Hoofdmenu

bewegingscamera

Gestart door gert95, april 09, 2012, 20:33:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

gert95

hallo,

ik ben op zoek naar een camera met een bewegingssensor,
waar kan ik die halen?

groeten Gert,

Jeroen Nagtegaal

Waar je ze kan kopen is in 2 seconden te vinden via Google. Maar wat is de reden om er een aan te schaffen, ze kosten toch al snel enkele 100-en euro's... Verder dien je ook toestemming te hebben van de terreineigenaar waar je hem eventueel wilt gaan plaatsen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Voor "weinig" koop je een Bolyguard/Scoutguard, maar voor kwaliteit een Reconyx. Daarnaast zijn de Bushnell modellen aan te raden als middenmoter.

Wel is het belangrijk om te bepalen wat je wilt. Foto of video.
Als video essentieel is zou ik model kopen met een HD resolutie, eventueel met audio.

Ik gebruik nu bolyguard, maar zou volgende keer een snellere camera aanschaffen en ik wil HD video met geluid. De positionering van een bolyguard luistert heel nauw doordat deze niet zo snel zijn (1,2 sec). Dientengevolge mis je nog wel eens een dier. Ervaring telt hierin. Ik mis 10% van de bewegingen. Onervaren mensen missen wel 70% van de bewegingen.

Een winkel die ik je kan aanraden is Wildlife Monitoring Solutions. Zij kunnen je voorzien van een eerlijk advies en hebben voldoende voorraad en veel praktijkervaring.

Ik koop zelf principieel niet bij jachtgerelateerde webshops.

Zoals Jeroen als aangaf. Hang dergelijke camera's alleen op in overleg met de terreineigenaar. Je kan een terreineigenaar niet kwader krijgen dan zonder overleg te handelen in zijn terrein.

Toevallig heb ik afgelopen zondag nog een camera weggehaald die ergens hing zonder toestemming. Deze ligt nu achter in mijn auto en op de plek een kaartje met een telefoonnummer / e-mailadres.

Een camera ergens ophangen is op zich niets mis mee. Maar deze was ook nog eens letterlijk bovenop een burcht geplaatst waardoor er een gevaar voor instorting is.

Maarte5n

Citaat van: Norman op april 10, 2012, 12:08:25 PM
Voor "weinig" koop je een Bolyguard/Scoutguard, maar voor kwaliteit een Reconyx. Daarnaast zijn de Bushnell modellen aan te raden als middenmoter.

Wel is het belangrijk om te bepalen wat je wilt. Foto of video.
Als video essentieel is zou ik model kopen met een HD resolutie, eventueel met audio.

Ik gebruik nu bolyguard, maar zou volgende keer een snellere camera aanschaffen en ik wil HD video met geluid. De positionering van een bolyguard luistert heel nauw doordat deze niet zo snel zijn (1,2 sec). Dientengevolge mis je nog wel eens een dier. Ervaring telt hierin. Ik mis 10% van de bewegingen. Onervaren mensen missen wel 70% van de bewegingen.

Een winkel die ik je kan aanraden is Wildlife Monitoring Solutions. Zij kunnen je voorzien van een eerlijk advies en hebben voldoende voorraad en veel praktijkervaring.

Ik koop zelf principieel niet bij jachtgerelateerde webshops.

Zoals Jeroen als aangaf. Hang dergelijke camera's alleen op in overleg met de terreineigenaar. Je kan een terreineigenaar niet kwader krijgen dan zonder overleg te handelen in zijn terrein.

Toevallig heb ik afgelopen zondag nog een camera weggehaald die ergens hing zonder toestemming. Deze ligt nu achter in mijn auto en op de plek een kaartje met een telefoonnummer / e-mailadres.

