Hoofdmenu

Bever?

Gestart door martinharskamp, april 12, 2012, 09:15:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

martinharskamp

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/64344077

Rob Koelman

Ik herken hier geen typische bevervraat in. Het stammetje op foto 1 is zeker geen bevervraat (oud stammetje; bevers knagen alleen aan min of meer verse bast), de sporen op de overige drie foto's lijken mij geen bever, maar daar ben ik niet 100% zeker van. Ik kan aan de hand van alleen deze foto's ook niet gelijk bedenken welk dier er dan wel verantwoordelijk kan zijn voor deze sporen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Het lijkt mij ook geen bever. Daarvoor zijn de beschadigingen te grof en te willekeurig. Geen idee wat het wel kan zijn. Ik zou zeggen: locatie goed in de gaten houden en hopen op meer (en betere) sporen.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martinharskamp

Bedankt tot zover. Er zijn dus veel meer sporen en waarschijnlijk geven die ook meer duidelijkheid. Ze zijn alleen onbereikbaar, ik zou er een boot voor moeten huren. Ik zal nog eens kijken of ik dichterbij betere sporen kan fotograferen. Ik kom nu bijna dagelijks in het gebied. De Bever die in Gouda zat kwam altijd pas voor de dag als het echt bijna donker was. De kans dat ik die in dit gebied goed in beeld kan krijgen lijkt me klein.

maurice_tijm

Dat willekeurge geknaag aan takken boven de waterlijn heb ik wel eens gezien op een plek waar een Muskusrat rondhing. Misschien dat dit een mogelijkheid is.

Merijn van den Hoogenhoff

Zeker geen bever. Doet mij heel sterk denken aan muskusrat dan wel beverrat. De vlier lijkt eerder aangevreten door haas, is vertikaal i.p.v. horizontaal afgevreten.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

martinharskamp

Vanavond nog een keer wezen kijken maar ik kan nergens dichtbij betere sporen komen. De foto's die ik al had geplaatst laten inderdaad willekeurig geknaag zien. Op andere plekken zijn ook takken van levende struiken volledig gestript zoals ik op meerdere foto's van beversporen zie. Ik moet toch maar eens in een bootje denk ik.