Hoofdmenu

misleidende spot

Gestart door redjered23, april 08, 2012, 01:02:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: m.vierling op april 10, 2012, 14:22:58 PM
[...]
We hebben met een aantal van onze boswachters spechtengeluiden geselecteerd en juist gelet op de verschillende geluiden. Als je de commercial nog een keer bekijkt dan hoor je boswachter Daan ook zeggen 'hoor de lach van een mannetjes specht'. Wij willen juist de overvloed van de natuur benadrukken door meerdere spechten te laten zien, en te laten horen
[...]

Maar daarvoor hadden jullie geen drie verschillende soorten hoeven gebruiken. Zoals ik eerder schreef was hetzelfde verhaaltje mogelijk geweest met alleen geluid van Zwarte Specht. Dan had er natuurlijk ook wel beeld van een roffelende Zwarte bij moeten zitten.
Nu is niet alleen jullie verhaaltje niet juist maar ook de illustrerende geluiden niet.  Dat moet een volgende keer toch beter kunnen. Als je mensen wat wil leren, begin dan om ze correcte informatie te geven, en denk niet dat ze het toch niet zullen merken als je ze wat op de mouw spelt.



Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: eddynieuwstraten op april 10, 2012, 15:27:50 PM
Hoezo werkt Axe niet?

Het zijn je 'looks', Eddy, de rest is allemaal placebo effect.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Marcel van kammen

Nou...ik moet eerlijk bekennen dat ik ook meteen zei: die geluiden kloppen niet.
Nou stond ik vorige week bij mn werk een peukje te roken en dacht: he,dat lijkt toch verdomd veel op die geluiden uit de NMM reclame. Aangezien groene en zwarte best zeldzaam zijn bij ons,heb ik toch even gezocht. Bleken wel 2 GBS en te zijn, maar dat geluid was me nog nooit eerder opgevallen. Ze zullen wel niet precies hetzelfde zijn als die van Groene en Zwarte...maar ik vond ze er redelijk op lijken. Het werkt dus wel....die geluiden in de reclame triggerden mij wel toen ik een soortgelijk geluid in het echt hoorde. Nooit geweten dat GBS ook zo'n lachend geluid maakt..

Albert de Jong

Er wordt toch geen enkele soortnaam in het spotje genoemd, mensen? Een specht is een specht, een zeemeeuw een zeemeeuw en een lijster een lijster.
Mixen, die hap! De RCC lacht nu vast nog harder dan die specht. En Natuurmonumenten krabt zich achter de oren over zo'n oplettende achterban.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Margreet Kwh

We weten natuurlijk niet of M.Vierling echt bij Natuurmonumenten werkt.

Hier tekst en geluid van de commercial Specht van Natuurmonumenten

(Roffel Grote bonte specht)
(Stem Daan: )Die roffel van de specht, dat is het startsein van de lente.
Dat doen ze echt om hun territorium af te bakenen.
(Roffel en beeld Grote bonte specht)
(Stem Daan: )Wegwezen! Dit is mijn plek.
(Lachend geluid Groene specht)
De lach van een mannetjesspecht.
(Geluid specht: kluklukluklu.)
En het vrouwtje antwoordt daarop met een huil.
(Geluid specht: kluuw)
Sjans.
( Stem kind: ) De natuur slooft zich uit.
Komt dat zien. Bij natuurmonumenten.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

H.Valkema

Beste mensen,

1. Geniet van de natuur
2. Stop met zeiken op dit forum, wees blij dat Natuurmonumenten de natuur steunt ( :duim: organisatie!!, die wij als vogelaars niet moeten gaan afzeiken)

3. En nu achter die computer vandaan en de natuur in!! pffff.....  ??? ??? ???



Tot zover mijn frustratie van dit kinderachtige gekibbel,
Groeten,
Haije Valkema

Vincent Hart

Er valt best het een en ander aan kritische kanttekeningen te plaatsen bij het beleid van Natuurmonumenten hoor. Maar ach, dat spotje inderdaad ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

Citaat van: MarKoHu op april 10, 2012, 18:54:00 PM
We weten natuurlijk niet of M.Vierling echt bij Natuurmonumenten werkt.

We weten niet of M. Vierling echt de M. Vierling is die bij NM werkt, maar dat M. Vierling bij NM werkt is zeer waarschijnlijk.
Met een beetje Googlen ben je daar zo uit. Bijvoorbeeld door dit LinkedIn profiel.

Citaat van: H.Valkema op april 10, 2012, 19:14:35 PM
Beste mensen,

1. Geniet van de natuur
2. Stop met zeiken op dit forum, wees blij dat Natuurmonumenten de natuur steunt ( :duim: organisatie!!, die wij als vogelaars niet moeten gaan afzeiken)

3. En nu achter die computer vandaan en de natuur in!! pffff.....  ??? ??? ???



Tot zover mijn frustratie van dit kinderachtige gekibbel,

Helemaal eens!!!

