Hoofdmenu

ozonium

Gestart door rchmo, december 21, 2006, 11:23:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Vandaag op mijn openhaard houtblokken in de tuin bijgaande stekeltjes gevonden. Als ik het goed begrijp van andere postings moet dit ozonium zijn. Het schijnt iets te maken te hebben met inktzwammen. Is het eeh genus met verschillende soorten? Of is het een bepaald stadium van inktzwammen (of het mycelium van inktzwammen)? Komen hier later ook nog echte paddestoelen uit. Kennelijk op hout (volgens mij in dit geval beuk). Weet iemand meer van ozonium en of we het kunnen (moeten) melden?


Rob Oudejans






Niko Buiten

Ozonium is luchtmycelium dat door enkele inktzwammen (Coprinus), waaronder de Grote viltinktzwam, gevormd wordt. De functie ervan is niet duidelijk. Ik vind het ozonium vaak zonder vruchtlichamen, hoewel die wel gevormd kunnen worden. De meeste inktzwammen vormen geen ozonium. Ik doe niks met ozonium.

Verdere informatie is te vinden in de onovertroffen meesterwerken 'Basisboek Paddenstoelen' (blz. 31) en 'Paddestoelenencyclopedie' (blz. 25-6).
Groet,

Niko Buiten.


rchmo

Niko,

Bedankt. Ook de tip naar het basispunt. Prima. Had daar helemaal niet aan gedacht.
Ozonium blijft toch een zeer fascinerende struktuur, zo opvallend en goed zichtbaar. Heeft ook wel weer wat weg van een onvertakt sparrenveertje.


Rob Oudejans