Hoofdmenu

Boleten

Gestart door xenion, december 26, 2006, 19:44:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ik had nog een paar boleten liggen van een tijdje terug zonder naam. Nu heb ik bij deze niet de benodigde tests uitgevoerd, maar ik had een stille hoop dat deze toch op naam te brengen zijn.

Foto 1a, een boleet die ik tegenkwam aan de rand van een dennenbos, ongeveer 15 meter verderop begon een loofbos. De steel leek bijna wit. Het zal toch geen Gewoon Eekhoorntjesbrood zijn die wat anders lijkt door de regen?
Groeten,
Martin

xenion

Foto 1b, De onderkant:
Groeten,
Martin

xenion

#2
Foto 2a, deze kwam ik tegen in een stuk loofbos (eiken en beuken). Ik dacht eerst aan de Rode Fluweelboleet, maar dan had ik verwacht dat de hoedhuid al begon te barsten, en de hoed leek me niet fluwelig genoeg.
Groeten,
Martin

xenion

Foto 2b, de onderkant:
Groeten,
Martin

xenion

#4
Foto 3a, de laatste, deze kwam ik in een naaldbos tegen. Ik zit te denken aan de Gewone Berkenboleet maar hij doet me toch anders aan. Er was pas gekapt dus ik weet niet in hoeverre er berken in de buurt stonden, nu in ieder geval geen meer. Jammergenoeg heb ik de steel ook niet goed op de foto :(
Groeten,
Martin

xenion

Foto 3b, De onderkant:
Groeten,
Martin

xenion

Is over geen van de exemplaren wat te zeggen?
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Hoi Martin,

De eerste doet me ook welk denken aan Eekhoorntjesbrood, het lijkt tenminste een witte rand onder aan de hoed?
Tweede is volgens mij de Roodsteelfluweelboleet. Op foto 2a zijn rode tinten te zien op de hoed wat een goed determinatiekenmerk is.
Drie, die weet ik niet.

Zie voor de boleten ook de sleutel (volgens mij pas aangepast) op

http://www.entoloma.nl/html/boleten.html

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de NMV houdt Chiel Noorderloos een lezing over de boleten; Problemen eindelijk opgelost.

xenion

De 1e heeft idd een witte rand onder aan de hoed.
Dan zat ik er met de nummer 1 en 2 er toch niet zo ver naast uiteindelijk...
Die site ziet er nuttig uit, zal zeker nog van pas komen.
Bedankt Arno :)
Groeten,
Martin

wim veraghtert

Fluweelboleten zijn een moeilijke materie waarbij de laatste jaren verschillende nieuwe soorten beschreven zijn en taxonomische inzichten veranderd zijn.
Lees de tekst bij Roodsteelfluweelboleet op de site van Noordeloos. Daarin kan je lezen dat wat vroeger Roodsteelfluweelboleet genoemd werd, wellicht betrekking heeft op twee andere soorten.
Bij de determinatiesleutel van fluweelboleten (zowel Noordeloos als Van de Kerckhove) gebruikt men nu kenmerken van het vlees (aanwezigheid van rode tinten in steel- en hoedvlees enerzijds en blauwverkleuring anderzijds) om tot een determinatie te komen.
Vandaar dat ik- zonder die info - geen fluweelboleten op foto durf te bepalen.

Eerste foto doet mij ook denken aan Eekhoorntjesbrood.
De laatste is een Leccinum, maar min of meer zelfde verhaal (nieuwe taxonomische inzichten): zie DEN BAKKER, H.C. & NOORDELOOS, M.E. 2005. A revision of European species of Leccinum; in Persoonia 18(4): 511-587.
Berkenboleten MOET je doorsnijden: verkleurt het hoedvlees roze? Verkleurt het vlees in de steelvoet blauwgroen? Zo ja, hoe sterk? Ook in de steeltop?
Dat zijn vragen die je moet beantwoorden om te weten welke het is.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Arno van Stipdonk

Hallo Wim,

Op de foto van de Fluweelboleet is wel rode verkleuring van de hoed te zien. Op de site van Noorderloos staat dit bij de Roodsteelfluweelboleet als een determinatiekenmerk. Vandaar dat ik op deze soort uitkwam.  

xenion

De tweede kan ik invoeren als Roodsteelfluweelboleet?...
Volgend jaar zal ik de boleten die ik vind doorsnijden en de verkleuring in de gaten houden.
Bedankt voor de nuttige informatie Wim!
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Wacht even het antwoord van Wim af Martin.

wim veraghtert

Ik kom hier nog op terug, maar zou graag het artikel van Vande Kerckhove eens opzoeken en dat kan ik pas vanavond doen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be