Citaat van: Vincent Hart op april 10, 2012, 20:11:06 PM
Er valt best het een en ander aan kritische kanttekeningen te plaatsen bij het beleid van Natuurmonumenten hoor. Maar ach, dat spotje inderdaad ...

Op alle terreinbeheerders valt wel wat aan te merken. Dat komt vooral omdat ze het niet iedereen naar het zin kunnen maken.
Vaak dienen ze rekening te houden met natuurliefhebbers, recreanten, jagers, hondenuitlaters, overheden en dan ook nog de flora en fauna zelf.

NM doet het in mijn ogen niet zo verkeerd. Vanavond trouwens heerlijk Dassen wezen observeren in een terrein van NM. Voor onze stichting en mij persoonlijk heel prettig, maar de hondenuitlaters zullen het een rotgebied vinden, omdat honden uitsluitend aangelijnd in het gebied mogen.

ArjanH

Ik zou het woord "misleidend" niet willen gebruiken. Dat geeft namelijk de indruk dat men mensen bewust op het verkeerde been probeert te zetten. Het lijkt me dat daar in dit geval absoluut geen sprake van is en dat er eerder gesproken kan worden van een fout. En dat is toch wezenlijk iets anders.

garryb

Een prachtige spot, ik hoor graag drie soorten spechten binnen een paar seconden! En dan kwalificaties als: "Een klacht indienen bij de reclamecodecommissie", "misleiding". Wat fijn toch, dat er een paar oplettende wereldverbeteraars actief zijn op dit forum ...

wumizusume

En waarom hebben we het hier over drie soorten spechten? Althans: waarom is iedereen hier zo zeker van? De lachende roep neigt eerder naar Zwarte Specht dan naar Groene! Ik moet er wel meteen bij zetten dat het verschil tussen de 2 moeilijk te horen is. Blijft de vraag hoe men erbij komt dat het (zeker) om een Groene gaat...
Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Garry. Muggenzifters!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

HPM

Citaat van: wumizusume op april 13, 2012, 00:07:13 AM
En waarom hebben we het hier over drie soorten spechten? Althans: waarom is iedereen hier zo zeker van? De lachende roep neigt eerder naar Zwarte Specht dan naar Groene! Ik moet er wel meteen bij zetten dat het verschil tussen de 2 moeilijk te horen is. Blijft de vraag hoe men erbij komt dat het (zeker) om een Groene gaat...
Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Garry. Muggenzifters!

Als je dan toch aan het muggenziften bent waarom dan niet gelijk betwijfelen of het wel een Grote Bonte is die we zien en horen? Er zijn tenslotte ook mendsen die moeite hebben om bonte spechten van elkaar te onderscheiden.
Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Citaat van: wumizusume op april 13, 2012, 00:07:13 AM
En waarom hebben we het hier over drie soorten spechten? Althans: waarom is iedereen hier zo zeker van? De lachende roep neigt eerder naar Zwarte Specht dan naar Groene!
Lijkt me toch echt een Groene.

BramtK

Citaat van: Vincent Hart op april 10, 2012, 20:11:06 PM
Er valt best het een en ander aan kritische kanttekeningen te plaatsen bij het beleid van Natuurmonumenten hoor. Maar ach, dat spotje inderdaad ...


Het gedoogbeleid van Natuurmonumenten ten aanzien van loslopende honden, dat is pas misleiding. Van de echte natuurliefhebber wel te verstaan. Kunnen we daar misschien nog even over verder praten. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wumizusume op april 13, 2012, 00:07:13 AM
En waarom hebben we het hier over drie soorten spechten? Althans: waarom is iedereen hier zo zeker van? De lachende roep neigt eerder naar Zwarte Specht dan naar Groene! Ik moet er wel meteen bij zetten dat het verschil tussen de 2 moeilijk te horen is. Blijft de vraag hoe men erbij komt dat het (zeker) om een Groene gaat...
Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Garry. Muggenzifters!

Zwarte Specht neemt een aanloopje omhoog voordat hij naar beneden "kluukluukt" -> (omhoog): KLUU KLUU (en dan omlaag): kluklukluklu. Groene Specht neemt geen aanloopje en gaat meteen van hoog naar laag: klukluklukluklu.
Dat we hier een partijtje zitten te muggenziften moet ik je gelijk in geven want ik heb eigenlijk nog nooit een natuurdocumentaire gezien waarbij, met knip en plakwerk, de kijker niet voor de gek gehouden wordt. Maar hoe je het ook wendt of keert...; het filmpje is, vanuit natuur-historisch oogpunt, niet correct. Het doel van het filmpje is echter ledenwerving onder gemiddelde "natuur-consumenten", geen educatie. Correctheid is dan ondergeschikt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

redjered23

ik ben vanmiddag met mn axe en martini de natuur in gerend, geen specht meer te zien, probleem opgelost.

