Hoofdmenu

2 Scholeksterringen

Gestart door Ted van der Knaap, april 01, 2012, 22:53:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vandaag in de buurt van Oudeschild (Texel) 'n grote groep Scholeksters op 'n kluitje.

Op de foto's 2 geringde ex. bij elkaar.

Beide lijken ze een rode ring om de li-tibia te hebben en om de li-tarsus 1ex. met rode ring met witte letter K en de ander een rode ring met daaroverheen een (gescheurde?) witte ring en die heeft om de re-tibia een zichtbare alu-ring.

Heeft het zin om deze te melden? (evt. bij Bruno Ens?)




Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/64125446
Scholekster - Haematopus ostralegus gezien op 2012-04-01 Texel (gemeente)
Foto's:











groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

Beste Ted,

Gisteravond heb ik (deels samen met Jeroen) gekeken naar de foto's, maar volgens mij is er niet iets van te maken.

Er staat een adulte Scholekster op de foto's met:
* links boven een rode kleurring en links onder een -vermoedelijk- sterk gesleten rode ring met een witte inscriptie.
* rechts boven de metalen ring en rechts onder niets.

En er staat een adulte Scholekster op de foto's met 1 poot zichtbaar, m.i. de linkerpoot:
* boven een rode kleuring en onder een rode ring met witte incriptie met 'K'.

M.i. dus niet te herleiden tot een individu.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Mark Zevenbergen

Lijkt me eerder een sterk gesleten witte ring die OVER de rode ring heen is gezakt..

groet Mark

Klaas van Dijk

hoi Mark,

Opnieuw nog eens even gekeken en dat zou ook nog wel eens kunnen.

Ik heb in een behoorlijk ver verleden wel eens wat van die gekleurringde Scholeksters van Texel (want dit zal vast wel een locale Texelse broedvogel zijn, gezien de tijd van het jaar) en het begint me nu wat te dagen dat die ook wel eens twee kleurringen op één positie kunnen hebben. Zie http://wadertrack.nl/default2.asp?tab2=stex (gaat over de kleurringcombinaties die op Texel worden gebruikt).

Groetjes, Klaas

Ted van der Knaap

#4
Ik heb ook nog even zitten pluizen maar dan over die "K"-ring en kwam via Sovon hierop:

Bij methode 2 wordt de code op de volgende manier genoteerd: eerst een code voor het been waar de kleurring omzit (L of R), vervolgens de kleur van de ring met de letter (White, Yellow, Red, Green, Orange,) de letter op de ring (A, B, C, E, H, J, K, L, N, P, Q, S, T, Y, Z) en als laatste de kleur van de onderste ring (White, Yellow, Red, Green, Orange, Black).
Figuur 9. Tekening van de twee manieren waarop Scholeksters op Texel individueel worden gemarkeerd.
Links methode 1; rechts methode 2.


onder de "K" moet dus nog een smalle ring zitten, helaas is die op de foto's niet (goed) te zien.
LRK? (?=kleur smalle ring) had het dan geweest!


edit:
Methode 2: Om of de linker of de rechter tarsus een kleurcodering met inscriptie
met daaronder een smalle kleurring (Figuur 9).
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)