen

HPM

Het is bij vogels wel aan het kleed te zien.

Herman van der Meer

MarianneW

Even als reactie op de geringde vogels: Marleen, ik heb gewoon zelf een spreadsheet waarin ik alle gegevens van de door mij afgelezen geringde vogels bijhoud. Daarin kan ik zoeken en selecteren op wat ik wil. Op die manier kun je voor jezelf alles lekker bijhouden en achterhalen. Afgelezen ringen door anderen, tja da's pech. Ik zet soms wel eens in het commentaarvak erbij waar en wanneer de vogel geringd is, maar lang niet altijd.
Weet niet precies of je dit bedoelde maar de enige manier om gegevens van andere aflezingen uitgebreider te zien is dus vragen of mensen de ringgegevens zelf in willen vullen (als ze ze hebben, soms duurt dat nog wel eens lang).
Groet,
Marianne
Marianne