Bedankt allemaal voor de oplossing

Gr. René :o
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Margreet Kwh

Ik had hem nog niet gezien, Joost. Pas in tweede instantie had ik hem door.
Ach, reclame. :angel:
De tekst eronder vind ik persoonlijk ergerlijker, zo stereotiep.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

joostheeremans

Citaat van: MarKoHu op mei 31, 2012, 17:40:49 PM
Ik had hem nog niet gezien, Joost. Pas in tweede instantie had ik hem door.
Ach, reclame. :angel:
De tekst eronder vind ik persoonlijk ergerlijker, zo stereotiep.


jij zit al klaar in oranje? ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

redjered23

een paar maanden later ben ik eigenlijk wel benieuwd of het (volgens mij) niet meer uitzenden van de spot, een gevolg is van de kritiek, of was de reclamecampagne misschien gewoon uitgezeten...  Als mensen daar info over hebben: ik ben benieuwd.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Marcel van kammen

trouwens....de briljant gemaakt reclame van Orange Babys is ook misleidend want een vale gier en een ooievaar vechten nooit met elkaar zonder reden midden in de woestijn .....

Maar het is wel een gave reclame en dit voorbeeld is meer bedoeld om duidelijk te maken dat reclame niet per se hoeft te kloppen enzo.

redjered23

aangezien dit ook in het hoofdstukje misleidende Televisie natuur valt, maar minder vogelig is:
Het programma Met de kennis van Nu, werd gesproken over een fruitvlieg, terwijl op de achtergrond een foto van volgens mij een daas te zien was, iig geen fruitvlieg.
Ander gevalletje: een paar maandjes geleden een item over grijze zeehonden in het nieuws, die schadelijk zouden zijn voor het natuurlijk evenwicht, met een speciale reporter ter plekke, maar in de studio werden alleen gewone ´onschadelijke´ zeehonden getoond. In het 22.00 uur journaal was het item verwijderd.
Ik wacht dus met grote spanning af welke beelden er strax op het nos of RTL journaal getoond gaan worden alsde huiskraaien per 1 januari bij hoek van holland aangepakt gaan worden.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

evertdirks

Citaat van: Jaap Denee op april 10, 2012, 16:49:39 PM
Citaat van: eddynieuwstraten op april 10, 2012, 15:27:50 PM
Hoezo werkt Axe niet?

Het zijn je 'looks', Eddy, de rest is allemaal placebo effect.

:angel: Typische een reactie van iemand die geen boot kan bouwen.
Het is namelijk de combinatie van die boot en de axe die er toe doet. :duim:

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Botervlieg

Kennen jullie de reclame van cordaid? Ik kan hem op youtube niet vinden.

Over dat je geld moet geven zodat ze de dieren kunnen inenten en je zo mensenlevens kunt redden.

Ik vraag me af waarmee en waarom ze de dieren gaan inenten.
Volgens mij zijn we in NL juist erachter dat inenten niet zo goed is omdat we straks allemaal niet meer tegen antibiotica e.d. kunnen omdat die bende in ons vlees zit. Oke, daar eten ze vast minder vlees dan hier of misschien is het bedoelt om de dieren voor vervoer (van water/voedsel) in leven te houden ipv om op te eten....?

Margreet Kwh

Op blz. 14 van de Metro-pdf is een "geschreven" advertentie over deze campagne te vinden: www.readmetro.com/en/holland/metro-holland/download/20121220/
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op december 29, 2012, 13:55:15 PM
Op blz. 14 van de Metro-pdf is een "geschreven" advertentie over deze campagne te vinden: www.readmetro.com/en/holland/metro-holland/download/20121220/

Ja, die campagne bedoel ik inderdaad.  :duim:

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op december 29, 2012, 09:49:49 AM
Kennen jullie de reclame van cordaid? Ik kan hem op youtube niet vinden.

Over dat je geld moet geven zodat ze de dieren kunnen inenten en je zo mensenlevens kunt redden.

Ik vraag me af waarmee en waarom ze de dieren gaan inenten.
Volgens mij zijn we in NL juist erachter dat inenten niet zo goed is omdat we straks allemaal niet meer tegen antibiotica e.d. kunnen omdat die bende in ons vlees zit. Oke, daar eten ze vast minder vlees dan hier of misschien is het bedoelt om de dieren voor vervoer (van water/voedsel) in leven te houden ipv om op te eten....?

Op hun website hebben ze het alleen over inenten. Een inenting, of vaccinatie, is een injectie met een anti-stof of een verzwakte ziekteverwekker om het lichaam sterker te maken tegen een bepaalde ziekteverwekker voordat die toeslaat. Een behandeling met een antibioticum valt daar niet onder, dit doet men als je al ziek bent. Een preventieve behandeling met antibiotica is wat er in opspraak is in de veeteelt omdat het resistent worden van bacteriën hierdoor onnodig versnelt. Zo'n preventieve antibioticabehandeling valt niet onder het begrip "vaccineren" of "inenten".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/