Inmiddels ben ik volop bezig met de Po.
Ik ben er nu achter dat het overzicht niet echt wetenschappelijk is opgebouwd, als dat de evolutie moet bewijzen dan ziet het er voor de evolutie niet best uit... Op mij maakt het de indruk dat degene die dit overzicht gemaakt heeft, zomaar wat fossielen gepakt heeft en die achter elkaar gezet heeft, zonder te kijken naar de verschillende families en verwantschap.
Ik ben wel op een probleem gestuit. Wikipedia is erg handig voor een overzicht van de ontwikkeling van Reptilliomorpha tot Aves. Het gaat allemaal wel goed en vanaf de Archosauriformes ziet de ontwikkeling er logisch uit. Pas als ik bij de Avialae ben kom ik op problemen. De lijn is nog verder door te voeren in de
Ornithurae, maar een verdere ontwikkeling staat niet beschreven. Dat, terwijl er vanaf de Ornithurae toch nog een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt moet worden. Het stopt dus ongeveer bij de Archaeopteryx, dat is nog geen vogel, maar niet meer dan een dinosauriër die het vermogen heeft om te zweven met een aantal kenmerken van de vogels.
Weet iemand waar ik de ontbrekende schakels tussen Orntihurae en Aves kan vinden? Op mij maakt het de indruk dat de ontwikkeling van Archaeopteryx tot vogel alleen maar gedekt wordt door theorie en dat er geen ondersteunende fossielen bij zitten.
Dit is ook een handig overzicht, maar de beschrijving van de ontwikkeling stopt bij Avialae.