Oever of water

Gestart door J&L, maart 24, 2012, 22:20:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L

Hoi Allen,

Heb ik hier een Oever of een Waterpieper?

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

J&L

#2
Hoi Jeroen,

Bedankt voor je reactie.
Admin Guus, denkt aan water.
Terwijl ik hem toch ook als Oever zie.

Weet jij het zeker?

Vincent Hart

Mij lijkt de zware streping op de mantel beter op oever te passen (om maar es een kleedkenmerk te noemen). Was dit langs de Houtribdijk, Jacob?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

J&L

Hoi Vincent,

Bedankt voor je reactie.
Ja daar was het.
Je mag hem van mij op oever zetten met een  :right:

Vincent Hart

Dat is fideel van je, maar ik ben niet overtuigd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Zware flankstreping, kleur v.d. kruin nagenoeg gelijk aan de grondkleur van de mantel; niet zuiver witte vlag buitenste staartpen: een Oeverpieper in zomerkleed met een wat wittere wenkbrauwstreep dan normaal (wellicht een fotografisch effect).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

littoralis neem ik aan?
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op maart 26, 2012, 17:44:48 PM
littoralis neem ik aan?

Avifauna van Nederland 2: "In Nederland verblijvende en doortrekkende Oeverpiepers zijn afkomstig uit Fenno-Scandinavië" = littoralis.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Citaat van: frankneijts op maart 26, 2012, 17:51:07 PM
Citaat van: Thijs Fijen op maart 26, 2012, 17:44:48 PM
littoralis neem ik aan?

Avifauna van Nederland 2: "In Nederland verblijvende en doortrekkende Oeverpiepers zijn afkomstig uit Fenno-Scandinavië" = littoralis.
Zeker, maar er wordt ook verondersteld dat littoralis niet te onderscheiden is van petrosus (althans in winterkleed). Laatst beetje gezocht en er zijn zeker wel indicaties dat het in sommige gevallen wel te doen is. Goed, petrosus is wat minder trekvogel, maar Groot Brittannië en Frankrijk zijn niet zo heel ver weg, dus een petrosus moet in Nederland gewoon kunnen opduiken!
Thijs Fijen

Marijn van Oss

In dit artikel worden inderdaad wat indicaties genoemd tussen petrosus en littoralis:  http://www.homepages.mcb.net/wormwell/Littoralis.pdf .
Maar dit soort zomerkleedjes springen er natuurlijk wel uit.
Groeten,
Marijn van Oss

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op maart 26, 2012, 19:57:08 PM
Citaat van: frankneijts op maart 26, 2012, 17:51:07 PM
Citaat van: Thijs Fijen op maart 26, 2012, 17:44:48 PM
littoralis neem ik aan?

Avifauna van Nederland 2: "In Nederland verblijvende en doortrekkende Oeverpiepers zijn afkomstig uit Fenno-Scandinavië" = littoralis.
Zeker, maar er wordt ook verondersteld dat littoralis niet te onderscheiden is van petrosus (althans in winterkleed). Laatst beetje gezocht en er zijn zeker wel indicaties dat het in sommige gevallen wel te doen is. Goed, petrosus is wat minder trekvogel, maar Groot Brittannië en Frankrijk zijn niet zo heel ver weg, dus een petrosus moet in Nederland gewoon kunnen opduiken!

Citaat van: Marijn van Oss op maart 26, 2012, 20:53:56 PM
In dit artikel worden inderdaad wat indicaties genoemd tussen petrosus en littoralis:  http://www.homepages.mcb.net/wormwell/Littoralis.pdf .
Maar dit soort zomerkleedjes springen er natuurlijk wel uit.

Punt is wel dat het hele artikel erop is toegespitst om een littoralis uit een massa petrosus te pikken (en dan nog met allerlei mitsjes en maartjes) maar andersom, en dat zou in NL het geval zijn, lijkt me praktisch onmogelijk. En ik hoop van ganser harte dat er geen malloten zijn die, met dit artikel in de hand, hier komen beweren dat ze op basis van "jizz" een petrosus Oeverpieper hebben ontdekt........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'