Update Egle: 8 nieuwe soorten voor Nederland

Gestart door javanerkelens, maart 26, 2012, 13:28:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Het lijkt mij bijna een record  ;D
Ik voeg hieronder de foto's toe van de genitaliën en allen zijn bevestigd door Verner Michelsen
Nu alleen nog Egle brevicornis....... :D
En alvast een compliment voor iedereen die aan dit resultaat heeft meegeholpen met vangen!!!!!!!!!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Menko Vlaardingerbroek

Indrukwekkend. Acht nieuwe soorten in één keer: dat gebeurt bij libellen of vogels nooit.

Voor de leken onder ons: wat zien we precies op de foto? Genitaliën van het mannetje, het vrouwtje, of beide?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

blaauw7

Fantastisch Joke!!! gefeliciteerd. Ik heb nog een buisje met een groot aantal Egle van de vorige week staan. wellicht dat daar  brevicornis bij zit. Ik stuur ze vanavond op.
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

CiteerVoor de leken onder ons: wat zien we precies op de foto? Genitaliën van het mannetje, het vrouwtje, of beide?
Allen genitaliën van de mannetjes!
En voor Dick.....je Egle minuta van je laatste zending, bleken Egle suwai te zijn, dus als je dat even wilt veranderen in je administratie!
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

Leuk joke! Mag ik de fotos toevoegen bij de soortinfo? Heb je misschien ook info over de vindplaatsen van de soorten?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Ik zal je even mailen, want het lijkt mij handiger als je de foto's van de genitaliën apart krijgt en dan zal ik meteen even de vindplaatsen doormailen.
Kan effe duren, wordt waarschijnlijk vanavond...
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Geweldig Joke  :duim:  Leuk dat er nog zoveel te ontdekken valt  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Ik heb trouwens ook nog een nieuwe Lonchaeidae: Chaetolonchaea pallipennis. Op dit moment 99% zeker :) http://waarneming.nl/waarneming/view/53873428
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Zou ik toch even een aparte topic van maken Niels, dat is het zeker waard (Lonchaeidae, ook zo'n groepje vliegen die men vaak over het hoofd ziet)
Ook gefeliciteerd!!!
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#9
Beiden gefeliciteerd.  :)
Is er geen journalist op waarneming, die een stukje in de krant kan plaatsen? Zoals hier.

Wouter van der Ham

Vele hier vinden het natuurlijk leuk, maar ik denk niet dat alle Nederlanders steeds weer zitten te wachten op een artikel over dat er wéér een nieuwe vliegen soort is ontdekt.. ;)
Maar, Gefeliciteerd!  :duim:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

thijsdegraaf

Nee, maar ik zie zelden een goed artikel over onderzoek naar insecten in mijn volkskrant. De meeste mensen hebben geen flauw van wat er allemaal rondvliegt.  :)
Laat verder maar zitten hoor, anders dwalen we af van dit onderwerp. Nogmaals heel erg goed.

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Ja.....Jonas had mij al gemaild over de Egle gevonden in Nederland en is nu ook druk aan het vangen, want volgens mij moeten er in België ook veel nieuwe soorten te vinden zijn........dus ik verwacht daar ook meer resultaten binnenkort!!!
Leuk hè....
Groet,
Joke (van Erkelens)

JonasM

Citaat van: javanerkelens op april 06, 2012, 22:37:03 PM
Ja.....Jonas had mij al gemaild over de Egle gevonden in Nederland en is nu ook druk aan het vangen, want volgens mij moeten er in België ook veel nieuwe soorten te vinden zijn........dus ik verwacht daar ook meer resultaten binnenkort!!!
Leuk hè....
Hier voorlopig 3 ;-) Publicatietje op komst ;-)

jan wind

Joke een super prestatie en bedankt voor je inspiratie en hulp.
met vriendelijke groet,
Jan & Mariëtte
https://www.diptera-in-beeld.nl
(info over 99 families en 1200 soorten vliegen en muggen)

jan wind

Er staan nog maar 6 Egle soorten op de waarneming soortenlijst. Kan dit al uitgebreid/ aangepast worden?
met vriendelijke groet,
Jan & Mariëtte
https://www.diptera-in-beeld.nl
(info over 99 families en 1200 soorten vliegen en muggen)