Een nieuwe telescoop of een nieuwe cameralens???? HELP!

Gestart door michielelderenbosch, april 14, 2012, 15:28:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

michielelderenbosch

Dag mensen,

Ik zit met een dilemma! En niet zo´n kleintje ook.

Mijn huidige lens van m´n EOS 450D is kapot. Dat is een Tamron 70-300. Ik was van plan oom een nieuwe lens te gaan kopen dus zo heel erg is het niet. De lens die ik waarschijnlijk wil gaan aanschaffen is een Canon 100-400. Maar.... toen waren er ook nog telescopen... Nu zit ik met de vraag: moet ik een nieuwe lens kopen of een telescoop. De telescoop die het dan waarschijnlijk zal worden is een Kowa TSN-883. Kan iemand mij een advies geven???? het zou enorm helpen!

Alvast bedankt.

Gr Michiel
Groeten Michiel Elderenbosch

M. Hoogteijling

ha Michiel,

Leuk dilemma  ;)  Ik heb je vraag geinterpreteerd als: blijf ik uit de hand fotograferen of ga ik digiscopen? Het verschil is dat je met een telescoop natuurlijk al snel een enorme lens hebt en je dus minder dichtbij hoeft te komen maar je hebt veel meer tijd nodig om te richten, vluchtfoto's zijn bijna uit den boze en snel bewegende (kleine) vogels zijn erg lastig. Daarbij heb je voor een telescoop ook een statief nodig. Als je primair vogelt zou een telescoop/digiscopen een goede keuze zijn. Ben je primair fotograaf dan een nieuwe lens. Kortom, op den duur beide dus  O0

Succes met ke keuze!

gr
marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

michielelderenbosch

Haha klopt. Ik was er ook al achter dat het op den duur beide word! Ik vind het leuk om foto's  te  van vogels. Een goede foto vind ik echt fantastisch. Maar jah ver kunnen kijken(dmv een telescoop) is ook geweldig. Een telescoop is niet echt makkelijk mee te nemen (in ieder geval lastiger dan een camera). En dan is het o :-[ok nog zo dat ik met mijn opleiding Bos en Natuurbeheer, eind mei naar Zuid-Limburg ga op veldstudieweek. Ik denk dat een nieuwe lens dan toch wat praktischer is... Wat denk jij?

Lastig hoor...
Groeten Michiel Elderenbosch

M. Hoogteijling

Citaat van: michielelderenbosch op april 14, 2012, 20:52:24 PM
Haha klopt. Ik was er ook al achter dat het op den duur beide word! Ik vind het leuk om foto's  te  van vogels. Een goede foto vind ik echt fantastisch. Maar jah ver kunnen kijken(dmv een telescoop) is ook geweldig. Een telescoop is niet echt makkelijk mee te nemen (in ieder geval lastiger dan een camera). En dan is het o :-[ok nog zo dat ik met mijn opleiding Bos en Natuurbeheer, eind mei naar Zuid-Limburg ga op veldstudieweek. Ik denk dat een nieuwe lens dan toch wat praktischer is... Wat denk jij?

Lastig hoor...

Tsja, zo blijft het lastig. Mijn keuze zou gebaseerd zijn op wat ik het liefste doe en niet op een studieweek :-)  Als kijken, observeren en genieten voorop staan dan is de telescoop de keuze (heb overigens zelf die Kowa 883). Fotografie vind ik leuk maar wel voor erbij en als bewijsplaatjes, niet voor het mooie. Zit er een keer een leuke bij dan ben ik wel dubbel zo blij. Voor het sjouwen zijn prima oplossingen te bedenken. In dit forum staat ook iets over rugzakken waarin je alles kunt meenemen (scoop, statief, camera). Zelf heb als handcamera zo'n superzoom Canon maar de fotokwaliteit haalt het lang niet bij spiegelreflex.

Ben benieuwd wat het wordt
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

michielelderenbosch

Wees gerust, ik baseer m'n keuze niet op die ene week hoor;). Ik laat het weten als ik eruit ben! De kans is toch aardig groot dat het een.lens word
Groeten Michiel Elderenbosch

M. Hoogteijling

Volgens mij is de canon 100-400 een superlens en tov een kowa 883 hou je nog geld over voor een nikon 82ed met een 30x ds-oculair: heb je alles voor hetzelfde geld  ;D
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: michielelderenbosch op april 14, 2012, 20:52:24 PM
Haha klopt. Ik was er ook al achter dat het op den duur beide word! Ik vind het leuk om foto's  te  van vogels. Een goede foto vind ik echt fantastisch. Maar jah ver kunnen kijken(dmv een telescoop) is ook geweldig. Een telescoop is niet echt makkelijk mee te nemen (in ieder geval lastiger dan een camera). En dan is het o :-[ok nog zo dat ik met mijn opleiding Bos en Natuurbeheer, eind mei naar Zuid-Limburg ga op veldstudieweek. Ik denk dat een nieuwe lens dan toch wat praktischer is... Wat denk jij?

Lastig hoor...

Ha Michiel,

Een tussenoplossing zou dit kunnen zijn:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1553028/bynolyt-lens-2-scope-canon-ef-zwart.html


Met dit dingetje maak je in een handomdraai van je fotolens een telescoop. Een vriend van mij vond het meesjouwen van een grote lens èn een Televid 77 scoop teveel van het goede, en heeft nu zo'n lens2scope. Het schijnt prima te werken, hij heeft mij zijn Televid 77 verkocht, met 32x WA oculair, en daar ben ik dan weer blij mee.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

bas waanders

Om met de deur in huis te vallen : mijn hobby is astronomie én het fotograferen van insecten . Met één voet in de ene wereld en de andere voet in die "kleine" wereld . Een kowa oid beschouw ik meer als een "halve" verrekijker vanwege de korte brandpuntsafstanden . Voor fotografie gebruik ik ook onder meer de Tamron 70-300 mm , ook vanwege de lage prijs én de mogelijkheid om op 2m afstand macro opnames te kunnen maken . De opnames van de Tamron zijn ( vawege de prijs van het objectief ) niet écht perfect , maar ik kan er goed mee leven .
Een echte teleskoop is duur . Ik heb o.a. een William Optics 90mm f/6.2 dus een redelijke opening , een doublet objectief en een schitterende focusser ( zie mn website ) . Maarrrrrr ....... daaronder kun je geen wiebel statiefje zetten en zal je moeten zorgen voor een degelijke en stabiele  "mount" . Alleen de OTA ( optical tube assembly ) kost al zo'n 1000 euro , zonder adapters en oculairen .
Het is allemaal een kwestie van hoeveel je kunt of wilt specderen en dan denk ik dat die Tamron nog steeds een goed alternatief is ( rond de 200 euro ) . Of een spotting scope , die je met een goede T2 adaptor zo kunt gebruiken in prime focus fotografie . Met alle optiek : let op een "snel" optisch systeem , lage f ratios , wat ertoe bijdraagd dat je de belichting kort kunt houden . Een grote opening en goede optiek zijn ook van echt belang ( doublets , triplets , speciale glassoorten of fluoriet ...... ) . Daaronder hoort echter ook een rotsstabiele montering of statief , vanuit de hand gaat het wat lastiger , maar ook dat hangt weer van de toepassing af . Succes met je keuze !
http://baswaanders.wordpress.com
http://macro4all.wordpress.com