Rouwkwik

Gestart door Stijn E., maart 25, 2012, 20:13:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Vandaag in de Eempolders een donkere kwikstaart. Ik twijfelde in het veld al over Rouwkwik, maar de foto's bieden mij niet veel meer duidelijkheid. De stuit en flanken zien er OK uit, maar de vraag is of de mantel donker genoeg is. Iemand die er iets zinnigs over durft te zeggen? Bvd!




NB. Foto's zijn, behalve gecropt, onbewerkt
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Hoewel de stuit niet pikzwart is of lijkt (veren niet glad waardoor het wat lastig te beoordelen is) maar toch zeer donker, zijn ook de flanken erg donker en de onderzijde niet puur wit maar wat grijs gevlekt. In het artikel in Dutch Birding (vol. 32, no. 4, 2010) noemen Adriaens et al. dergelijke vogels met donkerder grijze rug dan normale alba (ook adult-type vogels) Rouwkwikstaart. De leeftijd is hier niet zeker vast te stellen aangezien de grote dekveren niet zichtbaar zijn maar de handpennen lijken zwart (de toppen ervan piepen op foto 1 juist onder de tertials uit) wat duidt op adult.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Dank voor je reactie, Frank. Als ik je goed begrijp mogen we deze vogel dus Rouwkwikstaart noemen. Ik zal de waarneming aanpassen.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Theovanv

Is de rug niet veel te licht voor een Rouwkwikstaart en het verschil met de zwarte kop te groot? Ik heb veel donkerder beesten als hybride bestempeld zien worden.
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Theo,


Frank verwoordt het juist en het artikel van Adriaens is zeer lezenswaardig. Het laat je in ieder geval kijken naar andere kenmerken dan de mantel alleen. Ik denk dat ik dergelijke vogels vóór het artikel ook nog (te) vaak uitmaakte voor hybride of donkere alba.
groet,
Redmar

Theovanv

Citaat van: redmar_woudstra op maart 26, 2012, 17:02:24 PM
Theo,


Frank verwoordt het juist en het artikel van Adriaens is zeer lezenswaardig. Het laat je in ieder geval kijken naar andere kenmerken dan de mantel alleen. Ik denk dat ik dergelijke vogels vóór het artikel ook nog (te) vaak uitmaakte voor hybride of donkere alba.
Ok, ik geloof het meteen, maar was wel verbaasd.
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Ik ook, maar ik ga eigenlijk vooral voor die overduidelijke vogels, zoals deze:  http://waarneming.nl/waarneming/view/3701572
groet,
Redmar

Theovanv

Citaat van: redmar_woudstra op maart 26, 2012, 17:34:22 PM
Ik ook, maar ik ga eigenlijk vooral voor die overduidelijke vogels, zoals deze:  http://waarneming.nl/waarneming/view/3701572
Ja, die zijn prettiger ;)
Theo van Veenendaal

frankneijts

#8
Ook Adriaens et al. geven voorbeelden van ogenschijnlijk donkerder kwikstaarten die echter o.a. een lichtere stuit en flanken hebben en/of een meer gestreepte dan gevlekte rug. Bij hun onderzoek vonden ze geen zekere Rouwkwikstaarten die dergelijke kenmerken vertoonden en daarom worden zulke vogels 'witte kwikstaart alba/yarrellii' genoemd. Of dat dan donkerder alba of hybriden zijn wordt verder in het midden gelaten omdat het uiterst moeilijk (quasi-onmogelijk) is om hybriden te als zodanig te herkennen. Zoals Redmar al zegt is het artikel zeer lezenswaardig en, zeker als je de foto's wat oppervlakkig bekijkt zonder eerst de tekst te lezen, ook verrassend.
N.B. Overigens blijf ik het wat problematisch vinden dat bij de ID van dergelijke 'twijfelkwikken' toch weer wat arbitraire zaken een belangrijke rol spelen. Het gaat namelijk niet zozeer om duidelijke streepjes of vlekjes die er wèl of niet mogen zijn maar vooral om de beoordeling van grijswaarden van bepaalde lichaamsdelen. Behalve dat zoiets ondanks de hulp van een tabel (Kodak-grijswaarden) een tikje persoonlijk kan zijn, zijn die grijze waarden erg onderhevig aan de lichtval, camera-instellingen en/of houding van de vogel. Zie bijv. bijgaand plaatje waar 1 en dezelfde vogel als een soort kameleon van grijswaarden verandert....... Dergelijke vogels zou je feitelijk vanuit diverse hoeken moeten fotograferen vóórdat je een gefundeerd oordeel over de ID kunt vellen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Kijk, bij meeuwen in DB haak ik keihard af, maar dit soort artikelen vind ik erg leuk. Ook het artikel van bijv. witkop/geelgors vond ik zeer interessant. Ietsje beter te behappen ook dan al dat geneuzel over P9, mirrors etc. over meeuwen.


Theo, lid van DB? Anders kan je losse nummers bestellen. Dit is een van de leuke, dergelijke artikelen zijn erg handig en goed voor in het veld!
groet,
Redmar

adriaens

De stuitveren bij de vogel van Stijn lijken me toch wel grijs (je moet kijken naar de veren ter hoogte van de middelste tertial). Ze zijn ietsje opgezet waardoor de donkere grondkleur wat naar voren komt, maar ze vormen zeker geen zwarte stuit.
Ook de flankveren zijn opgezet wat het moeilijk maakt om de kleur ervan te beoordelen.
De buik lijkt dan weer wel vuilgrijs, wat minder goed past op alba, maar verder zie ik niet meteen reden om er een Rouwkwik van te maken?

Als het artikel zou suggereren dat dergelijke vogels Rouwkwikken zijn, dan hebben we het ergens niet helemaal goed uitgelegd, vrees ik...

Stijn E.

Sorry voor mijn late reactie. Ik was erg benieuwd wat o.a. Frank hierop te zeggen had, maar nu er al een aantal dagen niet is gereageerd doorbreek ik de stilte maar even. Dat het een interessante en leerzame vogel is, dat lijkt me duidelijk. Ik had me voorheen nooit verdiept in Rouwkwikken en durf er nu dus ook niets zinnigs over te zeggen. Nu helpt het natuurlijk niet veel als deze discussie af zou lopen met een deel van de mensen dat beweert dat we met een yarrellii te doen hebben terwijl een ander deel beweert dat het 'slechts' een donkere alba is. Wellicht wordt gevonden dat er nog bar weinig over te zeggen valt, maar het lijkt mij zonde de determinatie van dit beest hierbij te laten. Mochten we er met deze foto's écht niet uitkomen, dan hoor ik dat graag. Dan lijkt het me handig de waarneming weer op 'alba/yarrelli' te zetten, i.p.v. op Rouwkwik.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Sory Stijn maar nog effe geduld, ik kom er beslist op terug.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Geen probleem Frank, voorlopig vergaan die foto's niet. Take your time!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog