Hoofdmenu

wants?

Gestart door Schoppers, juli 11, 2005, 19:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Schoppers

Weet iemand wat dit voor een wants is?

http://www.naturepix.nl/forum/wants.jpg

ter info, misschien helpt het:
Het biotoop waar deze wants in zat was struikheide met lage boompjes.

gardensafari

Sorry, zo'n rode heb ik nog nooit gezien. Hij staat ook niet in mijn boekjes en ik vond hem ook niet op de wantsensite van coleoptera.de.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Schoppers

mmmm :huh:  jammer.
Weet iemand anders wat het dan wel is???
Wordt wel lastig want als zelfs hans het niet weet

Stippen

Ik stuur het een e-mailadres van Hannes Guenther in en PM, weet niet of de Dr. wil of ik zijn adres op een publiek forum zet namelijk.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Schoppers

Nogmaals dank!!!
Nee mail adressen moet je zeker niet openbaar op een forum zetten vanwege als die spam figuren.
Heb een mail gestuurd.
Ben benieuwt!!!

Stippen

#5

CiteerIk stuur het een e-mailadres van Hannes Guenther in een PM, weet niet of de Dr. wil of ik zijn adres op een publiek forum zet namelijk.

En volgende keer probeer ik fautloos nederlands te schreiven.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Schoppers

#6
Het wordt interresant, zelfs hij weet niet precies wat voor wants het is.

Citeer
Hallo Eelke!
Ich bin etwas ratlos wegen der Farbe. So etwas gibt es bei Wanzen eigentlich nicht. Wann ist das Bild gemacht? Manche Wanzen färben sich ja im Winter um.
Nach der Körperform könnte es eine Pentatomide sein, Unterfamilie Asopinae und da käme Troilus luridus in Frage. Am besten wäre es, wenn Du das Tier noch hättest, dann könnte ich es einwandfrei bestimmen. Sehr sehr interessant.
Viele Grüße
Hannes

Ik heb nog wat extra info en foto's toegestuurd.

gardensafari

Ja, een zeer leuke vondst dus! In ieder geval ben ik blij dat hij er ook zomaar niet uitkomt  :)
Een nieuwe soort kan het haast niet zijn, omdat hij alle Europese soorten wel zal kennen, of het moet import zijn.  Dus waarschijnlijk een 'gewone' soort in een hoogstmerkwaardige kleurstelling? Interessant, hoogst interessant.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

laatvlieger

Hou je ons wel op de hoogte! Dit soort dingen zijn altijd interessant. En waarom zou het geen nieuwe soort kunnen zijn? Zoveel mensen kijken niet naar insekten en als ze er al naar kijken en niet meteen weten wat voor soort het is dan laat men het daar maar bij. Dat betekent dat een soort maar net verzameld moet worden om ontdekt te worden. Er zijn altijd nog leuke dingen in Nederland te ontdekken, zelfs nieuwe soorten.

De kans dat het een kleurmutatie betreft is natuurlijk groter maar toch...  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Schoppers

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte.
Ik kreeg net weer een mailtje binnen.
En hij is er uit!!!
Het is een Troilus luridus

Citeer
Hallo Eelke,
die neuen Bilder sind besser für die Identifizierung. Es ist wirklich Troilus luridus, eine Pentatomidae der Unterfamilie Asopinae. Das Tier ist braun, wenn es ausgereift ist, offensichtlich ist Dein Exemplar ganz frisch geschlüpft und das Chitin ist noch nicht hart und noch nicht ausgefärbt.
Danke für die neuen Bilder
Gruß Hannes

Dit exemplaar was dus nog niet echt volwassen.
Het oudere beesje ziet er mooi uit.
Zie foto's van Hans A. http://www.waarneming.nl/soort.php?id=8499&werkgroep=O

Allen nog bedankt voor de moeite die jullie hebben genomen!!

han.endt

Het is in ieder geval een schitterende determinerende foto! Nu nog de verwante soorten net na de vervelling.........

Han.