Sperwer?

Gestart door klaaf, maart 21, 2012, 07:56:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

ahjoon

Citaat van: BramtK op maart 23, 2012, 23:48:24 PM
Ik schrijf niet "bruin en gesperwerd, dus een Sperwer". In dezelfde zin en de voorafgaande zin noemde ik andere kenmerken. Die manier van zaken uit zijn verband rukken, is waar ik in mijn vorige post op doelde. Jij doet dat, Arjan. Niet ik. Beetje laaghartige manier van discussieren, vind je zelf ook niet.
Laaghartig .... :'(
En ik ruk niets uit zijn verband. Lees mijn eerste reactie (#9) nou eens goed!
Je zou meteen kunnen overwegen om jouw reactie #10 even aan te passen.... Klopt namelijk niet.


En hoe zit het met reactie #2 eigenlijk? Je reageert daar op de aanname dat een uithangende broek kenmerkend zou zijn voor Havik (iets wat inderdaad niet klopt) met -> " Die uitgespreide witte onderstaartdekveren hebben (vooral vrouwtjes) Sperwers ook. Dat is in deze tijd een signaal voor het mannetje, als je begrijpt wat ik bedoel. "
Nee, dat begrijp ik niet. Hebben vrouwtjes dat meer dan mannetjes? En welk signaal zou dat dan voor het mannetje moeten zijn?






Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Reactie 10 van mij is net zo stellig en ongenuanceerd als jou stelling dat mannetje Havik grijs is, ik zou die blauw- of staalgrijs noemen. Eerder zei ik al dat vrouw Havik meer leigrijs is, misschien moet je dat bruingrijs noemen (zie ook post 13). Zou ik iemand aanraden om alleen op rugkleur te determineren, nee natuurlijk niet, dat heb ik ook niet gezegd. Dus bedankt voor de tips, maar lees zelf vooral ook goed, Arjan.


Het signaal voor het mannetje is natuurlijk dat een vrouwtje met uithangende osdveren er wel zin in heeft. Dat was natuurlijk niet heel duidelijk beschreven, maar ik wist toen nog niet dat ik nog en pagina lang door jullie op elk woord zou worden aangesproken. Ik schreef al dat ik het eens was met vrouw.


Dat er nevenschikkende argumenten zijn voor Sperwer, dat hoef je me niet te vertellen. Die hebben we beide genoemd.


In mijn ogen voer jij deze discussie niet kies. Daar worden we het natuurlijk niet over eens, maar daar kan iedereen die het interesseert zich zelf een beeld over vormen.


Ondertussen lees ik niets over het resultaat van de quiz. Ik verwachtte eigenlijk een compliment. Ik vraag me ook af hoe de reacties geweest waren, als ik minder vogels goed had gehad. Beetje gek he, mij op die manier uitdagen en er dan niet op terugkomen. :)

Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op maart 24, 2012, 11:07:00 AM
Het signaal voor het mannetje is natuurlijk dat een vrouwtje met uithangende osdveren er wel zin in heeft.

Een uitstaande staart wordt door zowel man als vrouw gedragen. Dit hoort bij de balts. Jouw verhaaltje zou het een signaalwerking op het mannetje moeten hebben om tot paring over te gaan, is zeer onvolledig. Iets met een klok en een klepel.
Voor de paring neemt het vrouwtje een karakteristieke houding aan, krijst/kekkert luid, waarna ze het mannetje ontvangt. Met of zonder uitstaande osdv. Zó laat ze blijken dat ze er zin in heeft.
De Sperwer van dit topic laat dit overigens niet zien. Die zit daar maar een beetje.


Citaat van: BramtK op maart 24, 2012, 11:07:00 AM
Ondertussen lees ik niets over het resultaat van de quiz. Ik verwachtte eigenlijk een compliment. Ik vraag me ook af hoe de reacties geweest waren, als ik minder vogels goed had gehad. Beetje gek he, mij op die manier uitdagen en er dan niet op terugkomen.
De quiz! Daar heeft Frank zijn waardering al voor uitgesproken, toch?
Ik had er overigens eentje meer fout dan jij, maar of dat een compliment waard is...
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Arjan, je vliegt opnieuw op een heel kinderachtige manier uit de bocht. Misschien goed om je even te bezinnen op je manier van schrijven cq een gesprek voeren: Ik heb niet gezegd dat het mannetje Sperwer niet met die witte osdv rondvliegt. Dat doet hij natuurlijk wel. Dat neemt echter niet weg dat die witte osdv een signaal zullen zijn voor de partner. In geval van het vrouwtje dus voor het mannetje. Opnieuw hang je een betekenis aan mijn woorden die ik er niet aan heb gegeven. Raar! En voor mij alleen te verklaren met de hypothese dat jij je gelijk ten opzichte van mij wil bewijzen.

