Balts van visarenden?

Gestart door Apophis25, april 08, 2012, 22:34:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Apophis25

Goedenavond forum,

Vanochtend stond ik op de dijk, de Kamper kant, aan het Drontermeer. Na een schoevende zeearend te hebben gezien viel
mijn oog op twee visarenden die ook aan het termieken waren, toen ik ze in het vizier kreeg zaten ze boven het wilhelminabos.
Eén van de vogels gleed af in de richting van Dronten. Op dat moment kwam er een hoogte verschil tussen de twee vogels
waarop de bovenste via een trapsgewijze vlucht zich nabij de afgegleden exemplaar voegde. De vogel dook een stuk naar beneden
met iets ingetrokken vleugels waarna snelheid gemaakt werd en daarna weer stijl omhoog om bijna te stallen om het daarna
opnieuw te doen. Ik zag de vogel drie keer een duikvlucht doen, daarna verdwenen beide vogels achter de bomen van het bos.
niet weer gezien.

Afbeelding is ongeveer hoe de vogel naar beneden ging.

Mijn vraag is deze was dit een baltsvlucht van visarenden? Of waren het toch buizerds? Ik ben er 95% zeker van dat het visarenden
waren, maar aangezien ik helaas geen camera bij mij had heb ik geen bewijs foto's kunnen maken.
Als het visarenden waren welke vogelsoort heeft een soortgelijke balts

HPM

Ik ben niet zo goed in dit soort foto's maar ik zie geen kenmerken van Visarend en het aantal 'vingers' is daar ook veel te groot voor.

Herman van der Meer

KorHaan

Dit gedrag doet mij wel heel erg aan Buizerd denken. Duik + " upward swoop ", en dat een paar keer herhaald. Van Visarend ken ik dit niet.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

PS: Herman, 't is geen foto, maar een voorbeeldtekeningetje van het gedrag.

EDIT: Heb het even opgezocht, en Visarend doet dit inderdaad toch ook. Alleen slaat hij dan ook enige keren met de vleugels bij elke " upward swoop " en blijft bovenaan vaak even staan bidden. Buizerd doet dit niet, voor zover ik weet. Ook spreidt Visarend de staart bij elke duik, en houdt de vleugels gesloten. Buizerd spreidt de staart niet bij de duik.
Zoals ik het nu in de omschrijving lees, ligt Buizerd toch meer voor de hand dan Visarend.

Vr. gr., Ronald

frankw

En zolang je niet zeker weet welke soort het was valt er sowieso niets over te zeggen..

Apophis25

Bedankt voor de input. Helaas ben ik niet 100% zeker dat het inderdaad om visarenden ging. Daarvoor was
de afstand gewoon te groot en de ook heb ik geen foto's kunnen nemen.

Ik houd het dus op de balts van twee buizerds (of is het buizerden?)

frankmeer

Frank van der Meer

frankmeer

Blijkt zowel -en als -s mogelijk te zijn; ik ging altijd uit van buizerds...
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: KorHaan op april 09, 2012, 00:56:04 AM
...

PS: Herman, 't is geen foto, maar een voorbeeldtekeningetje van het gedrag.

...

Ik zei toch al dat ik niet zo goed ben in dit soort foto's?  ;)
Herman van der Meer