duizendpootje

Gestart door jack_windig, april 07, 2012, 22:18:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Nou eens een andere duizendpoot in mijn tuin dan de gewone forse.
Uit de composthoop: ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/64257967
Duizendpoot onbekend - Chilopoda indet. gezien op 2012-04-07 Lelystad - Archipel
Foto's:

bij voorbaat dank Jack Windig

Arp

Hoi Jack,

Eén van de twee kleine Cryptops - ik durf ze niet van zulke foto's. Anderen (Matty?) misschien wel ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jack_windig

Ha Arp,

OK 1 van die twee dus. Het beste onderscheid zit aan de onderkant begrijp ik. Tja dan lukt dat natuurlijk niet met deze foto's. En dat groefje bovenop de kop vaak ook nog onduidelijk, tja ik zie het niet, maar ik vind het altijd veel moeilijker te zien of iets dat er niet is ook echt niet is dan iets dat er wel is, als je begrijpt wat ik bedoel... Maar in ieder geval bedankt voor het beperken van het aantal mogelijke soorten tot 2.

Arp

Zou zomaar kunnen dat Matty het zo wel kan bepalen hoor - ik kijk er niet vaak/goed genoeg naar ;)

Overigens @Matty: http://waarneming.nl/waarneming/view/41993162 - wat denk jij ? Lijkt mij H.v., toch ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Inderdaad, Henia vesuviana! Vond gisteren een exemplaar bij Sirjansland! Het beest lijkt algemener in Zeeland dan we dachten.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

mberg

Hej Jack,

Moeilijk te zeggen. Ik vind deze iets minder fors, dus het zal Cryptops hortensis wel zijn.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging