La Palma

Gestart door Ria en Sjaak, april 10, 2012, 10:09:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ria en Sjaak

Forum,
deze sprinkhaan zagen we op La Palma.
Wie kan ons helpen aan de juiste naam?
grt, Sjaak

Rob Felix

Hoi Sjaak,

Dit lijkt mij Aiolopus strepens, maar ik ben niet 100% zeker.

Zou je de waarneming in kunnen voeren op Observado?

Dank!

Groet Rob

Ria en Sjaak

Ja, dat ben ik zeker van plan, maar dan moet ik toch de juiste naam kunnen geven.
grt, Sjaak

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: sjakemie op april 10, 2012, 10:24:11 AM
Ja, dat ben ik zeker van plan, maar dan moet ik toch de juiste naam kunnen geven.
grt, Sjaak

Je kan ook al je waaranemingen waarvan je foto's hebt, maar nog niet weet wat het is de waarneming in voeren als Sprinkhaan onbekend, Vogel onbekend etc etc. Dan kun je via de optie determineer via forum meteen alle details in een topic plakken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

florisbrekelmans

Hoi,
Ik ga mee met Rob en invoeren als (onzekere) Aiolopus strepens lijkt me de beste optie. Ik durf A.thalassinus niet helemaal uit te sluiten, die heb ik nog niet vaak gezien. Maar daar zijn de achterdijen langer van en die soort oogt daardoor wat slanker. Beide soorten komen voor op La Palma.
Groet,
Floris

jaapbouwman

Heren, ik twijfel. Verschil tussen beide soorten (tenminsten de zichtbaren kenmerken) is:
1. Achterdij 3,5 x zo lang als breed                                                 A. strepens
-  Achterdij 4 x zo lang als breed                                                     A. thalassinus

Daarnaast noemt Fontana et al nog bestippeling op de achterrand van de zijlobben van het halsschild. Deze is bij strepens sterker maar kan ik niet goed zien.

Als je de uitsnede met streepjes van de dij bekijkt denk ik meer aan thalassinus.

groet

Jaap

Bart van Hoogstraten

Citaat van: sjakemie op april 10, 2012, 10:24:11 AM
Ja, dat ben ik zeker van plan, maar dan moet ik toch de juiste naam kunnen geven.
grt, Sjaak

Hoi Sjaak,

Zie ook even dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123228.0.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Ria en Sjaak

#7
Bedankt allemaal voor de reacties.
Het probleem van teveel foto's op het forum kende ik al.
Maar ik wist niet dat dat ook gold voor observado. Ik wist niet dat die site ook goed bekeken wordt.
Toch doe ik er nog een fotootje bij. Misschien maakt die het duidelijker.
grt, Sjaak

Bart van Hoogstraten

Citaat van: sjakemie op april 13, 2012, 19:43:37 PM
Maar ik wist niet dat dat ook gold voor observado. Ik wist niet dat die site ook goed bekeken wordt.
Toch doe ik er nog een fotootje bij.

Draait allemaal op dezelfde (schijnbaar gratis) server Sjaak! En nog eens 384 Kb erbij. Joehoeeee!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Ria en Sjaak

Dit komt wel een beetje chagrijnig over.
Toch de vr. grt. Sjaak

Wim Bakker

Bart bedoelt dat het beter is om een foto eerst op waarnemingNL of observado te plaatsen en dan een link te maken op het forum. Daarmee voorkom je dat er teveel foto's worden ingevoerd op de forumserver, en zo wordt een foto ook maar 1 keer ingevoerd in plaats van op het forum én in de database.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

florisbrekelmans

#11
Hoi Jaap,

Grappig, ik dacht in eerse instantie ook aan thalassinus. Ik heb echter de indruk dat, door de foto van schuin-boven, de verhouding van de achterdij is vertekend en daardoor langer lijkt. Met wat metingen kom ik, afhankelijk van hoe conservatief de hoogte van de dij wordt gemeten, op een verhouding tussen 3,5 en 4,5. Ik durf het op basis daarvan niet aan.

Hierbij een foto van wat ik als thalassinus heb gedetermineerd: http://observado.org/waarneming/view/61457340. Dit exemplaar heeft toch echt een andere habitus (of zou het stiekem puissanti zijn?) en is minder gedrongen dan strepens. Bovendien is zichtbaar dat het halsschild iets bol staat, en niet vlak zoals bij strepens het geval is. Maar zoals gezegd, veel ervaring heb ik niet met thalassinus en ik heb de indruk vooral strepens aan te treffen tijdens mijn vakanties. In de hand is strepens niet moeilijk.

Ik blijf bij een, weliswaar onzekere, Aiolopus strepens....

<edit: ik heb enkele van mijn strepens foto's nagemeten en daar kom ik meestal uit rond 3,3-3,5, de dijen zijn dus duidelijk kort en hoog - in tegenstelling tot de foto van dit topic. Een strepens met lange dijen....of toch thalassinus, ik durf het niet aan...>

Groet,
Floris



jaapbouwman

Deze kunnen we inderdaad niet zeker maken, onzekere strepens lijkt mij inderdaad het best.

groet

Ria en Sjaak

#13
Bedankt, kenners, voor alle reacties.
Ik vond nog een stukje film van de sprinkhaan. Misschien helpt het.
Geen beweging, maar dichter erop.
vr. grt. Sjaak
http://www.youtube.com/watch?v=qADo_U_iR0w