Verbaasde me vanmiddag over ´t grote aantal van deze:

Gestart door Kiewiet, april 01, 2012, 21:34:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kiewiet

Weet iemand welke 'voorjaars'soort dit is? De hoed is mooi rond kastanjebruin, ze stonden in de duinen op Ameland.

doorsnede 3-4cm.
Met vr groet, Theo.

loest

 
Theo,

Heb je ook een foto van de bovenkant?
Ik denk dat het de Zwartbruine vlekplaat -Panaeolus ater zou kunnen zijn, en die moet met de  :micro:  worden gecontroleerd.
Groet, Loes

Kiewiet

#2
Ja.

Dan moet 't 'm even ophalen, heb 'm laten liggen.
Wat ga ik zien onder de microscoop, als 't inderdaad deze vlekplaat is?
Met vr groet, Theo.

Melchior van Tweel

Ik denk ook aan een vlekplaat, maar durf er zo geen soortnaam aan te geven
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

loest

 
Theo,
Heb je ervaring met microscopie/determinatie van paddenstoelen?

Groet, Loes

Kiewiet

#5
Helaas niet.:-[

Soms probeer ik 't weer eens, doch met alleen foto's kom je niet altijd even ver. :-\
Een hele lijst soortenfoto's heb ik nog staan, waar ik weinig mee kan.

Ga ik toch de voorkeur aan nachtvlinders geven?... :-X


Gelukkig kon ik deze nog onder Vlekplaat species plaatsen.:)

Deze inktzwam had ik er 1 van. Is deze wel op soort te krijgen met deze foto?
Met vr groet, Theo.

ratje

Citaat van: Theo Kiewiet op april 02, 2012, 21:19:41 PM
Ga ik toch de voorkeur aan nachtvlinders geven?... :-X
Welnee, paddestoelen zijn ook leuk en vaak in een ander seizoen als nachtvlinders. Ik kijk ook regelmatig naar nachtvlinders in de warme maanden. Valt best te combineren  ;D :duim:

Kiewiet

#7
Citaat van: ratje op april 02, 2012, 21:42:49 PM
Citaat van: Theo Kiewiet op april 02, 2012, 21:19:41 PM
Ga ik toch de voorkeur aan nachtvlinders geven?... :-X
Welnee, paddestoelen zijn ook leuk en vaak in een ander seizoen als nachtvlinders. Ik kijk ook regelmatig naar nachtvlinders in de warme maanden. Valt best te combineren  ;D :duim:

Ja Hannie, je hebt gelijk, het valt te combineren, meer tijd kunnen vrijmaken, dat gaat misschien lukken na of in de zomer?
Maar nou weet ik die 'inktzwam' nog niet... geeen inktzwam wellicht?
Met vr groet, Theo.

xenion

Je Inktzwam is waarschijnlijk een (Geringde) Vlekplaat.
Groeten,
Martin

loest

 
Theo,

Om je vast een beetje voor te bereiden raad ik je aan het Basisboek Paddenstoelen van Nico Dam, Thom Kuyper en Marjo Dam aan te schaffen.  Het maakt je vertrouwd met de terminologie en het leert je ook (zonder microscoop) hoe je thuis met vers materiaal en een determinatiesleutel kunt bepalen tot welk geslacht een paddenstoel behoort. En je daarbij ook nog met een sleutel tot 500 soorten brengt.

Voor onderweg is er De grote paddenstoelengids van Ewald Gerhardt, uitgeverij Tirion
En mocht je daarna met de microscoop aan de slag gaan: In deze gids staan wat pagina's met een paar mycroscopische kenmerken en wat uitleg van vaktermen.

Lid worden van de NMV, de Mycologische vereniging kost € 25.- per jaar. Zie www.mycologen.nl , de site is recentelijk opgenomen in www.allesoverpaddenstoelen.nl
Groet, Loes