Een camera ergens ophangen is op zich niets mis mee. Maar deze was ook nog eens letterlijk bovenop een burcht geplaatst waardoor er een gevaar voor instorting is.

hoi norman ook ik heb een keer op de veluwe een kastje gezien bruin rechthoekig beetje oud model hing er al een tijdje bij een wissel van kleine dieren ik had idee dat die ook niet op een goede plek hing namelijk aan andere kant van hek(is afgesloten terrein en verboden toegang) vlakbij die camara was een gat in hek. ik weet niet meer waar het was tegen/op schietkamp harskamp.

maar heb een vraag.

het is naar mij idee bijna onmogelijk om als parteculier een camera op te hangen op terreinen ,gewoon voor de lol om bepaalde dieren te ziendie in die 2vierkante KM nog niet bewezen zijn, ik heb een wildcam TRUTH*CAM 46 van merk primos.en ben erg blij met resultaten van deze cam en wil hem op bepaalde plekken ophangen om zoogdieren te vastleggen die nog niet bewezen zijn in die vierkante 2KM maar ik weet dat als je de terrein eigenaar vraagt op te hangen vragen ze altijd naar waarom en of je lid ben van een werkgroep is dat niet zo dan heb je pech en mag het niet.

hoe kan ik dat oplossen ik mag niet verwijzen naar onderzoek.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

gert95

Iedereen bedankt voor het antwoorden.

Ik wil hem gebruiken voor op ons eigen terrein om te kijken naar o.a. Marters, Vossen, Reeen en Uilen. Dus problemen met de terrein-eigenaar zal ik niet krijgen.

Ik ga nu even kijken welke ik wil halen etc.
groeten Gert,

Norman

Citaat van: Maarte5n op april 10, 2012, 16:47:52 PM
maar heb een vraag.

het is naar mij idee bijna onmogelijk om als parteculier een camera op te hangen op terreinen ,gewoon voor de lol om bepaalde dieren te ziendie in die 2vierkante KM nog niet bewezen zijn, ik heb een wildcam TRUTH*CAM 46 van merk primos.en ben erg blij met resultaten van deze cam en wil hem op bepaalde plekken ophangen om zoogdieren te vastleggen die nog niet bewezen zijn in die vierkante 2KM maar ik weet dat als je de terrein eigenaar vraagt op te hangen vragen ze altijd naar waarom en of je lid ben van een werkgroep is dat niet zo dan heb je pech en mag het niet.

hoe kan ik dat oplossen ik mag niet verwijzen naar onderzoek.

Groet Maarten

Maarten,

Terreineigenaren zijn altijd voorzichtig met het maken van uitzonderingen op de gestelde regels. Cameraonderzoek word doorgaans alleen toegestaan als er gegronde redenen zijn om camera's te plaatsen. Het argument wat jij noemt, het bewijzen van de aanwezigheid van een soort, is een vaak een valide argument voor een terreineigenaar. Maar dan moet er wel een duidelijke aanleiding zijn hiervoor, doordat er bijvoorbeeld prenten of haren gevonden zijn.

Neem eens contact op met Chris A. waar je in het verleden ook contact hebt gehad. Hij kan je mogelijk wel helpen aan een plekje voor je camera. 

Maarte5n

Citaat van: Norman op april 10, 2012, 22:52:41 PM
Citaat van: Maarte5n op april 10, 2012, 16:47:52 PM
maar heb een vraag.

het is naar mij idee bijna onmogelijk om als parteculier een camera op te hangen op terreinen ,gewoon voor de lol om bepaalde dieren te ziendie in die 2vierkante KM nog niet bewezen zijn, ik heb een wildcam TRUTH*CAM 46 van merk primos.en ben erg blij met resultaten van deze cam en wil hem op bepaalde plekken ophangen om zoogdieren te vastleggen die nog niet bewezen zijn in die vierkante 2KM maar ik weet dat als je de terrein eigenaar vraagt op te hangen vragen ze altijd naar waarom en of je lid ben van een werkgroep is dat niet zo dan heb je pech en mag het niet.

hoe kan ik dat oplossen ik mag niet verwijzen naar onderzoek.

Groet Maarten


Maarten,

Terreineigenaren zijn altijd voorzichtig met het maken van uitzonderingen op de gestelde regels. Cameraonderzoek word doorgaans alleen toegestaan als er gegronde redenen zijn om camera's te plaatsen. Het argument wat jij noemt, het bewijzen van de aanwezigheid van een soort, is een vaak een valide argument voor een terreineigenaar. Maar dan moet er wel een duidelijke aanleiding zijn hiervoor, doordat er bijvoorbeeld prenten of haren gevonden zijn.

