Hoofdmenu

misleidende spot

Gestart door redjered23, april 08, 2012, 01:02:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

http://youtu.be/o5d4IQyN3Lo

dit is de spot van natuurmonumenten met het motto de natuur slooft zich uit. Er wordt een grote bonte specht getoond, vervolgens hoor je de roep van een groene specht en daarna een zwarte specht, ik vind het zeer misleidend, als ik de geluiden goed gehoord heb teminste, of ligt dat aan mij? de indruk wordt gewekt dat het om hetzelfde dier gaat.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Wil

Je hebt helemaal gelijk, René.
Klopt niet wat ze promoten.
Antwoord groene specht is geen vrouw groene, maar zwarte specht.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

j.steenbergen

Ach, wat ze promoten is 'het natuurgevoel' en daarvoor komt het niet zo nauw... Zo zie je in het blad van NM ook nog al 's foute onderschriften, of bijv. een foto van een amerikaanse meeuwensoort om het eilandgevoel bij bijv. Texel te promoten, zo van internet gevist of zo. Ik geloof niet dat het veel mensen opvalt, dus ach...
Jeroen Steenbergen

Pim

Ik vind het toch een behoorlijke misser.
Gisteren zei nog iemand tegen me: "Ik heb die roep van de grote bonte specht in dat spotje van NM nog nooit gehoord in de tuin....".
Goede voorlichting hoort ook bij deze organisatie.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

HPM

Citaat van: j.steenbergen op april 08, 2012, 09:06:45 AM
Ach, wat ze promoten is 'het natuurgevoel' en daarvoor komt het niet zo nauw... Zo zie je in het blad van NM ook nog al 's foute onderschriften, of bijv. een foto van een amerikaanse meeuwensoort om het eilandgevoel bij bijv. Texel te promoten, zo van internet gevist of zo. Ik geloof niet dat het veel mensen opvalt, dus ach...

Maar om nou geluiden van drie verschillende soorten te presenteren als een en daar dan nog een verkeerde interpretatie aan te geven ook vind ik wel ver gaan, zeker omdat ze het ook met alleen beeld en geluid van Zwarte Specht hadden kunnen doen.
Juist omdat het veel mensen van hun doelgroep niet zal opvallen zouden ze het ged moeten doen.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Ik ga af op jullie oordelen maar de oplossing is heel simpel. Stuur een korte e-mail aan de afdeling Communicatie van NM (e-mail adres staat vast wel op website van NM) met je bevindingen (en met de link) en met het dringende verzoek de reclamespot (want ik neem aan dat het reclame is) onmiddellijk offline te halen cq onmiddellijk te verbeteren.

Zeg in deze e-mail dat de huidige uiting in strijd is met de regels van de Reclame Code Commissie (zie hun website voor uitleg) en dat je onmiddellijk een klacht bij de RCC gaat indienen als de reclame uiting niet onmiddellijk offline wordt gehaald / wordt verbeterd.

En dat je hier per e-mail van op de hoogte gehouden wilt worden.

Veel succes,

Klaas

Jaap Denee

Ja... en maak je er vooral ook heel erg druk over.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


jantine6

Als je beginneling bent, zoals ikzelf, met interesse in vogels leer je zo natuurlijk niet om de juiste naam bij een vogelzang/-roep te plaatsen. Er wordt vaak beweerd dat bv op elkaar gelijkende vogels gemakkelijk aan de zang te herkennen zijn, maar dan moet je wèl de juiste zang/roep kunnen herkennen en inderdaad niet op een dwaalspoor gebracht worden. En dat door Natuurmonumenten.
Gr, Jantine

Jan2002

Citaat van: jantine6 op april 08, 2012, 10:02:48 AM
Als je beginneling bent, zoals ikzelf, met interesse in vogels leer je zo natuurlijk niet om de juiste naam bij een vogelzang/-roep te plaatsen. Er wordt vaak beweerd dat bv op elkaar gelijkende vogels gemakkelijk aan de zang te herkennen zijn, maar dan moet je wèl de juiste zang/roep kunnen herkennen en inderdaad niet op een dwaalspoor gebracht worden. En dat door Natuurmonumenten.
Gr, Jantine
Om te leren een roep/zang bij de juiste vogel te plaatsen zijn er ook wel betere bronnen beschikbaar dan tv-reclames hoor  ;) . Maar je hebt helemaal gelijk, een organisatie als Natuurmonumenten zou een dergelijke misser niet moeten maken, ook al zal dit 99% van de kijkers niet opvallen.
Groet,
Jan

