Gaasvliegje???

Gestart door cora, maart 24, 2012, 21:45:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort insect dit is?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63911773
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2012-03-23 Rotterdam - Groot-IJsselmonde
Foto's:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Hoi Cora,

In elk geval een Hemerobiidae, veel meer durf ik nog niet met zekerheid te zeggen - ik herken ze nog niet goed op habitus en moet dus sleutelen voor zekerheid. Is dit echt de enige/grootste/scherpste foto?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

Hallo Arp
Wat voor details moet je hebben? Ik heb nog een foto maar ook van de zijkant misschien iets vergroten op de foto?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Hoi Cora,

Een foto waarop de vleugeladering groter/scherper te zien is zou fijn zijn en een dorsale waarop te zien is of de thorax inderdaad een lichte middenstreep heeft - nu gok ik dat een beetje.

Wat me (onder andere) dwarszit bij deze is dat ik er een sterk Wesmaelius buikgevoel bij heb (nervosus??), maar met de beste wil het dwarsadertje tussen de eerste aftakking van Rs en M niet kan vinden (groen ingetekend hier).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

Hopelijk kan je hier iets mee? Verder heb ik helaas geen toevoegingen.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Hoi Cora,

Naar aanleiding van je vraag bij een andere waarneming. Deze is "even" blijven liggen  :rolleyes: Ik ben deze beesten zelf nog aan het leren en kan aan de admin-kant af en toe wel wat rechtzetten waarvan ik zeker ben (of zeker ben dat het iets niet is), maar heb zeker nog niet alle antwoorden.

Dit is, in tegenstelling tot het advies bij de waarneming, in elk geval geen Micromus. Optisch lijkt het wel wat van M. angulatus & Co weg te hebben, maar het beestje heeft duidelijk een teruglopende humerale ader. Van alles wat ik uit de foto kan halen, zal het ook geen Wesmaelius zijn (dat missende adertje), al lijkt ie wel. Net als bij de andere waarneming moet mijn advies voorlopig Hemerobius sp. zijn. Een paar soorten komen in aanmerking en ik durf ze momenteel niet van foto uit elkaar te houden en weet ook niet zeker of ik dat in de (nabije) toekomst ga durven (lastpakken zijn het)  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)