variabele voorjaar?

Gestart door arnoniehof, maart 25, 2012, 20:33:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63913710
Nachtvlinder onbekend - Lepidoptera indet. gezien op 2012-03-24 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:


bij voorbaat dank arno niehof
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

caliprobola

Ik zou denken aan een weinig getekende populierenvoorjaarsuil, je ziet ook duidelijk geveerde antennes.

Martin Scheper

Hoi Pieter,

Heb je de kleine voorjaarsuil (Orthosia cruda) ook overwogen? De grootte van de vlinder is vanaf foto lastig in te schatten, maar van de vleugeltekening is alleen de niervlek goed te onderscheiden (en die lijkt naar verhouding vrij klein te zijn) en ringvlek en golflijn (met eventueel vlekjes er langs) zijn nauwelijks te zien. Een en ander past doorgaans goed bij O. cruda. 
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

caliprobola

Vorm deed me wat meer aan een populeti denken, een wat grotere soort en je heb wel behoorlijk ongetekende kleurvormen van die soort, ik fotografeerde nog zo één dit weekend, zie hieronder. Maar ik sluit een cruda niet helemaal uit, zeker als het diertje door de flits grijzer overkomt dan in werkelijkheid. Daarenboven is cruda zeker ook een "variabele" voorjaarsuil in grondkleur, heb ik dit weekend zeker ook kunnen vaststellen... http://waarnemingen.be/waarneming/view/63887948



Yeronimo

Hij was niet zo klein als een kleine voorjaarsuil, hij was inderdaad het formaat van een populierenvoorjaarsuil.
Verder, wat een hoop nachtvlinders in je vlinderval zeg Pieter :rolleye:!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

arnoniehof

Zal ik deze dan eerst even op onzekere variabele invoeren?
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

caliprobola

Nee, want een variabele is het volgens mij niet. Mijn voorkeur gaat naar populierenvoorjaarsuil maar ik sluit een kleine voorjaarsuil niet uit.

@Jeroen: de dag nadien "slechts" 375 cruda's....

arnoniehof

Heb het inmiddels aangepast, nog wel op onzeker, maar een kleine was het volgens mij
niet, aangezien dezelfde grootte had als een var. voorjaarsuil
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Martin Scheper

Natuurlijk heeft O. cruda meestal een lichtbruine / beige grondkleur, maar soms kunnen ze ook wel eens wat grijzer zijn, zie bijgevoegde foto. Vandaar dat ik O. cruda even onder de aandacht bracht. De vlinder op de foto van Arno heeft weinig tekening, dus je moet O. cruda wel uit kunnen sluiten alvorens de vlinder te benoemen als O. populeti. Maar als Arno en Jeroen zeker zijn over het formaat .....

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

wim veraghtert

Op de foto van Arno lijkt het een grijs beestje te zijn. Zo grijs ken ik cruda's niet...
Voor mij ook een populeti.


mvg
admin nachtvlinders waarnemingen.be