Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD)

Gestart door Botervlieg, maart 26, 2012, 09:51:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Een nieuw board over natuurgebieden waar per natuurgebied over allerlei onderwerpen gesproken kan worden.

Ik maak bij deze een beginnetje, maar als je zelf ook vragen/opmerkingen hebt over dit gebied, reageer gerust in dit topic.

Ik ga regelmatig naar de AWD. Ik start dan meestal bij Zandvoortselaan. Meestal loop ik de groene route, omdat ik dat een hele leuke route vind waar altijd veel te beleven is.

Vorige week ben ik een keer de andere kant op gelopen. Gelijk bij de ingang, nog voor het water, naar rechts.
Tot aan de duizendmeterweg en toen langs de andere kant van het afgesloten gebied weer terug.

Wie weet er nog andere leuke plekjes/routes vanaf zandvoortselaan? Tot ongeveer 8km-10km

Groetjes, Marleen

DuDe

Hoi Marleen,

Ik kom vrijwel wekelijks in de AWD. Meestal volg ik dan juist geen wandelroutes (waar het toch wat drukker is), maar struin ik langs de wildpaadjes. Dat je mag struinen vind ik één van de grote voordelen van de AWD.
Ingang Zandvoort heeft als nadeel, wanneer je niet teveel km.'s wilt lopen, dat de keuze wat beperkt is. Aan de westkant heb je immers alleen het pad langs het kanaal. Ik stel dan ook voor geen rondje te lopen vanaf Zanvoort, maar elders te beginnen...
Kies liever een andere ingang (Ruigenhoek, de Zilk of Panneland) en wandel vervolgens naar ingang Zandvoort. Er zijn dan keuzes zat. Er bestaat een hele goede wandelkaart voor de AWD, voor het geval je bang bent de weg kwijt te raken (maar die ken je vast wel). Bus 90 stopt bij elk van deze ingangen.
Als je vanuit het zuiden start loop je via open gebied met struikjes en varens, via het water in het infiltratiegebied naar de naaldbomen bij Zandvoort. Op één wandeltocht zie je dan met gemak tientallen soorten vogels door het verschil in habitats.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Botervlieg

Hallo Axel,

Ja, je mag inderdaad struinen en dat doe ik ook vaak. Maar wel vanaf de route op allerlei leuke plekken ga ik het pad af. Om daarna weer het pad op te zoeken en verder te gaan. Ik heb al heel veel gevonden.

De andere ingangen zijn voor mij wel een probleem. Bus 90 rijdt maar 1x per uur, wat best onhandig is. Heen kun je dat wel plannen, maar terug... een uur wachten is niet fijn. Vanaf zandvoortselaan gaat de bus elk kwartier en die stopt ook bij mij voor de deur. Van andere ingang naar zandvoortselaan lopen, kan inderdaad wel. Dat is een goed idee van je.

De wandelkaart heb ik en met obsmapp en gps weet ik goed waar ik ben.

Bedankt voor je tip. Misschien kunnen we eens samen lopen als je wilt.

Wat betreft de drukte. Ik start meestal heel vroeg (tussen 7u en 8u) dus als ik weg ga begint de drukte meestal pas.

Groetjes, Marleen