Oenanthe

Ik hoorde de fout meteen maar ik maak me er niet druk over. Het is maar een reclamespot en het overgrote deel van de doelgroep zal het verschil tussen de roep van groene en zwarte specht heus niet kennen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

redjered23

Ik denk dat het heel wat kost om deze spot opnieuw te kunnen maken, en de (hopelijk ) acteur in de spot kan zich maar beter qua geloofwaardigheid niet meer laten zien in een vogelhut  ::) . Ik vermoed dat de spot oorspronkelijk een minuut of 2 was met inderdaad de verschillende soorten goed weergegeven, maar door er een spot van 22 seconden van te moeten maken zijn er wat verkeerde teksten aan elkaar geplakt bij verkeerde geluiden. Ik hoop dat deze spot niet nog meer leden gaat kosten dan het probeert op te leveren, anders wordt de stichting zelf nog een monument :rolleye:

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

j.steenbergen

Met mijn eerdere relativerende opmerking heb ik niet bedoelen te zeggen dat het niet uitmaakt: in principe vind ik dat organisaties als NM zich wel aan de feiten moeten houden. Maar als er dan een slordigheid tussendoor glipt vind ik het ook weer niet zo hard nodig er zwaar aan te tillen. Je kunt ze er natuurlijk wel op wijzen.
Jeroen Steenbergen

Botervlieg

"Je ergens druk over maken" Nee dat doe ik in dit geval niet.

Maar ik vind wel dat welke organisatie dan ook, gewoon z'n werk goed moet doen. Ethisch gezien moeten zij het goed doen, omdat een ander (niet-vogelkenners) onwetend is en daarom het niet goed kan beoordelen. Zij zouden er vanuit "moeten" kunnen gaan dat wat zij voorgeschoteld krijgen, juist is.

En als natuurmonumenten hiermee laat zien dat ze het niet zo nauw nemen met wat ze presenteren, hoe zit het dan met de rest? Zijn ze daar dan wel eerlijk en precies? De kenners gaan nu bij dingen van NM wel 2x nadenken/kijken voor ze enthousiast worden.

Nee, niet iedereen is perfect en vrijwel elk bedrijf / organisatie maakt wel eens een foutje. Maar het geluid van een grote bonte specht bij een video zetten lijkt me toch niet de lastigste opgave.

Als ze zo graag willen dat mensen aandacht hebben voor de natuur en geld geven om de natuur te behouden, doe het dan in elk geval goed. Als mensen het idee krijgen dat ze belazerd worden, houden ze meestal erg snel op met geld geven.

Denk ik.

Groetjes, Marleen

joostheeremans

Volgens mij is natuureducatie geen doelstelling van Natuurmonumenten, het is een stomme fout, maar in mijn ogen niet iets om al te zwaar aan te tillen. Er zijn in mijn ogen fouten van NM die meer aandacht verdienen dan het verkeerde geluidje bij de verkeerde soort in een reclame...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Klein off-topic-vraagje van mij tussendoor -> naar aanleiding van dit onderwerp zit ik wat geluiden te bestuderen in de database en daar kan ik geen onderscheid aanvinken tussen geluid mannetje of wijfje. Hoe wordt er geweten dat de roep van de Groene Specht een mannetje is en de contactroep van de Zwarte Specht een wijfje?

Bedankt voor de reactie!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 09, 2012, 13:21:36 PM
...... en daar kan ik geen onderscheid aanvinken tussen geluid mannetje of wijfje. Hoe wordt er geweten dat de roep van de Groene Specht een mannetje is en de contactroep van de Zwarte Specht een wijfje?

Bedankt voor de reactie!

Niet....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op april 09, 2012, 14:50:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 09, 2012, 13:21:36 PM
...... en daar kan ik geen onderscheid aanvinken tussen geluid mannetje of wijfje. Hoe wordt er geweten dat de roep van de Groene Specht een mannetje is en de contactroep van de Zwarte Specht een wijfje?

Bedankt voor de reactie!

Niet....

Nou, in dat geval is het filmpje nog slechter dan een Tarzanfilm met Johnny Weismüller waarbij hij op Indische Olifanten door Afrika rijdt en er met Tijgers vecht... (misschien dat de natuur zich uitslooft maar dat kan van de makers van het filmpje niet gezegd worden  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: frankneijts op april 09, 2012, 14:50:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 09, 2012, 13:21:36 PM
...... en daar kan ik geen onderscheid aanvinken tussen geluid mannetje of wijfje. Hoe wordt er geweten dat de roep van de Groene Specht een mannetje is en de contactroep van de Zwarte Specht een wijfje?

Bedankt voor de reactie!

Niet....