Het enige dat Frank zegt is dat het maar grapje is, makkelijk natuurlijk, achteraf, en dat hij waardering heeft voor het feit dat ik de uitdaging aan ben gegaan. Zitten jullie eerst enigszins verlekkerd op mijn antwoord te wachten, stappen jullie daar zonder meer over heen als ik het geef. Dat geeft mij het idee dat jullie vooral op mij falen zaten te wachten. Jouw score is, achteraf, natuurlijk niet relevant. Je kan wat dat betreft wel van alles beweren. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op maart 24, 2012, 16:19:53 PM
Arjan, je vliegt opnieuw op een heel kinderachtige manier uit de bocht. Misschien goed om je even te bezinnen op je manier van schrijven cq een gesprek voeren: Ik heb niet gezegd dat het mannetje Sperwer niet met die witte osdv rondvliegt. Dat doet hij natuurlijk wel. Dat neemt echter niet weg dat die witte osdv een signaal zullen zijn voor de partner. In geval van het vrouwtje dus voor het mannetje. Opnieuw hang je een betekenis aan mijn woorden die ik er niet aan heb gegeven. Raar! En voor mij alleen te verklaren met de hypothese dat jij je gelijk ten opzichte van mij wil bewijzen.
Ik me bezinnen over mijn manier van schrijven? Dit topic verliep keurig netjes totdat jij reactie #15 deponeerde.

En het gaat er - ik val in herhaling, helaas - niet om of ik gelijk heb, of jij. Het gaat om wat waar is of niet. En in dit topic laat jij wat steken vallen. Dat geeft toch niet als iemand je daar op wijst? (mijn reactie #9) Wanneer jij vervolgens gepikeerd reageert met 'onzin op de mouw spelden', 'kleurenblind' etc. tsja.. wie kaatst kan de bal verwachten. En dat geldt ook voor mij. Maar wel met feiten graag!
Hoe kom je er b.v. bij dat 'vooral' sperwervrouwtjes witte osdv dragen?

Citaat van: BramtK op maart 24, 2012, 16:19:53 PM
Zitten jullie eerst enigszins verlekkerd op mijn antwoord te wachten, stappen jullie daar zonder meer over heen als ik het geef. Dat geeft mij het idee dat jullie vooral op mij falen zaten te wachten.
Goeie genade! Verlekkerd op jouw antwoord wachten, of nog erger, op jouw falen...... Kop op! Het is lente!

Zo, nou mag jij het laatste woord hebben.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Citaat van: ahjoon op maart 24, 2012, 17:10:19 PM
Hoe kom je er b.v. bij dat 'vooral' sperwervrouwtjes witte osdv dragen?
...
Zo, nou mag jij het laatste woord hebben.


Haha, leuk opzetje. Moet ik nou die vraag beantwoorden, of mij verlagen tot het laatste woord. Goede discussietechniek weer, Arjan, allemaal ter meerdere eer en glorie van de waarheid zeker. ;)


Bij Sperwer vrouwtjes zijn die witte osdv opvallender dan bij mannetjes, al was het maar omdat ze bij vrouwtjes groter zijn. Komt er nu een quiz met osdv's? Wat voor betekenis ga je nu aan mijn woorden hangen? En hoe lang ga je daar dan over door?


Post 15. Schokkend inderdaad. Dat een admin me daar geen pb over heeft gestuurd, dat snap ik zelf ook niet. Misschien moet je zelf nog eens wat foto's van onvolwassen Sperwers en volwassen Havik vrouwtjes bekijken. Als je dan ook nog even nalaat om de extremen hier te posten, maar eerst zelf eens goed kijkt, dan zal je zien dat er een kleurverschil tussen beiden zit. Daarmee heb ik niet gezegd "bruin, dus Sperwer" zoals jij beweert.
Groeten,

Bram ter Keurs