Gewone Schorpioenvlieg?

Gestart door P. Kuijper, april 09, 2012, 21:09:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

juli 2009 op onze ruit:



Gr. Pieter
Met vr. groet,
P. Kuijper

thijsdegraaf

Panorpa vulgaris aan de grote basaalvlek te zien. Dat is de vlek op de vleugels helemaal boven. Op de foto rechts.

Arp

#2
Hoi Pieter & Thijs,

Ik durf niet  :-X

Het is inderdaad zeker géén communis, maar de vleugeltekening, c.q. het totaalplaatje zit me ook niet 100% lekker voor vulgaris. Het zou qua vleugeltekening ook nog heel goed cognata kunnen zijn, maar mogelijk speelt ook de belichting/doorlicht me wat parten - ik durf niet helemaal op de kleur van kop, staart en het zwart van de vleugeltekening af te gaan. Een foto van de andere kant was fijn geweest ;)

Voor mij iets meer cognata-gevoel dan vulgaris, maar helaas van deze ene foto toch Panorpa spec.. Vaak kan het wel van foto, maar soms is het toch verdraaid lastig.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#3
Hoi Arp,
Ik zag, dat je op het forum aanwezig was. Dus ik ging er vanuit, dat je me wel verbeteren zou als ik te optimistisch zou zijn. De rest van de vleugeltekening leek ook wel op een vulgaris van mij.
Houd de mening van Arp maar aan Pieter. Die weet veel meer dan ik.  :)

P. Kuijper

 :lol: Is goed Thijs. Ik las overigens in een andere topic (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=89886.msg607375.html#msg607375) over deze soort het volgende: "Voor veel kenners geldt dan ook: Vrouwtjes kun je niet determineren zonder ze te slopen". En volgens mij is dit een vrouwtje...
Met vr. groet,
P. Kuijper

Arp

#5
Ha Thijs,

Zelf ben ik in NL nog niet zo'n zwaar getekende cognata tegen gekomen, maar vergelijk het eens met deze  :-\

Met dit soort gevallen betrap ik mezelf er telkens op dat ik wel een buikgevoel heb, maar dat het verrekte lastig is dat duidelijk onder woorden te brengen, c.q. met vergelijkingsmateriaal te onderbouwen - en misschien kan dat ook helemaal niet, omdat het allemaal niet eenduidig hard te maken is (er is altijd wel een uitzondering te vinden die bewijst dat een kenmerk/aanknopingspunt géén hard bewijs is  :-X )

In dit geval lijkt de vlek boven de pterostigmaalband naar onderbroken te neigen (grofweg zoals ik ook wel eens heb aangeduid voor heel zwaar getekende germanica, waar ik het ding voor mezelf maar als "dubbelvlek" betitel). Verder verspringt de basale tak van de dwarsband vrij sterk omhoog (ligt plotseling een stuk basaler dan de basale rand van het deel bij het pterostigma) en de vlek in de vleugelpunt is heel sterk I-vormig met aan beide kanten (voorkant en achterkant van de vleugel) een duidelijk ongevuld deel. Allemaal lastige/vage/slechte aanknopingspunten. De wat oranje gloed in de vleugelmembranen doet me ook aan cognata denken, maar het zwart is wel weer behoorlijk donker. Beide kan een gevolg van de belichting/lichtsituatie zijn. De vorm van de apicale tak van de pterostigmaalband is weer meer "vulgaris". Typisch zo'n geval waarbij je als je eerlijk bent toch toe moet geven dat het domweg niet zeker genoeg is omdat het echt twee kanten op kan vallen en je (nou ja, ik dan) de precieze variabiliteit misschien nooit helemaal zult doorgronden  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)