Ik vermoed dat die Groene Specht een vrouwtje is.
De stem van die al dan niet echte vogelaar is waarschijnlijk met die van Menno Bentveld.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: M. Baltus op april 09, 2012, 09:53:45 AMMaar ik vind wel dat welke organisatie dan ook, gewoon z'n werk goed moet doen. Ethisch gezien moeten zij het goed doen, omdat een ander (niet-vogelkenners) onwetend is en daarom het niet goed kan beoordelen. Zij zouden er vanuit "moeten" kunnen gaan dat wat zij voorgeschoteld krijgen, juist is. (...). En als natuurmonumenten hiermee laat zien dat ze het niet zo nauw nemen met wat ze presenteren, hoe zit het dan met de rest? Zijn ze daar dan wel eerlijk en precies?

hoi Marleen,

Kijk, de Reclame Code Commissie (https://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?paginaID=0 ) is nu juist opgericht om ervoor te zorgen dat 'anderen' wel eerlijk èn precies moeten zijn èn de waarheid moeten vertellen. Dus jou laatste twee zinnen zijn helemaal niet zo vreemd hoor!

Integendeel. De RCC is juist opgericht om commerciële bedrijven te dwingen om geen leugens te verkondigen in reclame-uitingen. Want dan dienen jij & ik (= de consument) gewoon een klacht in. Heel simpel & alles staat gewoon uitgelegd op de website van de RCC. Klacht kun je gewoon online / met een mailtje met de link indienen. M.i. een fluitje van een cent.

Terecht. NB / ideële organisaties moeten zich extra goed aan dit soort regels houden.

Net het filmpje zelf ook even bekeken. Geluid hoor ik niet (speaker niet op PC aangesloten), maar Daan Vreugdenhil ken ik wel. Dat is namelijk het persoon in beeld. Daan kent echt wel zijn geluiden, dus er zal wel iets mis zijn gegaan bij wat knip/plak werk toen dit filmpje in elkaar werd gezet. Is toch heel simpel weer te veranderen? Gewoon toch een kwestie van ander geluidsspoor bij het beeld zetten.

Heeft iemand al een mailtje gezonden naar NM?

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Zie bijlage voor een kort mailtje wat ik net naar NM heb verzonden. Beide e-mail adressen vond ik op http://www.natuurmonumenten.nl/content/pers

Jan2002

Citaat van: Klaas van Dijk op april 09, 2012, 15:29:47 PM
hoi Marleen,

Kijk, de Reclame Code Commissie (https://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?paginaID=0 ) is nu juist opgericht om ervoor te zorgen dat 'anderen' wel eerlijk èn precies moeten zijn èn de waarheid moeten vertellen. Dus jou laatste twee zinnen zijn helemaal niet zo vreemd hoor!

Integendeel. De RCC is juist opgericht om commerciële bedrijven te dwingen om geen leugens te verkondigen in reclame-uitingen. Want dan dienen jij & ik (= de consument) gewoon een klacht in. Heel simpel & alles staat gewoon uitgelegd op de website van de RCC. Klacht kun je gewoon online / met een mailtje met de link indienen. M.i. een fluitje van een cent.

Terecht. NB / ideële organisaties moeten zich extra goed aan dit soort regels houden.

Groetjes, Klaas
Ik geef je eerlijk gezegd weinig kans dat de RCC iets met een dergelijke klacht doet. Doelstelling van de RCC is consumenten te beschermen tegen misleidende reclame. In het bedoelde spotje is echter m.i. geen sprake van misleiding (dat veronderstelt immers opzettelijk foutieve informatie), en er wordt niemand benadeeld of in gevaar gebracht. Een domme fout van NM maar alle ophef niet waard.
Groet,
Jan

Bart van Hoogstraten

#22
Nou... stel je nu eens voor dat je in de finale zit van weekend-miljonairs en dat je nog maar 1 vraag hoeft te beantwoorden... Voor alles of niets -> "Hoe heet de vogel die je nu hoort?" En je antwoordt (op basis van informatie van het NM-filmpje) heel blij; "mannetje Bonte Specht" terwijl ze een wijfje Groene Specht laten horen. Dan voel je je toch wel belazerd, of niet  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 09, 2012, 22:13:49 PM
Nou... stel je nu eens voor dat je in de finale zit van weekend-miljonairs en dat je nog maar 1 vraag hoeft te beantwoorden... Voor alles of niets -> "Hoe heet de vogel die je nu hoort?" En je antwoord (op basis van informatie van het NM-filmpje) heel blij; "mannetje Bonte Specht" terwijl ze een wijfje Groene Specht laten horen. Dan voel je je toch wel belazerd, of niet  ;)

Weekend-miljonairs controleert zijn vragen wel 10x lijkt me, zo'n fout kunnen ze zich echt niet veroorloven.

m.vierling

We zijn blij dat jullie de commercial zo goed bekeken hebben en de verborgen techniek hebben opgemerkt. Dit is alleen weggelegd voor de echte kenners. Tot nu toe kreeg Natuurmonumenten alleen meldingen van boswachters. De reclametechniek die we hier hebben ingezet is een oude. Door het beeld, geluid en boodschap niet helemaal synchroon te laten lopen blijft de boodschap net iets beter hangen. Je herinnert je deze techniek wellicht van de oude Martini reclame, waarin Martini Bianco werd gezongen, en een fles met Martini Rosso werd getoond. Het blijft marketing communicatie, of geloven jullie werkelijk dat als je Axe deodorant gebruikt, je de vrouwen van je af moet slaan?

