Krombek of Bonte ?

Gestart door Kees de Jager, maart 25, 2012, 11:53:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kees de Jager

Deze kwam ik gisteren tegen; bij waarneming al twijfel tussen Krombek of Bonte.
Diverse foto's kunnen maken, maar doordat ik daarna nog 3 andere zag die duidelijk Bonte waren, deze als Bonte afgedaan.

Bij bekijken van de foto's komt de twijfel weer boven.

Hoor graag jullie mening.

Mvg,
Kees

Certhia

#1
Euh, eng ding.
Eerste wat er hier in me opkomt op mn werk is Steltstrandloper met die rare lange snavel.
Heb je meer foto's? Edit: Bij voorkeur eentje waar de poten goed op staan.


Edit: En waar en wanneer heb je deze foto's gemaakt.

Marc

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Vincent Hart

Klein beetje deja vu naar http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=165779.0. Als dat al een krombek was ...
Overigens zou krombek ook een strakke maartsoort zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Albert de Jong

Ik zie schone flanken en dat is niet goed voor een Stelt, herinner ik me van de vorige discussie.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Thijs Fijen

Zeker een strakke maandsoort, maar heeft een 2e kj krombek zulke donkere centra op de dekveren (in plaats van een ankertje) en donkere tertials? Ook lijken de onderstaartdekveren gestreept, of misschien iets donkerder.. Maar eigenlijk zijn de foto's net niet toereikend voor een zekere conclusie.
Thijs Fijen

Erwin Goutbeek

Kan iemand de diepte van het water op dat plekje even meten? Dan weet je het. ;)

Erwin

Certhia

Ja die flankjes lijken idd niet echt "schmutzig". Maar ik vind die snavel lang niet zo krom als bij de vogel uit die andere discussie.




Kees de Jager

Allen,

bij deze nog een paar plaatjes.
Stelt lijkt mij uitgesloten gezien de beperkte pootlengte (inderdaad niet te zien op eerder foto's).
Snavel lijkt me zelf iets te weinig krom voor Krombek, maar wel weer wat lang voor Bonte ...

Mochten er nog foto's van specifieke hoek nodig zijn, geef dan even aan, dan kijk ik of ik die er nog tussen heb zitten.
Foto's zijn niet super scherp, vogel zat net wat te ver en mijn 500mm niet bij de hand ....

Groet,
Kees

Yeronimo

Ook een stukje zien vliegen en dat toevallig op de foto gedaan?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Kees de Jager


Jaap Denee

Citaat van: Yeronimo op maart 26, 2012, 18:28:08 PM
Ook een stukje zien vliegen en dat toevallig op de foto gedaan?


Want?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Maarten Hotting

Ik denk, vooral door de laatst toegevoegde foto's, toch gewoon aan een Bonte Strandloper.
Groet,
Maarten

Kees de Jager

@Jaap: vliegbeeld (stuit) van Bonte en Krombek verschillen. Bij Bonte met zwarte middenstreep, bij Krombek geheel wit.

Theovanv

Op die nieuwe foto's ziet hij er toch een stuk minder spannend uit. Vind alleen de snavel wel erg lang voor Bontje. Typische Krombeksnavel.
Theo van Veenendaal

Rikstar

mee eens

Citaat van: Maarten Hotting op maart 26, 2012, 19:06:22 PM
Ik denk, vooral door de laatst toegevoegde foto's, toch gewoon aan een Bonte Strandloper.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Edwin Russer

#16
Vogel doet mij wel denken aan onderstaande discussie-vogel, gefotografeerd in Texas, iets later in het seizoen.

EDIT, aanvaard als Krombekstrandloper.


http://www.oceanwanderers.com/BSmallSHorebird.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

René van Rossum

Een Steltstrandloper is in ieder geval uitgesloten omdat de streping op z'n flanken ontbreekt...
Voor een Krombek is de snavel niet krom genoeg.

Dus lijkt het mij gewoon een Bonte Strandloper.
Was het niet zo dat de Bonte Strandloper uit Canada een langere snavel heeft...

Thijs Fijen

Citaat van: Rikstar op maart 26, 2012, 19:13:34 PM
mee eens

Citaat van: Maarten Hotting op maart 26, 2012, 19:06:22 PM
Ik denk, vooral door de laatst toegevoegde foto's, toch gewoon aan een Bonte Strandloper.
Sow.. inderdaad wat een verschil aan indruk! Volgende beter ;) . Sorry voor de commotie..
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: Theovanv op maart 26, 2012, 19:12:59 PM
Op die nieuwe foto's ziet hij er toch een stuk minder spannend uit. Vind alleen de snavel wel erg lang voor Bontje. Typische Krombeksnavel.

Er is veel variatie in de snavellengte van Bonte Strandloper, afhankelijk van de ondersoort en het geslacht, soms "bijna als van Krombekstrandloper". Zo hebben wijfjes van nominaat alpina een veel langere snavel dan mannetjes van schinzii, beide normale doortrekkers in NL. Maar dat kun je ook allemaal in de ANWB-gids vinden.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: Kees de Jager op maart 26, 2012, 19:07:48 PM
@Jaap: vliegbeeld (stuit) van Bonte en Krombek verschillen. Bij Bonte met zwarte middenstreep, bij Krombek geheel wit.


Dank je, Kees, ik weet het...  ;)  Wat ik bedoelde te zeggen is dat je met je laatste drie foto's helemaal geen vluchtfoto's meer nodig hebt om tot een juiste determinatie te komen. Zie de reacties hierboven.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Certhia

Stomme bontjes ook altijd.  ;D