(14) Papierzwammetje ?

Gestart door leo custers, december 20, 2006, 20:43:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo custers

Ik heb het ook alleen bij deze 6 stronken gezien en niet op andere plekken in het bos. Ik zelf denk aan Glazige Buisjeszwam, maar die komen alleen op loofbomen voor.  foto 1
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

wim veraghtert

Zeker geen papierzwammetje, maar wat dan wel????
admin nachtvlinders waarnemingen.be

leo custers

Ze zitten algemeen op gewone dennenstronken Gefotografeerd 14-12-06
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Corryabbink

#5
Leo deze ken ik niet. Doet me op de een of andere manier denken aan een aderzwam(Phlebia) of Spekzwoerdzwam(Merulius) iets in die richting. Daar zijn er een paar die op naaldhout groeien zoals de Hoornachtige aderzwam(Phlebia cornea) maar daarvan heb ik geen enkele afbeelding ooit gezien. Het kan trouwens wel een hele andere soort zijn. Als je er nog eens komt maak dan een paar nieuwe opnamen.
Niet alleen van de randen maar ook van het middendeel. Ruiken en kijken of deze verkleurt als je eraan komt. Ik ben benieuwd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

leo custers

Corry hier nog enkele gegevens.
Reuk Zwamachtig,als ik het losmaak met een mes, is het een dun vlies 1/2 mm,wat niet plakkerig is. Verkleuing na 7 uren iets geler. Hier nog enkele afbeeldingen. Groeten Leo. foto 1
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Corryabbink

#17
Dag Leo,

Dit zijn van die soorten die je zou moeten opsturen naar een deskundige. Hierbij denk ik nog altijd richting Phlebia en mogelijk betreft het inderdaad de Hoornachtige aderzwam(Phlebia cornea). Daarvan ben ik geenszins zeker. De Phlebiasoorten op naaldhout ken ik niet zoals zoveel andere korstzwammen.  Mocht je iemand weten die de soort zou kunnen determineren dan zou dat prachtig zijn.

Het kan natuurlijk ook dat een forumbezoeker de soort herkent. Tot dan is het voor mij ook afwachten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

100% zeker ben ik niet, maar de laatste fotoreeks doet me erg denken aan Phlebiopsis gigantea. Typische naaldhoutsoort.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

#19
Citeer100% zeker ben ik niet, maar de laatste fotoreeks doet me erg denken aan Phlebiopsis gigantea. Typische naaldhoutsoort.
Wim daar had ik ook al naar gekeken maar ben ook daar niet zeker van. Van oorsprong ook een Phlebiasoort. Moeilijk om het zo van een foto te zeggen. Het komt er eigenlijk op neer dat zo'n soort onder de mic. zou moeten om zeker te zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

Citeer
Citeer100% zeker ben ik niet, maar de laatste fotoreeks doet me erg denken aan Phlebiopsis gigantea. Typische naaldhoutsoort.
Wim daar had ik ook al naar gekeken maar ben ook daar niet zeker van. Van oorsprong ook een Phlebiasoort. Moeilijk om het zo van een foto te zeggen. Het komt er eigenlijk op neer dat zo'n soort onder de mic. zou moeten om zeker te zijn.
Dat moet je onder een microscoop maar eens proberen te bekijken.
Nu het winter wordt, start ik (schuchter) met die witte korstzwammen.
Phlebia en Peniophora-soorten zijn ideaal om tientallen dekglaasjes op te breken. Je kan van zoiets erg moeilijk een pletpreparaatje maken. Lastigaards!
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

#21
Dag Wim,
Dat zijn ook lastige soorten om te bekijken. Meestal begin ik met de sporen en dat geeft wel eens een dusdanig resultaat dat er verder niet meer gekeken hoeft te worden. In dit geval zou dat al soulaas hebben geboden daar de ene soort gladde sporen heeft.
Indien nodig plet ik iets tussen 2 objectiefglaasjes door er langduring op te timmeren/kloppen, daarna maak ik een preparaat van de geplette massa. Daarbij gebruik ik dan pas het dekglaasje. Een objectiefglaasje is veel sterker maar wel omslachtiger. Soms is het preparaat direkt goed en zie ik wat ik wil zien maar andere keren mislukt het me volkomen en ben ik een avond kwijt zonder resultaat. Het blijven lastige soorten die korstzwammen.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#22
Wim,
Gisteren heb ik me weer eens verdiept in deze soort. Ik ben het met je eens het moet welhaast de Denneharszwam(Phlebiopsis gigantea zijn).
Het gekke is dat ik al een jaar op zoek ben naar deze soort die bij mij in een oud verslag staat als "Kaarsvetzwam(Peniophera gigantea)". Toen ik de oude benaming las viel het kwartje. Deze lijkt inderdaad "de Kaarsvetzwam" te zijn. Jammer dat die naam niet meer gebruikt wordt.  De iedere keer veranderende nomenclatuur bracht me constant in verwarring naar welke soort ik nu eigenlijk op zoek was. Phlebiopsis gigantea is dus van Peniophera naar Phlebia naar de huidige naam gegaan.
Hoewel ik de soort er op de foto's veel wrattiger uit vind zien dan ik verwacht had denk ik toch dat deze voorrang heeft bij de Hoornachtige aderzwam(Phlebia cornea) aangezien de laatste veel zeldzamer is. Bovendien kwam de zwam volgens Leo massaal voor. Verder kan ik in de literatuur macroscopisch bezien bijna of in ieder geval geen doorslaggevende verschilpunten vinden.
Net als jij ga ik dus ook voor de Denneharszwam(Phlebiopsis gigantea)
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"