We hebben met een aantal van onze boswachters spechtengeluiden geselecteerd en juist gelet op de verschillende geluiden. Als je de commercial nog een keer bekijkt dan hoor je boswachter Daan ook zeggen 'hoor de lach van een mannetjes specht'. Wij willen juist de overvloed van de natuur benadrukken door meerdere spechten te laten zien, en te laten horen. Nergens wordt gesuggereerd dat dit steeds dezelfde soort is. Ook suggereren we niet dat het steeds dezelfde individuele specht is. Wij willen de natuur beschikbaar maken en houden voor iedereen. En ook als je niet alle spechten kunt onderscheiden is het leuk om er iets meer over te weten. De volgende keer als je een specht hoort dan denk je hopelijk aan de natuurbeschermers die dat al 107 jaar in stand probeert te houden, ook met jullie steun.




Jaap Denee

Citaat van: m.vierling op april 10, 2012, 14:22:58 PM
... of geloven jullie werkelijk dat als je Axe deodorant gebruikt, je de vrouwen van je af moet slaan?

Geachte mevrouw Vierling, beste Merel,

Het is natuurlijk jammer dat bepaalde forumgebruikers de (marketing)boodschap blijkbaar verkeerd oppikken (ik heb hem niet gezien, dus kan niet oordelen), maar is het nodig ze meteen zo hard te straffen? Verklappen dat Axe niet werkt is wel een beetje flauw...

Met hartelijke groet,
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

eddynieuwstraten

Hoezo werkt Axe niet?


Ps. Hoogst vermakelijk en leerzaam item. Leerzaam o.a. om te merken hoe verschillend mensen een commercial beoordelen. Ook snap ik nu pas waarom ik zoveel van de verkeerde Martini in huis heb staan. Had overigens verwacht dat het een item zou zijn over een misleidende Spotvogel maar dat moeten we nog een weekje of 3 op wachten.

Klaas van Dijk

Citaat van: Jan2002 op april 09, 2012, 21:59:13 PMIk geef je eerlijk gezegd weinig kans dat de RCC iets met een dergelijke klacht doet. Doelstelling van de RCC is consumenten te beschermen tegen misleidende reclame. In het bedoelde spotje is echter m.i. geen sprake van misleiding (dat veronderstelt immers opzettelijk foutieve informatie), en er wordt niemand benadeeld of in gevaar gebracht. Een domme fout van NM maar alle ophef niet waard.

Beste Jan,

Deze draad begint heel interessant te worden, want er is nu in ieder geval ook een reactie van Natuurmonumenten (= de bijdrage van Merel Vierling). En dat is ook de juiste volgorde. Eerst eens even uitleg vragen aan de maker van de commercial cq de fout / klacht / etc. bij de maker neerleggen. Heb ik dus gedaan, zie eerdere posting, en met een vrij open vraag (want ik kan het geluid niet horen, want ik heb geen speakers). Afhankelijk van deze reactie kun je een tweede stap zetten (=klacht indienen bij RCC). En dat moet je natuurlijk alleen doen als je zeker van je zaak bent.

Zal ik je eens wat verklappen? Een klacht indienen bij de RCC werkt ook prima bij ideële organisaties & dat kan ik je uit eigen ervaring vertellen!

Groetjes, Klaas

lennartv

Citaat van: m.vierling op april 10, 2012, 14:22:58 PM
Nergens wordt gesuggereerd dat dit steeds dezelfde soort is.

Misschien moet je dan toch je eigen spotje nog eens bekijken want ik hoor duidelijk dat er gezegd wordt dat je een mannetjes specht hoort roepen en dat het vrouwtje daarop antwoord met een huil. Volgens mij wordt hier zeker gesuggereerd dat het om eenzelfde soort gaat, terwijl het 'mannetje' een groene specht is en het 'vrouwtje' een zwarte specht.

Maar er zijn vast betere dingen om je druk over te maken ;) 
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Norman

Mogen vrouwtjes Zwarte Spechten niet reageren op Groene Spechten?

En ik maar denken dat ik goed ben in zeuren, blijkt dat er mensen zijn die er veel beter in zijn....

De RCC, het was niet eens in me opgekomen.

Natuurmonumenten, zo'n  :duim: organisatie!