Witringuil of zit ik mis?

Gestart door Bas van de Meulengraaf, maart 24, 2012, 16:24:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas van de Meulengraaf

Hoi,

Gisteren onderstaande uil op licht in Brabant. Ik kom uit op de zeldzame Witringuil, of zit ik er flink naast?

http://midbrabant.waarneming.nl/waarneming/view/63895161
onzeker Witringuil - Cerastis leucographa gezien op 2012-03-23 Oirschot - Mortelen - Zwarte Voorten
1 van de 3 Foto's:


Groeten Bas
Bas van de Meulengraaf

cyprio

Als je de beschrijvingen op vlindernet leest...heeft ie er veel van weg! Dit zou wel zéér byzonder zijn.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen


Ben Kruijsen

gefeliciteerd Bas,  een bijzondere waarneming van een zeer zeldzame soort. zie http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=578&vq=cerastis  Ik zie dat deze waarneming hemelsbreed zo'n 40 km ten zuidoosten van de Biesbosch-populatie zit. Een zwerver, uitbreiding of zat de soort hier al? Heb je hier meer in het vroege voorjaar nachtvlinders gevangen?

Bas van de Meulengraaf

Bedankt voor de bevestiging.

Dit is het eerste jaar dat ik nachtvlinders kijk, dus de tijd zal het leren of dit een zwerver is of dat er een nieuwe populatie zit.

Groeten bas
Bas van de Meulengraaf

Ben Kruijsen

#5
ook de optie dat de soort er al langer zit, is denkbaar. Ik weet niet hoeveel er waargenomen is in het verleden rond Oirschot in de periode  maart/april. En ik zou zeggen lekker doorvangen. Wie weet wat Oirschot nog meer voor spannende zaken in petto heeft .....

Bas van de Meulengraaf

Er wordt niet veel gevangen hier in de buurt. Er is een clubje actief op de kampina, maar nabij deze plek wordt er slechts sporadisch gevangen. voor zover ik kan afleiden aan de gegevens op wrn.nl.
Ben zeker van plan om er vaker te gaan staan, dus hopen op vervolg waarnemingen en/of andere leuke soorten.
Bas van de Meulengraaf

gko

Citaat van: aegchwal op maart 25, 2012, 10:31:22 AM
Bedankt voor de bevestiging.

Dit is het eerste jaar dat ik nachtvlinders kijk, dus de tijd zal het leren of dit een zwerver is of dat er een nieuwe populatie zit.

Groeten bas

het eerste jaar en meteen met je neus in de boter
met vr gr gkoopman

Rob


Martin Scheper

Geweldig Bas! Veel succes / plezier met nachtvlinderen!
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!