Waterkever met gele rand

Gestart door Gerrit Reitsma, maart 24, 2012, 08:44:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63886289
Watertreder onbekend - Haliplus spec. gezien op 2012-03-23 Griekenland en Turkije
Foto's:








bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

harry60

Lijkt me inderdaad een Dytiscus maar of het marginalis is daar moeten andere maar over beslissen.


Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Ton van Haaren

Ik zou zeggen een Ilybius. In Nederland heb je een gelijkende soort (I. fuliginosus), maar uit die regio, durf ik het niet te zeggen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jan cuppen

Ik zou zeggen Hydaticus cf seminiger, omdat ik niet weet of er in Griekenland of Turkije gelijkende soorten voorkomen. Een vindplaatsaanduiding Griekenland en Turkije is zeer onnauwkeurig.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

nielsyese

Op de link klikken voor de vindplaats mannen, ik stond ook even raar te kijken. 'Griekenland en Turkije' Schijnt iets/ergens in Friesland te zijn. :rolleye:
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ton van Haaren

ik denk dat Jan gelijk hebt, maar natuurlijk heeft Jan gelijk. gewoon iets beter kijken.
je hebt volkomen gelijk Niels-Jan (en Jan), ik moet gewoon beter opletten, waarschijnlijk erg vroeg op de zondagmorgen.
het verschil met friezen en grieken is niet zo groot, je verstaat er allebei niets van..... ;)
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Gerrit Reitsma

Hallo allemaal,

'Griekenland en Turkije' is een klein natuurgebiedje bij Roodkerk in Friesland.

Ik hoor nog wel van jullie welke naam ik bij de kever kan/moet zetten.

Groet Gerrit Reitsma.

jan cuppen

Citaat van: Gerrit Reitsma op maart 24, 2012, 18:40:13 PM
Hallo allemaal,

'Griekenland en Turkije' is een klein natuurgebiedje bij Roodkerk in Friesland.

Ik hoor nog wel van jullie welke naam ik bij de kever kan/moet zetten.

Groet Gerrit Reitsma.

Hoi Gerrit,

Neem me niet kwalijk, maar dat gebiedje ken ik niet, Roodkerk trouwens ook niet. :-[

Hydaticus seminiger is de correcte naam. Wij hebben de andere Griekse en Turkse soorten niet. :-[
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Gerrit Reitsma

Hallo Jan,

Dat stukje is een onderdeel van het Fryske Gea volgens een bord, ik hoop dat ik goed schrijf.

Ik schrijf hem weg onder Hydaticus seminiger waarvoor dank.

Groet Gerrit Reitsma