Neem eens contact op met Chris A. waar je in het verleden ook contact hebt gehad. Hij kan je mogelijk wel helpen aan een plekje voor je camera.

bedankt voor je antwoord Norman, dan hoop ik hem ergens en keer te plaatsen op een plek waar ik hem eens wil neerzetten om vast te leggen welke soorten zoogdieren er op die plek levenen  en of er bewijs van  bewoning is van bijvoorbeeld das en marters, uiteraard met alle voorzichtigheid en respeckt voor de dieren.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Rene Janssen

Citaat van: Norman op april 10, 2012, 12:08:25 PM
Ik gebruik nu bolyguard, maar zou volgende keer een snellere camera aanschaffen en ik wil HD video met geluid. De positionering van een bolyguard luistert heel nauw doordat deze niet zo snel zijn (1,2 sec). Dientengevolge mis je nog wel eens een dier. Ervaring telt hierin. Ik mis 10% van de bewegingen. Onervaren mensen missen wel 70% van de bewegingen.
Het gebruik van lokstoffen zorgt er wel vaak voor dat dieren langer bij de camera blijven hangen...

René
René Janssen

Rene Janssen

Citaat van: Norman op april 10, 2012, 12:08:25 PM
Voor "weinig" koop je een Bolyguard/Scoutguard, maar voor kwaliteit een Reconyx. Daarnaast zijn de Bushnell modellen aan te raden als middenmoter.
Deze mening deel ik in het geheel!



Citaat van: Norman op april 10, 2012, 12:08:25 PM
Een winkel die ik je kan aanraden is Wildlife Monitoring Solutions. Zij kunnen je voorzien van een eerlijk advies en hebben voldoende voorraad en veel praktijkervaring.
Camera.nu is nog een stukje goedkoper... (199 euro). Scheelt toch weer 40 euro --> Bij 5 kopen heb je er bijna 1 gratis!

René
René Janssen

Norman

Citaat van: Rene Janssen op april 11, 2012, 09:15:59 AM
Citaat van: Norman op april 10, 2012, 12:08:25 PM
Ik gebruik nu bolyguard, maar zou volgende keer een snellere camera aanschaffen en ik wil HD video met geluid. De positionering van een bolyguard luistert heel nauw doordat deze niet zo snel zijn (1,2 sec). Dientengevolge mis je nog wel eens een dier. Ervaring telt hierin. Ik mis 10% van de bewegingen. Onervaren mensen missen wel 70% van de bewegingen.
Het gebruik van lokstoffen zorgt er wel vaak voor dat dieren langer bij de camera blijven hangen...

René

Maar belemmeren vaak het natuurlijk gedrag. Als ik op video instel hoef ik geen filmpje van 60 sec van een dier dat tegen het met lokstof bewerkte object aan het rijen is. Voor sommige soorten is het natuurlijk essentieel om lokstoffen te gebruiken om een redelijke kans te maken om ze in beeld te krijgen.

Maarte5n

Citaat van: Norman op april 24, 2012, 13:02:35 PM
Citaat van: Rene Janssen op april 11, 2012, 09:15:59 AM
Citaat van: Norman op april 10, 2012, 12:08:25 PM
Ik gebruik nu bolyguard, maar zou volgende keer een snellere camera aanschaffen en ik wil HD video met geluid. De positionering van een bolyguard luistert heel nauw doordat deze niet zo snel zijn (1,2 sec). Dientengevolge mis je nog wel eens een dier. Ervaring telt hierin. Ik mis 10% van de bewegingen. Onervaren mensen missen wel 70% van de bewegingen.
Het gebruik van lokstoffen zorgt er wel vaak voor dat dieren langer bij de camera blijven hangen...

René

Maar belemmeren vaak het natuurlijk gedrag. Als ik op video instel hoef ik geen filmpje van 60 sec van een dier dat tegen het met lokstof bewerkte object aan het rijen is. Voor sommige soorten is het natuurlijk essentieel om lokstoffen te gebruiken om een redelijke kans te maken om ze in beeld te krijgen.

ik heb 1 keer lokstof gebruikt langs een wissel om te zorgen dat bijvoorbeeld dassen even stistaan wat een grotere kans heb voor een duidelijke foto maar helaas hielp het niet, er stond een das op alleen hij rende voorbij zosnel dat je een grijs gestreept vaag beeld zag, dus lokstof helpt ook niet altijd.  maar als je gewoon op de lengte van een wissel hangt hoef je geen lokstof te hebben de dieren lopen/ rennen imers naar de cam toe of ervanaf
Maarten vd Berg