zweefvlieg zonder vlekken. Heel apart!!!

Gestart door thijsdegraaf, april 02, 2012, 20:51:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Niet zo groot. Ik moest aan een gitje denken, toen ik hem zag. Maar ik vermoed, dat er weer een is, die eigenlijk vlekken / banden hoort te hebben. Dat is me de laatste dagen al vaker overkomen. Ik kom er niet uit welke het dan zou moeten zijn.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/64148657
Zweefvlieg onbekend - Syrphidae indet. gezien op 2012-04-02 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

caliprobola

Ikzelf denk eerder aan een melanistische Episyrphus balteatus, zie ondermeer de stofstrepen over het borststuk.

thijsdegraaf

Bedankt Pieter.
Ik had alles met een dergelijk vleugeladering bekeken. Ik heb al allerlei vormen van Episyrphus balteatus gezien. Van heel donker tot geel zonder band of snor. Bij deze ging er geen lichtje bij me branden. Vooral omdat ik eergistern deze in de tuin zag.
Ik denk, dat je gelijk hebt. Komt die melanistische vorm vaker voor?

caliprobola

Zou dit niet hetzelfde exemplaar kunnen zijn?
Bij Episyrphus balteatus komt het inderdaad wel eens voor, alsook bij soorten van de genera Scaeva, Melanostoma en bepaalde Platycheirus-soorten. Wellicht ook bij andere soorten.

thijsdegraaf

Die van vandaag was veel kleiner en smaller. Nu zijn Syrphidae heel variabel wat betreft grootte. Maar deze was toch anders. Dus geef ik je gelijk met Episyrphus balteatus. Het blijft wel vreemd, dat ik in twee dagen twee van deze aparte vliegen zie.

thijsdegraaf

Ik heb er nog een foto bijgezet. Ik had er niet zo naar gekeken omdat ik hem te vaag vond. Er zijn toch lichte vlekken te zien.

javanerkelens

Vergeet niet, dat als vliegen net uitgekomen zijn (en ze komen nu massaal uit....), er heel vreemd uit kunnen zien qua kleuring.
Deze kan er na een uur of een paar uurtjes heel anders uit zien.
Ik heb vliegen er bijna geel uit zien komen met gekleurde poten en na een paar uur, ziet het vliegje er bijna zwart uit en valt er geen kleur meer te bekennen.
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Dat zou er mee te maken kunnen hebben. Ik vind ze anders dan de gewoon donkere vormen, die je tegenkomt.

han.endt

Parasyrphus punctulatus, vrouwtje. Deze donkere vorm komt regelmatig voor.

thijsdegraaf

thijsdegraaf

Ja,bedankt voor de hulp Pieter. Ik had achteraf gezien, die laatste foto er meteen bij moeten plaatsen.