mini stuifzwammetjes

Gestart door Gert Kremer, december 23, 2006, 21:44:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Wie kan deze beschrijven? of wie heeft deze ook op de foto?
Stuifzwam met gespleten staartje.
Bij lichte aanraking kom er bruine sporen poeder uit. (beetje)
Stonden 3 bij elkaar. zeer schraal grond. (Waterwinnings gebied)
Gegevens:
Rond 8mm. Hoog 13mm. Gaatje 1.5mm. Zwam met haarwortel 30mm lang.
Is hier een naam voor?
Groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Niko Buiten

#3
Niet lachen.

Dit is volgens mij een stuifzwam (Lycoperdon) of een bovist (Bovista).  De stuifzwam heeft een gekamerde subgleba, een bovist niet. De gekamerde subgleba is een sponsvormige massa onderin het binnenste van de zwam. Wanneer je de zwam van boven naar beneden door midden snijdt kun je zien of er al dan niet een subgleba in zit.

Groet,

Niko Buiten.


Gert Kremer

Hallo Niko,
Is het niet jammer om het "mes" er in te zetten? hij is zo klein en bovendien hij zal zeker scheuren in plaats van snijden. mag dat ook?
Het klein zijn komt dat van de droogte dit jaar?
als je het aanraak komt er direkt poeder uit.
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Raver

Hoi,

Misschien de Kleine bovist ( Bovista pusilla) vruchtlichaam 0.5-2 cm breed, myceliumstreng aan de basis.  
Met vriendelijke groet,
Ron

Niko Buiten

Dag Gert,

Probeer hem voorzichtig door midden te snijden, zonder te scheuren. Er zit niets anders op.

Probeer s.v.p. een foto te maken van het binnenste en post het in dit topic, zodat wij mee kunnen kijken.

Wanneer je de zwam niet door midden wilt snijden kun je deze zwam volgens mij niet determineren.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#7
CiteerMisschien de Kleine bovist ( Bovista pusilla) vruchtlichaam 0.5-2 cm breed, myceliumstreng aan de basis.
De Dwergbovist , Melige bovist of Melige stuifzwam behoren ook tot de mogelijkheden?
Groet,

Niko Buiten.


Gert Kremer

Probeer hem voorzichtig door midden te snijden.

Van het gaatje naar het steeltje?

Morgen is dat goed, om een foto zonder flits te maken of is dat niet belangrijk?

Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Niko Buiten

Dag Gert,

Inderdaad s.v.p. van het steeltje naar het gaatje door midden snijden (anders raakt de subgleba onder de sporen). Knippen mag ook en is misschien beter.

Morgen is goed.

Ik heb hier een uitgebreide macroscopische sleutel waarmee we kunnen proberen de stuifzwam op naam te brengen? De sleutel is van Leo Jalink en ik mag hem niet verder verspreiden. Als je wilt kan ik wel je naam en adres aan Leo door geven. Leo heeft beloofd dat hij dan de meest recente versie van de sleutel stuurt.
Groet,

Niko Buiten.


Gert Kremer

kan het zwammetje ook naar jou sturen?
ik heb er totaal geen verstand van.
Groeten tot morgen.
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Niko Buiten

Dag Gert,

Ik stuur je een email. Dan kunnen we wat dingen afspreken.
Groet,

Niko Buiten.


Gert Kremer

hallo,
25-12-'06 nog even een foto gemaakt van de mini zwammetjes.
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo,
Verslag van Niko
Vanmiddag heb ik je collectie ontvangen. Ik heb het zwammetje zojuist
gedetermineerd. Het is de Melige stuifzwam, Lycoperdon lividum.
Nadat ik het stuifzwammetje van beneden naar boven had doorgeknipt kon
ik de subgleba goed zien. Deze is gekamerd. Zodat het geslacht Bovist is
uitgesloten. Bovisten zijn bovendien rolrond.
Gezien het verdere voorkomen van de zwam komt dan eigenlijk alleen nog
de Melige stuifzwam in aanmerking. Zo ontbreekt boven het subgleba het
voor de Afgeplatte stuifzwam, Vasecellum pratense, kenmerkende vlies.
Het oppervlak van het vruchtlichaam had geen stekeltjes maar een melig laagje.   En aan de steelvoet zat een typerende myceliumstreng. De sporen hebben een diameter van circa 5 mu.
Binnenkort stuur ik de collectie naar je retour zodat je de gekamerde subgleba  goed kunt bestuderen. Groet, Niko Buiten.

Niko bedankt voor de snelle afhandeling en het leerzaam verslag.
Groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.